UKESMENY MANDAG TIL FREDAG!

Forrige uke skrev jeg ned måltidene mine, og jeg lurer på om dette er noe jeg kommer til å gjøre hver uke å dele på bloggen på mandager? 🙂 De fleste har jo innkjøpsdag da, så det kan jo være deilig med litt inspirasjon! Kom gjerne med deres beste tips til både frokost, lunsj og middag – så kan jeg teste ut litt forskjellig til neste uke!

Mandag:

Frokost: Proteinrundstykker med avomash og skinke (link til rundstykkene her)
Lunsj: Omelett med skinke, sjalottløk, brokkoli og ost
Mellommåltid: Mager vaniljekesam med blåbær og en liten neve valnøtter.
Middag: Thaigryte med rød curry. Superlett å lage, og ufattelig digg!
Oppskrift: Skjær kylling i biter og stek i panne med salt, kajennepepper og hvitløkskrydder. I en annen kasserolle varmer du hvitløk, rødløk og chilli, mens du i den andre kasserollen varmer brokkoli, blomkål og gulrot. La alt gjøre seg ferdig før du blander sammen og heller over 1 til 2 bokser med kokosmelk pluss to/tre spiseskjeer med rød curry. Rør godt og smak til med enda mer kajennepepper eller krydder av eget ønske. Jeg liker det litt sterkt! Serveres med ris til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tirsdag:

Frokost: Proteinrundstykker med avomash og skinke
Lunsj: Lobnobsalat. Bland sammen lobnobs, avocado og mango. Kan også ha i salatblader om du vil, men det er ikke nødvendig syns jeg.
Mellommåltid: Proteinshake! Jeg bruker denne med vaniljesmak, supergod.
Middag: Go og mager kjøttpølse fra Gilde og hjemmelaget potetmos. Kok opp poteter uten skall, og når de er ferdig tilsetter du fløte, en god klatt med smør og moser sammen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onsdag:

Frokost: Omelett med sjalottløk, skinke og ost.
Lunsj: Speltlomper med avocado, lobnons (eller skinke), paprika og litt rødløk.
Mellommåltid: En questbar, favoritten min er denne!
Middag: Hjemmelagde burgere med karbonadedeig. Oppskrift her.

Torsdag:

Frokost: Havrerundstykker med makrell i tomat. Bland én eggehvite med 30gram havregryn, la svelle i 10min før du har de i ovnen på 175 grader i 7 minutter.
Lunsj: Mager vaniljekesam med blåbær og en liten neve valnøtter.
Mellommåltid: To kokte egg
Middag: Ovnsbakt laks med kremet grønnsakspasta
Oppskrift:
Sett ovnen på 200 grader, legg laksefiletene i en ildfast form med havsalt og en klatt meierismør over seg. Jeg foretrekket grønnsakspasta med blomkål, og koker opp denne før jeg heller av vannet. Rør inn fløte, pesto, litt parmesan og salt. Superenkelt og veldig godt!

Fredag:

Frokost: Proteinrundstykker med avomash og skinke.
Lunsj: Restene av laksen fra dagen før
Middag: Ovnsbakt indrefilet med hjemmelaget soppsaus og potetbåter. Wow, for et måltid. Virkelig ukens høydepunkt!
Oppskrift:
Jeg lagde til fire personer, så da kjøpte jeg 800gram indrefilet av okse fra kjøttdisken på Meny. Før du begynner å gjøre noe som helst må biffen ligge på benken i minst et par timer for å få romtemperatur. Deretter steker du den fort på hver side i en varm panne, før du legger den i en ildfast form og har den i ovnen på 150 grader. Bruk et steketermometer, og når kjernetemperaturen har nådd 55 grader tar du den ut av ovnen å lar den hvile på kjøkkenbenken i 15 min cirka. Potetbåtene marinerte jeg med olje, salt og pepper og hadde i ovnen til de var møre.
Soppsausen:
Skjær opp cirka 200gram kantareller (evt sjampinjong) og stek med en god klatt meierismør. Deretter tar du 2dl matfløte og 1dl vann og koker opp sammen med soppen. Rør inn 1-2 spiseskjeer oksefond, 1ss soyasaus og smak til med salt og pepper. Utrolig lett, og verdens beste saus! Drikkes såklart med rødvin, om du er gammel nok 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

LIK innlegget om du vil dette skal bli et fast ukentlig innlegg! 🙂 

12 kommentarer
      1. Bare hyggelig 😀 oi det kommer helt an på hvor tykk den er, så kan ta alt fra 10-30 minutter! Kjøp steketermometer, det er veldig billig og et fantastisk hjelpemiddel 🙂

    1. Høres digg ut alt sammen.
      Spiser du ingenting etter middag, før frokost igjen dagen etter? Jeg kan ofte ha middag 17, og trene etter det, og da er jeg skrubbsulten på kvelden før senga. Spiser du middag sent, og trener du alltid på formiddagen?

      1. Det kommer helt an på hvor sent jeg spiser middag! Men om jeg spiser rundt 17 MÅ jeg ha mat på kvelden ja, da går det i mager vaniljekesam, eller noe av det samme som frokost/lunsj 🙂

        1. Ja, bra jeg ikke er den eneste som MÅ ha mat etter 17, men det er ingen anbefalinger under noen dietter/forslag til mat et døgn osv som inkluderer kvelds. Samme med ulike apper der man skal notere hva man spiser i løpet av dagen er det ingen punkt som heter kvelds. Godt det ikke bare er meg da som trenger det..

          1. Huff, vi lever bare en gang – og jeg vil ikke leve et liv der jeg legger meg sulten 😀 Da ender det bare opp med at jeg står opp midt på natten å muncher alt jeg har i kjøleskapet, og det er jo mye verre enn å spise litt kvelds.. Haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg