STUDERE PSYKOLOGI ELLER IKKE

Jeg har tenkt mye den siste tiden, på studier og alt det der. Både om det er “vits”, og om jeg faktisk kommer til å klare å gjennomføre. Mamma ble jo helt i ekstase da jeg fortalte at jeg vurderte å studere psykologi, og har seriøst sendt meg linker til skoler hver eneste dag. Så legger hun til på slutten “ikke ment som press altså, hehehe xPpp”. Haha! I går satt jeg å leste litt om bachelor i psykologi på Bjørknes Privatskole. Om jeg ikke tar heeeeeelt feil, så kan jeg komme inn med mitt eget snitt? Siden det er privatskole med rullerende opptak? Har noen erfaring med å ta bachelor/master i psykologi kontra det å gå profesjon? Hva kan man jobbe med, og hva kan man eventuelt ikke jobbe med?

Og ja, bildet passet veldig bra til innlegget 8)

10 kommentarer
    1. Tar du profesjon kan du bli psykolog. Her er det utrolig høyt snitt, så da må du isåfall kanskje belage deg på 1-2 år med å ta opp fag da snittet ligger på ca 5,4-5,7 i karaktersnitt. Det er hardt å komme inn altså, men er det noe du ønsker sterkt nok så er det jo bare å gønne på! På bachelor lærer du om psykologi, uten å bli psykolog, men uansett er jo dette noe du får bruk i alle jobber hvor man jobber med mennesker, og samtidig er det jo interessant å lære. Akkurat bachelorløpet leder ikke til noe spesielt yrke, og det er litt ulempen synes jeg da (har selv tatt årsstudium). Fordelen må jo være at man studerer nettopp noe man er interessert i. Jeg tenker som så at veien blir til mens man går, og lærer du om noe du interesserer deg så blir det ikke feil uansett 🙂

      1. Jaa har hørt det er ekstremt vanskelig! Så det er endel å sette seg inn i, om man skal bruke så mange år i tillegg.. vi får se! Tusen takk for innspill ❤️

    2. Om du ønsker å studere profesjon uten å nødvendigvis måtte ta opp alle fag for å få 5.4 ++ i snitt er det mulig her i Tromsø å gjøre det på en litt annen måte. Ved UiT søker man seg inn på et årsstudium(snitt ca. 4,5 har det vært tidligere), deretter bruker man karakterene fra årsstudiumet for å søke profesjonsutdanninga. Da er man avhengig av å få et rent A-snitt på årsstudiumet.

      1. Ja, har hørt det går an å ta den retningen også! Men så har jeg egentlig ikke lyst til å flytte til Tromsø.. Haha! 😀 Uansett, takk for tips Nina – håper du har en fin helg <3

    3. Det går også an å ta årsstudium ved NTNU Trondheim og søke seg videre da går det kanskje an i Oslo/Bergen også? Anbefales å ta en prat med studieveileder ☺️

    4. Tror kanskje du må litt over 5,4-5,7 for å komme inn på Psykologi profesjon, er vell det studiet med høyest snitt i Norge etter medisin tror jeg. Altså 6,5 ca?

    5. Hei! Jeg ble akkurat ferdig med en bachelor i anvendt psykologi ved Bjørknes høyskole. Selv synes jeg det har vært et utrolig lærerikt og spennende studie. Jeg jobber nå som miljøterapeut på en omsorgsbolig, men planen videre er master i pedagogikk. Med en bachelor i psykologi får du miljøterapeuttittel i de fleste jobber i helsebransjen, å kvalifiserer egentlig til de samme jobbene som en sosionom (rådgiver, navkonsolent, støttepedagog, familievernkontor, miljøterapeut, for å nevne noen). Det finnes også flere videreutdannings muligheter etter bachelor som flere forskjellige mastere i psykologi, mastere i pedagogikk, eller master i ledelse for eksempel. En bachelor gir også mulighet til å jobbe med HR og personalansvar i en bedrift. Dersom det er psykolog du ønsker å bli finnes det klinisk master i Danmark og Sverige for å nevne noen, som man kan søke seg inn på etter bachelor. Flere fra min klasse kom inn på master i Danmark. Så det er mange muligheter! Det viktigste er nok uansett å studere noe man synes er spennende og interessant, så vil det være nyttig på er vis uansett 🙂 Dette ble en laaang melding, Hehe beklager det, men ble så ivrig. Lykke til med valg!

      1. Tusen takk for informativ kommentar, det hjalp meg veldig på å velge <3 Gratulerer med bachelor! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg