Å VÆRE TRYGG PÅ SEG SELV

Er det én ting jeg liker skikkelig godt med personligheten min er det at jeg alltid har følt meg veldig sikker på meg selv. Jeg har i alle år hatt ganske god selvtillit. Det vil ikke si at jeg føler meg som verdens beste, peneste eller smarteste. God selvtillit for meg er å tørre å stå for egne meninger, ta valg basert på eget liv og faktisk være seg selv. Jeg, som alle andre har hatt usikre perioder, følt meg stygg og lite god på skolen for eksempel.

Jo eldre jeg blir, jo tryggere har jeg også blitt på meg selv. Trygg på at jeg er god nok, og at jeg har gode verdier. Trygg på at jeg ikke trenger å se fresh og nysminket ut hver eneste dag, fordi det er faktisk ikke det ytre som teller til syvende og sist. Ja, jeg liker å sminke meg og babe meg opp, men det er ikke et “must” for meg i hverdagen slik som det kanskje var tidligere. Hvem er det man egentlig pynter seg så innmari for? Om de rundt deg ikke godtar at du legger igjen sminken hjemme i stedet for i trynet en dag så er jo ikke dette mennesker du vil ha i livet ditt uansett.

Jeg ser rundt på instagram at det nesten har blitt et oppgjør mot de som bruker for mye sminke, og skal jeg være helt ærlig forstår jeg seriøst ikke greia. Kjente personer legger ut bilder av seg selv uten sminke, som om det er så jævla revolusjonerende? Prøver de å redde selvbilde til dagens unge med et naturlig bilde av seg selv, og en motiverende tekst liksom? Nei, jeg tror det hjelper i to sekunder før de blar seg videre inn i en verden med redigering, sminke og press på å være pen nok. Men creds for at man forsøker, det er jo et steg i riktig retning på en måte.

Jeg tror ikke man blir tryggere på seg selv av å søke etter bilder av andre jenter uten sminke, eller lese blogginnlegg der vedkommende ikke har det bra og viser seg fra en dårlig side. Jeg tror ikke man blir tryggere på seg selv ved å sammenligne seg med andre, og føle seg “bedre” enn de som for eksempel legger ut et stygt bilde. Jeg tror man blir trygg på seg selv av å omgås med de som backer deg og vil deg vel, og jeg tror man blir trygg på seg selv om man innser at folk faktisk er forskjellig, at man godtar seg som man er. Om man først skal sammenligne seg med noen som helst – så burde det være deg selv og ditt eget potensiale og forutsetninger.

Nei, det er ikke bare å knipse med fingrene så har plutselig alle et godt selvbilde. Skal jeg være helt ærlig tror jeg de som sliter mest med dårlig selvtillit og som konstant sammenligner seg selv med andre kommer til å ha det i større eller mindre grad resten av livet. Verdier man får av foreldrene sine og de rundt seg som barn og ungdom tror jeg setter en permanent grunnmur for resten av livet. Hvordan man er rustet til å takle påvirkning utenfra. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg er god nok og kan gjøre det jeg vil i livet – og det er akkurat det jeg føler også. Takk for det!

Det irriterer meg noe sykt at flere føler behov for å rakke ned på andre for å fremme et poeng. Jeg så et bilde her en dag av en jente før/etter redigering av en selfie, med en tekst der hun både hang ut bloggere og paradise-deltakere for å fremme et poeng om redigering. Gidd liksom? Er det egentlig så jævla farlig? Kan ikke folk bare få gjøre som de vil? Nå er jo jeg egentlig like dårlig som henne som “rakker” ned på andre for å fremme mitt eget poeng, men jeg kan ikke forstå at det skal være så forbanna vanskelig å bare…. passe på seg selv. Lev ditt eget liv og la andre gjøre som de vil. Igjen, folk er forskjellige og det må man bare godta. For all del, jeg hadde ikke lagt med ned å grått om jeg plutselig våknet en morgen å så ut som Adriana Lima liksom. Men, det kommer aldri til å skje og det er helt greit for meg.

Okei, nå skeiet jeg veldig ut på slutten her – men jeg håper du forstår hvor jeg vil med dette innlegget. Her slenger jeg med et sminkeløst bilde av meg selv også. Ikke så jævlig revolusjonerende, det er jo bare sånn jeg ser ut. Jeg føler meg fin med sminke, og sånn ok-søt-men-ikke-fin uten sminke. Haha. Det spiller jo egentlig ingen rolle, for et godt selvbilde og trygghet kommer innenfra så det gjør meg ingenting å “vise meg fra denne siden” heller. Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle vil være den peneste hele tiden heller. Skal man bruke livet sitt på å sitte på en benk i Bergen Sentrum å se fin ut for forbipasserende liksom? Kanskje man burde legge mer energi og fokus på andre aspekter i livet, som for eksempeeeel karriere? I don´t know, gjør det som passer deg selv best. Du er din egen lykkes smed, husk det!

Nå skal jeg og det sminkeløse trynet mitt på en liten søndagstur. Jeg skal spise lunsj med gode venner og gå på kino, det blir nok hyggelig. Ha en fin dag!

10 kommentarer
    1. Helt enig i det du skriver!
      Og Så deg btw på kino på søndagen, synes du så veldig bra ut og likte outfiten din Var gøy å se at du ikke er en av de bloggerne som redigerer bildene sine så mye at du ser ut som en helt annen in real life!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg