VERDEN ER ET JÆVLIG STED

Verden og alle dets problemer. Å være engasjert er helt fantastisk, uansett om det er i miljø, menneskerettigheter, dyrevelferd eller politikk. Som jeg skrev for en stund siden så vil jeg veldig gjerne vite mer. Mer om alt, egentlig. Hvordan verden fungerer. Det jeg har oppdaget etter tonnevis med dokumentarer og google-søk er at vi lever i en forjævlig verden med en helt grusom moral. Hvor egoistisk arten vår faktisk er. Uansett hvilken bransje du dykker inn i så er det mer eller mindre alltid en slags korrupsjon bak det hele. Klesbransjen, flyselskaper, matprodusenter….. Listen er uendelig. Vi lever i en verden der alt blir godtatt så lenge det kommer i en fin forpakning. Lekre kåper fra HM, kyllingvinger i en attraktiv emballasje eller Dubai som en luksushovedstad der man har alt man kan drømme om. Men baksiden av medaljen? Den vet man lite om. Ofte bryr man seg ikke heller.

At jeg skal skryte på meg å være dronningen av god moral, mens jeg sitter på en solseng å skåler i rosé blir for dumt. Disse bildene er vel og merke fra februar, og jeg har lært en hel del siden den tid. Nå er jeg ved et veiskille der jeg må velge mellom det jeg vet og informasjonen jeg har fått – eller fortsette livet som en naiv rosablogger som kun vil feriere for å få bra materiale til sosiale medier. Jeg må si det, å være naiv og uviten er utrolig mye lettere. Når man først begynner å grave i verdens skitne grop så blir plutselig alt man gjør med bismak.

Planen var egentlig å dele disse bildene fra Dubai, som jeg helt har glemt av. Men så kom jeg på mange av kommentarene som ramlet inn mens jeg var der. At mitt ferieparadis skjuler et helvete bak lukkede dører. Kommer jeg til å slutte å reise til Dubai? Nei, mest sannsynlig ikke. Kommer jeg til å slutte å spise kjøtt, nå som jeg vet hva det gjør med planeten? Nei, mest sannsynlig ikke. Kommer jeg til å slutte å kjøpe klær fra HM, nå som jeg vet hvordan arbeiderne i U-landene har det? Nei, mest sannsynlig ikke.

Jeg alene kan ikke redde verden. Det eneste jeg kan gjøre er å ta mer bevisste valg. Litt er bedre enn ingenting. Det er kanskje egoistisk, men om man skal ta hensyn til all umoral i alle bransjer har man plutselig ekstremt lite spillerom her i livet. Litt mindre reise, litt mindre kjøtt, litt mindre shopping.

Hva tenker du om dette?

2 kommentarer
    1. Jag gillar din blogg, det vet du redan. Du är ärlig, tänkvärd och underhållande. Dina bilder får mig att må bra. Jag blir glad också av att notera att du inte väljer att vara 100%-igt politisk korrekt. Jag håller helt med om det du skriver i denna blogg-artikel, gör allt (nästan), ät allt men gör och ät allt med måtta.
      Önskar dig en härlig kommande helg.
      Ditt äldsta fan i Sverige!! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg