UKENS OPPSKRIFT: VERDENS BESTE FISKEGRYTE

Ukens oppskrift er inspirert av tanten min, som lagde denne i bursdagen sin. Syns den var SÅ god at jeg måtte lage den selv. På onsdag forrige uke fikk jeg besøk av kjæresten min fra Bergen og noen venner, så da måtte jeg selvfølgelig diske opp med et festmåltid 😀

DU TRENGER:

CA 1KG TORSK
ET NETT BLÅSKJELL
EN BOKS REKER I LAKE
CA 300G REKER TIL TOPPING
ET NETT BLÅSKJELL
TO BOKSER SETERRØMME
EN BOKS KREMFLØTE
PAPRIKA
HVITLØK
MEIERISMØR 
MEL

1. Start med å dampe blåskjellene. Jeg fyller vann slik at bunnen akkurat blir dekt, og legger i to klatter meierismør. Ha i paprikaen og ca 3-4 fedd hvitløk. Når smørret er smeltet har du i blåskjellene og damper de til de har åpnet seg. Når de er ferdig rensker du de, og heller kraften over i en annen skål. Denne skal du bruke senere!

2. Skjær torsken i mindre biter, og pakk de godt inn med mel. Ha på godt med salt og pepper. Stek de i meierismør.

3. Rør ut sæterrømmen på middels varme i en stor kjele. Ta deretter i all fløten. Når dette har kokt opp tar du over fisken. Ha deretter i rekene, blåskjellene og smak til gryten med kraften fra blåskjellene, og krydder etter eget ønske.

Serveres med sitron, kokte poteter og raspede gulrøtter. SÅ utrolig godt, og en sikker vinner om du skal ha gjester 😀

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg