TILBAKE I MAROKKO

Jeg trodde ikke jeg kom til å reise tilbake til Marokko med det første. Sist jeg var der reiste jeg hjem med litt blandede følelser om landet. Det, samt en matforgiftning fra helvete som tydeligvis ble kalt for “Morroccan fever”. Uansett. Vi bestemte oss brått for å reise to dager til Marokko, nærmere bestemt Tanger som er øverst i Afrika. Fra Malaga tar det bare halvannen time å kjøre til Tarifa, der man tar en båt over til Tanger. Veldig smidig! Vi valgte å booke oss inn på en skikkelig marokkansk hotell som lå nede ved stranden som het Atlas Rif & Spa om jeg ikke tar helt feil. Hotellet i seg selv var veldig flott, og absolutt å anbefale om du vil oppleve skikkelig marokkansk interiør!

Vi hadde tydeligvis ikke gjort grundig nok research før vi reiste, for dagen vi ankom var den muslimske helligdagen Eid Al Adha som er en fest etter Ramadan er slutt. Alt var stengt, og det eneste som var åpent var omtrent baren på hotellet. Rundt om i gatene ble det grillet avkuttede sauehoder, mens man kunne se på levende flåing av bl.annet geiter. Her fikk man virkelig et kultursjokk, for jeg kan love dere at vi aldri kommer til å se en geit bli flådd på åpen gate her i Norge! Jeg la mine personlige meninger vekk, og prøvde å ta inn alle inntrykk. Vi er tross alt i et annet land, og da mener jeg man skal respektere og innrette seg etter deres kultur. Uansett, det var veldig spesielt å kunne ta del i en sånn feiring – men neste gang prøver jeg nok å unngå den tiden av året 😉

 

Ellers har inntrykket av Marokko forandret seg lite siden sist. Her er kontrastene fra rik til ekstremt fattig veldig stor og tydelig. Jeg føler meg aldri helt 100% trygg, og går fremdeles med et tett grep om vesken. Kulturen er noe for seg selv, og det er absolutt spennende å se på nært hold. Jeg er likevel glad for at vi reiste til Marokko, for å ha en slik opplevelse med noen man er glad i gjør det absolutt verdt det. Jeg koste meg ekstremt mye til tross for religiøse ritualer og mange triste syn.

1 kommentar
    1. Marokko må jo være 100 ganger ekte enn å reise til Dubai som er så fantastisk, men har en ekstrem fattigdom, mennesker jobber nærmest som slaver der for at turister og andre skal nyte luksusen. Alt dette blir gjemt unna slik at turistene skal «slippe» å se det. Ja det er ubehagelig å se forskjellene, men det er jo virkeligheten. Synes det er verre å reise steder hvor fattige stues vekk for at luksusdyr skal skjermes, for så rose stedet opp i skyene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg