UKENS OPPSKRIFT: DEN PERFEKTE INDREFILETEN

GOOOD lørdags morgen! Tenkte å komme med den perfekte helgemiddagen. Har delt oppskriften tidligere, men den er faktisk så god at den må gjentas! Jeg bruker å variere med tilbehøret, men i går gjorde vi det enkelt å hadde potetbåter, soppstuing og maiskrem til. Ikke den mest fargerike middagen, men jeg skal love det at den smaker nydelig 😉 Viktigst av alt er jo biffen, og at den blir mør som smør. Hvis ikke kan man like så greit spise en kotelett mener nå jeg!

DU TRENGER:

– Ca 200 gram indrefilet per person. Jeg foretrekker å kjøpe et stort stykke i stedet for mange små, da er det lettere å steke!
– Steketermometer
– Ferdige potetbåter eller skjær opp poteter selv
– Mais
– To bokser kremfløte
– Tre store sjampinjonger
– Kjøttfond
– Maizenamel
– I tillegg trenger du meierismør til steking, fire fedd hvitløk, salt, pepper og litt kajennepepper (kan strykes, men anbefales!)

SlIK GJØR DU:

Først starter du med biffen. Det er VIKTIG at den er romtemperert og ikke kommer rett fra kjøleskapet. Jeg bruker å la kjøttstykke ligge på kjøkkenbenken i en time, minst! Gjerne fler også. Sett ovnen på 150 grader, før du tar stekepanna på medium pluss varme. Når pannen er varm tar du i en goood klatt med meierismør, hele fedd med hvitløk og venter til den er nøttebrun. Deretter steker du biffen kjapt på alle kanter slik at den får en fin, brun skorpe. Når det er gjort legger du den i en ildfast form, og stikker i et steketermometer i den tykkeste delen av kjøttet før du har den i ovnen. Når kjernetemperaturen er 55 grader tar du ut kjøttet og legger den på et fat eller lignende for at biffen ikke skal ettersteke på varmen til formen fra ovnen. La kjøttet hvile i 20 minutter før du skjærer det opp, dette for at alle de gode smakene skal sette seg i kjøttet. Et tips! Jeg salter ALDRI kjøtt når jeg lager det, fordi salt trekker ut vann og kan gjøre biffen tørrere. Det er først når kjøttet er ferdig at jeg glir det inn med litt godt maldonsalt. Et godt stykke kjøtt trenger heller ikke all verdens med krydder, siden det har mye gode smaker selv.

Når kjøttet er i ovnen starter du på soppstuingen. Stek soppen i stekerestene til biffen, og add en ekstra klatt med smør. Ta på salt og pepper. Når soppen er ferdig rører du inn en eller to spiseskjeier med mel, før du tilsetter cirka en boks med kremfløte. La dette få et oppkok, før du tilsetter kjøttfont etter smak. En dæsj med soyasaus er også godt! I det siste har jeg også rørt inn et par skjeer med blåmuggost, det er faktisk helt latterlig digg. La dette surre på lav varme til biffen er ferdig. Helt til slutt lager du maiskremen, som bare er en boks med mais med en dæsj fløte. Kok opp og mos sammen med stavmikser. Salt etter behov.

Voila! Og ja, potetene lager du bare som normalt. Jeg tar på litt olje og salt før jeg setter de i ovnen.

Nytes med et glass rødvin, om du er gammel nok til det. God helg! ♥

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg