TANKER OM MAROKKO´S STØRSTE MARKED

IMG_6020

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne. Hvordan skal jeg beskrive Marokko´s største marked? Èn ting er sikkert, og det er at det ble mange inntrykk på de to timene vi var der. En annen ting som er sikkert er at det ikke sto til forventningene i det hele tatt. Noe som ikke nødvendigvis er negativt!

Å si at jeg fikk litt kultursjokk da jeg kom inn dørene blir å underdrive. Jeg har reist endel så langt i livet, så innpåslitne selgere og å få kommentarer slengt etter seg har jeg opplevd før. Det er noe man lærer seg å overse. Men de marokkanske selgerne er noe for seg selv altså.. Det var umulig å gå i fred. Uansett hvor man la blikket sitt ble man nedstirret, pratet til og plystret etter. Vi var nesten redd for å titte i bodene, for sekundet vi stoppet opp kom selgeren løpende bort til oss. Så jævla slitsomt!

IMG_6022

Ja, jeg er norsk og blond. De tror kanskje jeg er den letteste å selge til, noe jeg også kanskje er. Da jeg skulle kjøpe krydder ble jeg lurt trill rundt. Jeg ba om zafran, men fikk en pose med noe rødt krydder i. Zafran er jo et knallgult krydder, så jeg forsto jo at dette absolutt ikke var rett sort. Likevel klarte selgeren å overbevise meg om at dette var zafran, og jeg gikk såklart fem på. Han tok også over 100kr for to små poser med krydder. Jeg suger til å prute!!

Så ja, markedet var virkelig en opplevelse i seg selv. Det er nok ikke noe jeg ønsker å dra tilbake til, men fy så glad jeg er for at vi dro. Det er et minne jeg aldri kommer til å glemme. Om du skal til Marokko anbefaler jeg det virkelig, tro det eller ei! Haha. Det er noe med å se en annen kultur på nært hold som fascinerer meg skikkelig. Tenk om det hadde vært sånn i Norge? Da tror jeg Amfi-kjeden hadde gått konkurs ganske raskt!

IMG_6013

13 kommentarer
    1. Safran er knall rødt til det kommer i kontakt med væske 🙂 så du har nok fått riktig krydder:) Om du er i tvil, ta bittelitt i litt varmt vann og rør ut i mel så blir det gult

    2. Hei! Rød safran er minst like bra, om ikke bedre enn den gule, svakere varianten vi kjøper i Norge 🙂

    3. Hei Julia!

      Jeg reiser til Marokko denne uken og lurer på om det er vits i å pakke med seg masse gensere og langbukser? (Vet at man ikke skal utfordre kulturen med korte shortser og skjørt, men tenker på temperaturen). Noen tanker? 🙂

      Hilsen fra en litt for gammel RG gymnast!

      1. Hei Susanne! Så spennende, hvor skal du? 😀 Det kommer nemlig helt an på det! I Agadir og Taghazout der vi var er det veldig “vestlig”, så det går fint an å gå i sommerklær. Men det er kaldt på kveldene så jeg anbefaler likevel å ha med litt bukser og gensere. God tur! <3

    4. Haha, jeg kjenner meg godt igjen i dette altså! Jeg må bare gå vekk fra slike selgere jeg, for jeg blir rett og slett rundlurt, haha!! Håper den røde safranen smakte godt da, hihi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg