UKENS OPPSKRIFT: VERDENS BESTE LASAGNE

At jeg ikke er en matfotograf er vel ganske obvious, så ikke la deg skremme av de mindre pene bildene av verdens beste lasagne! Om du har lyst på noe skikkelig digg i helgen (samtidig imponere) så prøv deg på denne.

Husk at jeg aldri måler opp ingrediensene når jeg lager mat, men under er sånn ca hvor mye jeg brukte av alt. Det viktigste er å smake seg frem hele veien!

LASAGNE:

3-4 fedd hvitløk
1 løk
400g kjøttdeig
1 kjøttbuljongterning
2dl rødvin
2ss tomatpuré
2-3dl hakkede tomater
En dæsj fløte
Ost til topping (jeg brukte en blanding av cheddar, mozzarella og gouda)

Stek hvitløk og løk på medium varme i 1ss smør til det er mykt og blankt. Rør inn tomatpureen og la det putre i et par minutter. Tilsett deretter rødvinen, og la alt redusere til cirka halvparten. Sett deretter sausen til side, og stek kjøttdeig. Kok også opp 2dl vann og rør ut buljongterningen. Når den er ferdig blander du alt sammen (løkmiksen, buljongen og kjøttdeigen), og tilsetter de hakkede tomatene. Se an litt mengden! La dette koke på medium varme, og la en del av væsken fordampe. Tilsett så litt fløte, opp til 1dl. Smak til med salt, pepper, vin osv. Ikke gi deg før du føler den sitter 😀 Legg så lag på lag med saus og lasagneplater i en ildfast form, og stek i ovnen på 220 grader i ca 35 minutter. Topp med osten etter at halve tiden har gått.

OSTESAUS:

2ss smør
3ss mel
h-melk eller fløte
1ts muskattnøtt
Salt/pepper
Ost etter eget ønske (cheddar, parmesan og gouda er digg!)

Smelt smør i en kasserolle, og tilsett deretter melet litt etter litt. Rør om med en visp hele tiden. Når du har fått en tykk masse, sper du over med melken til du får en smidig saus. Tilsett deretter ost av eget ønske. Smak deg fram til ønsket konsistent. Noen liker en tynnere saus, mens jeg lagde min ganske tykk i går.

Det kan være digg å helle ostesausen over lasagnen når den er ferdig, men siden jeg lagde en såpass tykk saus hadde jeg den ved siden av. Smaken var helt fantastisk!

Jeg looover det smaker bedre enn det ser ut 😉 Haha! Server lasagnen med ostesaus, salat og gjerne hvitløksbaguetter.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg