UKENS HURTIGSKRIVING: MONGO OG TRAKTORLESBER

Hei og god tirsdag! ♥ Nå tenkte jeg å komme tilbake med en god, gammeldags slager her på bloggen. Tema “ukens hurtigskriving” var faktisk en av mine mest populære temaer for noen år tilbake, men siden det jeg skrev om ofte ble slått ganske hardt ned på sluttet jeg med det for en periode. Grunnen til det er fordi at hele poenget med ukens hurtigskriving er at jeg bare skal hamre løs på tastaturet i fem minutter, uten filter og uten å kunne gå tilbake å rette over innlegget etterpå. Her skal tankene bare flyte helt fritt, og det kan jo være skummelt på det store internett. Nå følte jeg likevel at tiden var inne for et comeback, så here we go. Reglene er enkle; skriv ned alt jeg tenker i fem minutter fra NÅ:

Jeg ligger fremdeles i sengen å ergrer meg over at jeg har kommet til den delen av sommeren igjen der jeg tydeligvis går fra å være et A-menneske til å bli et B-menneske. Dette skjer over en liten periode hver eneste juli, hvert eneste år, og jeg la derfor ut en story på insta for å sjekke om noen smarte sjeler der ute har et svar på hvorfor det er sånn da jeg ikke lever noe annerledes nå enn ellers i året. Her er den storyen om noen lurer:

Etter den storyen fant jeg raskt tilbake til den overfladiske delen av blogghjertet mitt, å skulle ta noen bilder av de nye akrylneglene mine som jeg fikset i går. Jeg ville anbefale et billig, raskt og bra sted på Majorstuen som drives av tre Kinadamer. Men så tok jeg meg selv… Kinadamer? Det er vel ikke lov å si?! Jeg vet for det første ikke engang om de er fra Kina, og for det andre er det vel et ord man ikke bruker i dagens samfunn. Nå tenker jeg på andre ord man slang rundt seg tidligere som man ikke sier lengre. Jeg husker spesielt i ungdommen så kunne vi si “jævla mongo” til hverandre. Eller si at “du er så mongo” i både positiv og negativ forstand. Man kunne også kalle hverandre for traktorlesber om man ikke hadde pyntet seg, horeunge om man var sint på noen eller å si “har du anorexia eller” om noen var tynne.. Ord og uttrykk som dette slang man rundt seg uten at noen reagerte på at det faktisk er ganske ugreit å si. Fy for en ignorant drittunge jeg var… Husker dere noen ord dere brukte tidligere som bare hadde vært helt uakseptabelt å si nå?

Det er så bra at samfunnet er i endring og at å bruke generaliserende ord og uttrykk blir sett ned på om man bruker de feil. Jeg kan personlig ta meg i å tenke at samfunnet har blitt alt for hårsårt og at man alltid må være politisk korrekte hvis ikke klikker det for folk. Samtidig så er jeg så glad for at visse ord faktisk har blitt svartelistet i feil sammenhenger, så vi er faktisk på riktig vei selvom det ofte kan virke som vi tar noen skritt tilbake. Så det ble dessverre ingen anbefaling av de nye akrylneglene mine fra kinasalongen i dag, men det tenker jeg er like greit.

Nå ringe alarmen her, og jeg har dessverre ikke “lov” til å skrive noe mer i ekte hurtigskrivings-ånd. Si ifra om dette er et innlegg jeg skal ta tilbake her på bloggen ukentlig, eller om denne type blogginnlegg er like ut og ugreit som det å kalle andre for en mongo. 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg