UKENS OPPSKRIFT: LENTEJAS – SPANSK CHORIZOGRYTE

MMM ♥

Dagens middag! Denne spanske gryten er helt fantastisk på alle måter. Lett å lage, massevis av smak, sunn og ikke minst kjempegod. Lag litt ekstra slik at du kan ha å kose deg med til lunsj og middag resten av uken 😀

DU TRENGER:

CHORIZO · GRØNNE LINSER · HAKKEDE TOMATER · HVITLØK · POTET · GULROT · HVITLØK · FERSK KORIANDER · KJØTTBULJONG · LAUBÆRBLAD

Fres 8-10 (mye, I know) hvitløk i litt olje til de er myke, før du tilsetter en boks hakkede tomater. Når dette har kokt i ca fem minutter heller du over ca 1.5l vann og 3 terninger med kjøttbuljong. Ha deretter i alle grønnsakene samt chorizoen og en hel bunt koriander. Jo lengre dette koker, jo bedre blir smakene. Vi lot det stå i tre-fire timer, og deretter over natten (uten varme på platetoppen selvfølgelig), før vi kokte det opp igjen til middag dagen etter. En ufattelig smaksrik gryte som både er kjempesunt, enkel å lage og veeeeldig god.

Enjoy! Gi meg gjerne tilbakemelding om du lager gryten 😀

8 kommentarer
    1. elsker alle oppskriftene du legger ut, de er alltid så originale og ser så gode ut! Håper på MANGE flere i 2020<3

    2. Denne skal jeg prøve meg på! Ser så godt ut!
      Hvor mange porsjoner er denne oppskriften til? Og hvor mye linser, poteter og gulrøtter? Og hva gjør du med laubærbladene? Har lest at det både er tørket og ferske, og at desse skal fjernes før servering..
      Ganske ny på kjøkkenet, så all hjelp blir tatt imot med et stort takk! God mat er virkelig livet.

      1. Det må du gjøre! 😀 Denne er til ca 4 gode porsjoner. Jeg bruker alltid å ta ting på gefylen og måler aldri opp når jeg lager mat. Ser egentlig bare an hvor mye jeg ønsker av hver ting. Jeg er ekstra glad i poteter for eksempel, og brukte tre store poteter og to store gulrøtter. Linsene blir mye større når de er ferdigkokt, så jeg brukte vel nesten en hel sånn boks (tro om det er 250ml eller noe?). Denne gangen brukte jeg tørkede laurbærblad, og de tar man ut før servering ja 😀 Eller så får gjestene ta de ut selv om de får på fatet sitt 😉 haha!

        Håper det var mer forståelig nå, og lykke til! God mat er virkelig livet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg