UKEN SOM GIKK

AKKURAT NÅ:

Akkurat nå vurderer jeg faktisk å fjerne dette punktet fra listen, siden jeg gjør det samme omtrent hver mandags morgen. Enten så sitter jeg på kontoret på J&J, eller så sitter jeg på kjøkkenøyen min å blogger. I dag er jeg altså hjemme på kjøkkenet, om noen lurte. Hva tenker du?

UKENS HØYDEPUNKT:

Denne uken har hatt mange! Hotellåpningen av det nye Comfort Hotel Bergen Airport var sinnssykt morsomt, partyfriday og bursdagslørdag kommer også høyt på listen. Det som gjorde alt så innmari bra (foruten menneskene såklart) var været. Ja, jeg nevner solen i hvert eneste innlegg for tiden – har planer om å slutte med det denne uken siden det er meldt finvær helt til over helgen. Heheh!

UKENS MATOPPLEVELSE:

Jeg har hatt to skikkelig digge opplevelser denne uken, og det var sushien fra Sumo (sjokk) og burgeren fra Royal Gourmetburger her i Bergen. Begge bestilt via foodora, og passer perfekt om jeg ikke orker å lage middag selv. På fredag lagde jeg også pasta carbonara, som er en skikkelig lett og DIGG rett. Kanskje det kan bli ukens oppskrift?

UKENS SERIE:

Okei, denne serien vil jeg egentlig ikke anbefale, MEN – den siste uken har jeg sett thirteen reasons why. Jeg kan forstå hva poenget til serien er, men jeg syns det kommer fram på en alt for dårlig og idiotisk måte. For meg virker Hannah Baker som en helt normal tenåring som får dritt som alle oss andre. Jeg har opplevd mye verre ting i min tid men jeg sitter her fremdeles i dag. Ikke at man skal gradere hvem som har hatt det “verst” og ikke, for man opplever hendelser forskjellig og det forstår jeg. Samtidig syns jeg serien er skremmende når noe så alvorlig som selvmord blir fremstilt som så “lett”. Hva tenker unge jenter når de ser den? At om man har det litt tøft over en periode er selvmord den beste utveien, både for oppmerksomhet og for å ta slutt på alt? Nei, fy faen altså.

Jeg forstår at det blir tatt opp mange viktige og relevante temaer for dagens unge, men som sagt syns jeg det hele blir poengtert for dårlig fremstilt. Jeg blir også så jævlig irritert når karakterene skylder på seg selv og mener det er deres feil for at Hannah tok selvmord. Vet du hva, det var HENNES valg og ingen andre skal få skylden for det. De har kanskje skyld i at livet hennes sugde i den perioden, men å ha et liv på samvittigheten syns jeg er fryktelig urettferdig. Man er født med egen fri vilje og evnen til å ta egne valg. Nå vet jeg at det er mange forskjellige meninger og synspunkter på serien, jeg er spent på å høre din?

UKENS MUSIKK:

ARIZONA – Let Me Touch Your Fire
Calvin Harris – Slide
Antonio Pinto – Amy Forever

UKENS ANTREKK:

JUMPSUIT HER

JAKKE – CALVIN KLEIN HER / GENSER – SAMSØE HER / JEANS – DR.DENIM HER / BELTE – CALVIN KLEIN HERBOOTS – NLY HER / VESKE – COCCINELLE HER / SUNNIES – QUAY HER

ARMYJAKKE – WHYRED / GENSER – FILA HER / BUKSE – LEVIS HER

UKENS IRRITASJONSMOMENT:

Thirteen reasons why. Jeg hater egentlig den serien, men klarer likevel ikke å ikke se den ferdig. Jeg har to episoder igjen så jeg er spent på om det kan bli noe verre.. Hahha!

PLANER FOR DEN NYE UKEN:

Bortsett fra butikk og blogg er planen å nyte solen så mye jeg overhode klarer. Som dere kanskje skjønner etter forrige uke er jeg over gjennomsnittet glad i finvær, så hvert eneste ledige sekund jeg har skal bruker til å suge til meg alle UV-stråler jeg kan!

13 kommentarer
    1. Hei Julia:-)
      Siden du ikke har sett ferdig serien enda, så forstår jeg at du føler at det virker som Hannah går igjennom samme dritten som alle gjør. Vent til serien er over – da kan du kanskje se tilbake på episodene og se at det “gir mening”

    2. Angående 13 reasons synes jeg serien er på sin måte viktig for folk å få med seg, særlig unge. Leste boka for flere år siden, og synes de har vært veldig flinke til å lage flere dimensjoner til hver karakter i serien, så og si alle har en side du liker og ikke liker, alle gjør feil og rett til forskjellige grader osv. Også liker jeg at man ikke nødvendigvis liker Hannah, hun er dramatisk og til en viss grad setter hun seg selv i noen av situasjonene hun ender opp i.

      Eneste problemet jeg har med serien er at det ikke er noe fokus på det psykologiske som skjer opp i det hele. For at du skal drives til å ta selvmord vil jeg tro det skjer vanvittig i hodet ditt, jeg tror ikke at du en dag finner ut at “oi jeg har opplevd mye dritt, så nå vil jeg ikke oppleve noe dritt igjen” slik det ble fremstilt i serien.

      Men om man ser bort ifra det så tenker jeg som sagt at det er en viktig serie å få med seg, den kan tross alt gi folk litt innsikt i hvordan dine handlinger kan påvirke andre. :))

      1. Jeg kunne bare ønske hele serien ikke virket så “enkel”, som at noen kommentarer eller hendelser skulle gjøre SÅ sterkt inntrykk at det rettferdiggjør selvmord. Som sagt har jeg to episoder igjen, men så langt virker det som om Hannah gjør det hele kun for oppmerksomhet og for å hevne seg på flere av de andre – noe jeg syns sender ut et ufattelig skummelt budskap til de som måtte se serien. Ja, handlingene og ordene våre kan påvirke andre, MEN det rettferdiggjør virkelig ikke å gjøre noe så drastisk for å skylde på andre.

    3. Hei! Jeg er HELT enig med deg. Selv har jeg en i familien som tok selvmord, og denne serien gjorde meg kun irritert. Jeg synes selvmord er et så viktig tema som blir snakket alt for lite om, men denne serien var rett og slett glorifisering av selvmord, og vil nok ha motsatt effekt enn hva utgangspunktet skulle være. Jeg frykter at dette vil få flere som sliter til å ta livet sitt…

      1. Så utrolig trist at du har opplevd noe så forferdelig, og jeg kan ikke tenke meg hva du syns om serien en gang som har vært igjennom noe slikt. Tenker på deg <3

    4. Personlig likte jeg serien veldig godt, men jeg kan også forstå at det kan virke ekstremt når man ikke har sett alt og ikke alle brikkene i historien har falt på plass. Intensjonen til forfatteren av boken (som serien er basert på) var å gjøre folk beviste på at hvert eneste ord og hver eneste handling en sier og gjør mot andre påvirker dem på godt og vondt. Det er en historie om det verste som kan skje, men det var nok for å få folk til å virkelig tenke.

      Lykke til med de siste episodene 🙂

    5. Skjønner at du er irritert på serien, men det finnes faktisk folk som har “liv på samvittigheten” når det kommer til kronisk mobring over lengre tid. Bare se til USA hvor tenåringer og til og med små barn tar livet sitt pga mobbing, ofte fordi de blir mobbet pga legning. Vi har også hatt slike saker i Norge, er ikke lenge siden en gutt på 13 tok sitt eget liv pga mobbing over mange år. Dette er selvfølgelig mobbing i en mye alvorligere grad enn i den serien. Jeg tror du skal være forsiktig med å sammenligne eget liv med de som blir utsatt for dette, vi som ikke går igjennom det vet ikke hva vi snakker om.

      1. Hei Lena! Jeg forstår absolutt poenget ditt, og det er ikke det jeg mener i det jeg sier. Slike tilfeller som du nevner er absolutt, og dessverre tilfeller flere steder i verden – noe jeg syns er ufattelig trist. Det er også derfor jeg blir så innmari sint av thirteen reasons why, fordi dette blir fremstilt som en altfor “enkel” måte som jeg tror mange har vanskeligheter i å kjenne seg igjen i..

    6. Har ikke sett serien, bare lest de slaktende anmeldelsene. Jeg ser ikke noe poeng i å lage en slik serie, for jeg vet godt at det kan gjøre så folk utenfra kan tenke selvmord som en enkel løsning…. Det.er.det.ikke. Jeg var en gang så langt nede at jeg skulle ende livet med en pilleoverdose og det er bare tilfeldig at jeg lever den dag i dag. Jeg kan ikke skylde på annet enn meg selv og spiseforstyrrelsen min!! Altså var det psykisk for min del, og sånn tror jeg det er for de som vurderer eller har tatt selvmord.

      1. Jeg har nettopp sett ferdig serien, og må ærlig innrømme jeg ikke ble noe klokere av den. Ikke var den spesielt spennende heller, så ingen serie jeg anbefaler å se!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg