VISSTE DU DETTE?

Litt voksensakk her! Dette er kjedelig, men forbanna viktig. Både for studenter som tar på seg fulltidsjobb på sommeren, eller unge som bare har en sommerjobb. Uansett hvor omfattende jobben er, og om du arbeider som jordbærselger eller på et gamlehjem så har dere samme rettigheter. Visste du det?

Om du bare har en liten jobb der du jobber en gang i blant, tenker du da at det ikke er så nøye med arbeidskontrakt? Du blir jo trossalt bare ringt når det er behov for deg, så noen fast stilling er det ikke. Hva skal man med kontrakt da? Mange tenker nok sånn, personlig har jeg også hatt noen småjobber uten kontrakt. Heldigvis var arbeidsgiveren ordentlige og ga meg lønn som avtalt. Det er jo ingen selvfølge, for jeg hadde jo ingen kontrakt som sa at jeg skulle få lønn. Jeg kunne like så greit ha jobbet mange timer, for så å ikke få pengene jeg skulle ha. Da ville jeg stått der med skjegget i postkassa uten noen rettigheter. Du har ingenting på papiret å vise frem om det skulle blitt krangling om lønn. Så uansett hvor, hvordan eller når du jobber: KREV arbeidskontrakt!

Jeg har vært utrolig heldig med jobbene mine. Har nesten alltid hatt kontrakt (med noen unntak), og alltid fått lønnen jeg skal ha. Dessverre er det ikke alle som er like heldig som meg, og som ikke vet om rettighetene sine. Personlig har jeg bare kommet på jobb klar for en ny dag, uten å tenke spesielt mye over det. Jeg har flere venninner som tidligere har fortalt meg at de ikke trives på jobb. De får frekke kommentarer av sjefen, de blir trekt en hel time i lønn om de skal ha lunsj eller det generelt er arbeidsforhold som ikke holder standard. Mange tør ikke si fra. De godtar det fordi de vet ikke om rettighetene sine, de vet ikke hva de kan kreve. Mange er også redd for å få jobbe mindre eller i verste fall ikke jobbe i det hele tatt, i redsel for å komme i klinsj med sjefen. Det er lov å si fra om arbeidsplassen din ikke følger kravene til lønn, ferie og feriepenger, helse miljø og sikkerhet, pauser og opplæring. Det er faktisk din rett!

Så til alle som har en jobb, uansett om det er som ekstrahjelp, deltid eller fulltid, sett deg inn i rettighetene dine som arbeidstaker. Du kan lese mer om de her.

Om det er noe du lurer på, kan du stille spørsmål og få svar på facebooksiden til “kjedelig, men viktig” her!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg