TRENING, OG EGNE VALG

P5212229-2

Det er ikke mange år siden «strong is the new skinny» og «strong looks better naked» quotsene flommet over på sosiale medier. Personlig mener jeg jo at skinny er skinny uansett, og det egentlig ikke spiller noen rolle hvordan folk ser ut så lenge de har en ålreit personlighet. Sammen med disse ikke fullt så herlige quotsene kom det også en «kunnskap» som tydeligvis ikke var begrenset til fagutdannede. Alle skulle ha en mening om trening, og alle mente sin måte å trene på var best. De hadde jo tross alt lest en veldig lærerik artikkel på treningsforum.no, og plutselig blitt eksperter hele gjengen.

Dette innlegget skriver jeg til deg som presser dine treningsmetoder på andre. Til deg som snakker høylytt om at dine treningskunnskaper er best, uansett hvilket utgangspunkt eller mål vedkommende du prater til har. Kan dere ikke bare holde kjeft? At flere har startet med å trene styrketrening er vel så bra det, misforstå meg rett. Det jeg ikke takler med hele opplegget er at plutselig er det noe galt i å ville jogge en mil om dagen. At det liksom kun gir en slapp og tynn kropp uten markerte muskler. Og at om man skal se best mulig ut, så burde man trene styrke og få mindre fettprosent ved hjelp av intervaller, tunge vekter og kylling med brokkoli til middag.

P5212238-2

Hvem er du som kommer her å forteller meg om hvordan jeg skal trene for å oppnå best mulig resultat, når jeg ikke en gang har fortalt deg om mitt mål engang? Hvorfor er det gunstig for meg å trene knebøy med 50kg på stangen, gjøre supersett og spise under 1500kcal om dagen? Fordi jeg skal bygge muskler og minske fettprosenten? Hva om det ikke er mitt mål engang?

Dette ble kanskje veldig rotete. Poenget mitt er at alle har forskjellige mål med treningen. Både i forhold til mål man setter og hvordan man ønsker å se ut rent overfladisk. Noen ønsker å bygge muskler, mens andre heller ønsker å være slank. Noen ønsker å gå opp i vekt, andre gå ned. Noen vil rett og slett bare bevege kroppen sin og driter i hvordan de ser ut, men det er også helt greit. Hvorfor man trener er en privatsak, og jeg syns det er så forbanna irriterende med de som mener de vet hva som er best for alle. Jeg forstår at måten jeg trener på ikke nødvendigvis er ideell for min beste venninne, og motsatt. Kan man ikke bare gjøre det man selv vil, uten å måtte bli kastet informasjon etter?

Jeg mener at når det kommer til trening og kosthold så burde man være forsiktig å tipse andre om det, ved mindre de oppsøker det selv. Om det ikke gjelder liv og død da, naturligvis. Respekter folk velger å løpe en mil på mølla for å spise en pose sørlandschips etterpå. Samtidig respekter de som ønsker å trene fem ganger i uken og ha et supersunt kosthold. Det er ingenting rett eller galt i noe av det, så lenge man selv føler seg vel i eget skinn.

4 kommentarer
    1. Sykt mange gode poeng! Veldig bra:) kan du forresten lage et innlegg om treningsklær? Hadde vært gøy med noe nytt:)

      Og hva syntes du om å ha på tights uten å ha en hengende genser over livet? For føler alltid at man ser undertøyet under. Har du noen tips mot dette? Er så slitsomt å alltid måtte tenke på det:)

      1. Kan godt lage et innlegg om det! 😀 <3 Bryr meg egentlig ikke om undertøyet vises, eventuelt kan du kanskje bruke en sånn sømløs truse? Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg