#VEGAN?

Èn ting jeg har irritert meg over i lengre tid nå, er alle de som må poengtere hver gang de spiser noe som ikke inneholder kjøtt. “Vegetarisk til middag i dag!”, så spiser de fisk med potet liksom. Helt vanlig norsk kost. Hva er egentlig poenget med det?

At det har vært en veganer og vegetarianer-bølge de siste årene er nok årsaken bak vil jeg tro. At det kanskje blir sett på som litt “kult” å ikke spise kjøtt. Er det derfor det er så himla viktig å vise frem de ytterst få gangene man ikke spiser kjøtt, for å virke kulere?

Det som skremmer meg mest med dette her er jo hvor stor del kjøtt har i vårt kosthold. At vi spiser det så sinnssykt mye at mange faktisk må poengtere de få måltidene som er uten.

Misforstå meg rett. Det virker kanskje som om jeg har noe i mot veganere i dette innlegget, noe som absolutt ikke er tilfellet. Kosthold er en privatsak og flere av oss (inkludert meg selv) burde kanskje tenke litt mer på hva våre matvaner både gjør mot kroppen og miljøet. Men, det er en diskusjon for en annen dag!

Akkurat nå ville jeg bare si at jeg syns det er jævlig irriterende å skrive #vegan den sjeldne gangen man spiser et plantebasert måltid.

Et passende bilde av meg på resturant.

4 kommentarer
    1. Jeg skriver ofte “vegan” på maten jeg spiser om jeg legger den ut, ikke fordi jeg en sjelden gang spiser plantebasert, for det har jeg gjort til alle måltider, hver dag, i et halvt år, men fordi jeg vil vise at denne digge, gode maten jeg spiser, er faktisk vegan. Det er mange som spør hva jeg egentlig kan spise når jeg har elliminert så store deler av den “norske tradisjonsmaten”, og når jeg legger ut bilder med den emneknaggen, handler det om å vise at jeg kan spise masse god, deilig mat, uten å utnytte dyr. Jeg må også være den kjipe og teite å si at det er ikke vegetar å spise fisk.

    2. Man kan jo si det samme om alt. Må hun legge ut bilde av at hun er på den fancy beach klubben…

      Hvis folk er stolte av at de spiser kjøttfritt en gang i uken, kan ikke folk være stolte av det da? Om noen syns det er kult å vise frem at se spiser kjøttfritt den ene dagen, er ikke det en positiv trend om vi spiser alt for mye kjøtt? Hvis man tenker på hvor mye bullshit en blogger legger ut i løpet av et år, er det ganske merkelig å irritere seg over en sånn liten ting.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg