svar på spørsmål, del 1

Tar for meg det spørsmålet de fleste av dere er nysgjerrig på, og skal prøve å skrive så utfyllende som mulig om dette.
Hva mener du med et turbulent år, på godt og vondt?
Jeg er egentlig litt usikker på hvor jeg skal starte, for dette er jo også grunnen til at jeg sluttet å blogge. For et par år siden fikk jeg og de fleste toppbloggerne noe som kalles for et bokettersyn. Det vil si at skatteetaten går igjennom alt som har kommet inn og ut på din konto i en viss periode, de sjekker at du har betalt skatt, moms, og jeg måtte gå igjennom hver eneste lille ting jeg hadde fått sponset på bloggen de siste tre årene. Jeg startet jo denne bloggen som 16-åring, og tjente penger pluss fikk sponset diverse ting allerede da. Jeg hadde absolutt ingen aning om at jeg måtte betale moms av disse pengene, strengt tatt visste jeg ikke hva det var engang. I tillegg måtte jeg skatte av hver eneste ting jeg hadde fått sponset på bloggen. Det vil si alt fra en sminkekost, til et kamera, til hair extensions, til solpudder osv. I løpet av tre år i toppen på blogg.no sier det seg selv at man får ENDEL ting sponset?  Dette var en stor knekk for meg, for jeg hadde virkelig ikke orden på papirene mine. Jeg fikk masse regninger i posten, med utrolig høye beløp. Heldigvis har jeg foreldre som hjalp meg, hvis ikke hadde det aldri i verden gått! Dette har vært en utrolig lang prosess, med utallige møter med regnskapsførere som skulle fikse momsoppgavene mine, pluss meningsløse møter med skatteetaten som ikke var til hjelp for fem flate øre. Nå er heldigvis ALT i orden, og jeg har ti kilo mindre på skuldrene! Jeg kan endelig leve som en normal 20åring(soon to be), uten å måtte tenke på ting en ungdomm egentlig ikke skal bekymre seg over. Det er også derfor jeg valgte å opprette bloggen igjen. Nå står jeg med totalt blanke ark, uten mørke skygger hengende over meg.  Så kjære alle sammen, hør på meg når jeg sier at dere MÅ ha orden i papirene deres om dere tjener penger eller får sponset produkter på bloggen. Skriv ned hva dere får, betal skatt og moms, send inn momsoppgavene deres osv. Det er ingen unnskyldning at dere var 16 år og uviten, slik som meg. Til syvend og sist er det deres eget ansvar, og ingen andre. Jeg har lært, og kommer aldri til å gjøre denne feilen igjen. Nå vet jeg heldigvis hva jeg må gjøre, i forhold til for to år siden da jeg ikke hadde snøring. 

Hva fikk deg til å begynne å blogge igjen? Dårlig med penger uten bloggen eller?
Haha, syns denne her var litt morsomt. Jeg syns jeg har forklart greit nok over hvorfor jeg startet å blogge igjen, og hvorfor jeg sluttet i utgangspunktet. Dårlig med penger har jeg ikke. Jeg jobber cirka 100% i tillegg til at jeg får stipend hver måned. Jeg klarer meg veldig fint 🙂 Hvordan er livet ditt akkurat nå?
Akkurat nå er livet mitt veldig bra. Jeg har blandt annet friheten til å gjøre stortsett det jeg vil, gode venner som virkelig har bevist at de faktisk er verdens flotteste mennesker, en jobb jeg trives kjempegodt i. I tillegg ser fremtiden meget lys og spennende ut. Jeg aner fremdeles ikke hva jeg skal studere, men jeg er heller ikke klar for studier akkurat nå. Reise og frihet er absolutt ting som frister mer. Snart flytter jeg også, og da åpnes et nytt og spennende kapittel i livet mitt! Som dere sikkert har skjønt etter dere leste det øverste spørsmålet, så har jeg ikke alltid følt det slik. Men man må tåle litt møkk om man skal få det bra til slutt, og det er jo det viktigste 🙂

Er du venn med Lars Tangen igjen? Hvorfor kranglet dere?
Haha, her tror jeg folk har misforstått litt! Jeg og Lars har aldri kranglet. Vi har vært gode venner helt siden starten, og det er vi enda. Han flyttet til Oslo for tre år siden, og da er det jo naturlig at vi ikke er så mye sammen siden jeg bor i Molde. Lars er en fantastisk gutt, som jeg er kjempeglad er i livet mitt.   Skal du bo alene i Oslo?
Ja, det er planen! Jeg bor alene i leilighet i Molde nå, så å flytte inn i et kollektiv eller lignende er heeeelt uaktuelt. Jeg kan godt bo med en venninne liksom, men vi får se hva som skjer når jeg flytter 🙂  Kan du få ordentlig design her på bloggen?
Huff, ja! Jeg hater det slik det er nå.. Trenger hjelp, siden jeg ikke kan det selv. Det kommer etterhvert 🙂  Resten av spørsmålene deres kommer straks! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg