SLITER DU MED Å SOVNE?

Klokken er 23, og jeg ligger i sengen klar til å sove. Jeg setter på en random serie for å koble tankene over på noe annet. Tidligere sovnet jeg alltid med serier surrende på i bakgrunnen. Det har vært min greie i flere år. Nå blir alle lydene for mye, og jeg klarer ikke slappe av på samme måte som tidligere. Hver latter, samtale eller brå lyder gjør meg lys våken. Jeg klapper sammen macen og legger meg til rette. Zara småsnorker litt, jeg hører naboene går rundt i etasjen over og vaskemaskinen på badet står på full sentrifugering. Alt er forstyrrende. Klokken er nå nærmere midnatt, og jeg begynner å stresse over hvor våken jeg føler meg. Jeg skal opp syv timer senere. Kroppen er helt utkjørt etter en lang dag, mens hodet lys våken. Jeg planlegger hvordan jeg skal få morgendagen til å gå opp. Hvor jeg skal være til hvilken tid. Hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal løse diverse oppgaver. Jeg kjenner hjertet banker fortere, for nå oppdager jeg at døgnet i morgen ikke har nok timer. Hvordan skal jeg rekke alt? Hjernen jobber for å finne en løsning. Jeg er enda mer våken nå, og klokken nærmer seg ett. Nå må jeg tisse også, great. Da jeg kommer tilbake til sengen vurderer jeg å bare døgne, for noen søvn virker det ikke som om jeg får. Jeg legger meg igjen, og hodet kverner enda litt til før jeg sovner rundt klokken tre. 
Dette har vært en vanlig natt for meg de siste ukene. For mange er det ingen big deal å sovne så sent, men jeg har alltid vært et A-menneske som sovner rundt elleve på kvelden og står opp klokken syv. Jeg står fremdeles opp like tidlig, men taper mange timer søvn hver eneste natt. Jeg får ikke sove. Hodet er fullt av tanker, bekymringer og planlegging. Ikke at det nødvendigvis er en negativ greie, for det er jo en konsekvens av hvor motivert og glad jeg er for tiden. Jeg vil bare prestere bedre og bedre, og da trengs det jo planlegging. Men det er så fryktelig slitsomt, og jeg blir helt utmattet av det. Jeg trenger å sove!
De siste dagene har jeg testet ut litt forskjellige lydklipp som hjelper deg med å sovne, og det hjelper faktisk. June viste meg dette klippet for et drøyt år siden, og det er helt fantastisk! Det er en på en måte en “guided meditation for sleep”, der en mann leder deg inn i drømmeland. Det høres kanskje veldig rart ut, men siden han hele tiden snakker og forteller deg hva du skal fokusere på klarer man å legge fra seg all planleggingen. Du blir mer bevisst på kroppen din, hvor du eventuelt har spenninger og i hvilken stilling du slapper best av i. Første gang jeg testet denne sovnet jeg innen et kvarter, noe som er veldig ulikt meg den siste tiden. Så, om du sliter med å sove slik som meg anbefaler jeg dette klippet! Det er verdt å gi det et forsøk 🙂

Jeg legger macen på nattbordet og skrur ned lysstyrken helt. Noen kvelder er det vanskeligere å legge bort tankene enn andre, men om du virkelig fokuserer på klippet skal jeg love deg du kommer til å sovne fort!
Om du har noen andre tips til hvordan man kan koble av og sovne på kvelden så kom med de ♥ Å starte på noen sovetabletter eller lignende er helt uaktuelt for meg, så alle tips tas imot med stor takk!
13 kommentarer
    1. Jeg har vært på kurs i mindfulness, og der lærte vi om kroppsscanning, hvor du fokuserer på en og en del av kroppen (flytt bevisstheten til tærne/foten/leggen og så videre opp mot hodet). Det pleier å hjelpe meg med å avbryte forstyrrende tankemønster iallefall 🙂 Finnes (selvfølgelig) en app på det med en behagelig og søvndyssende stemme, den heter Mindfulness Appen Nor 🙂

      1. Tusen takk for tips 😀 jeg må nok ha en stemme nå i starten, hvis ikke blir jeg nok lett distrahert! Men på sikt håper jeg å klare det på egenhånd 🙂

    2. Uff, så slitsomt å ikke få sovne. Har du prøvd magnesiumolje? Hvis man har for lite magnesium så kan det skape uro i kroppen, og gjøre det vanskelig å sovne. Hadde ikke magnesiummangel selv, men å spraye hver kveld har utrolig nok hjulpet på muskelkramper og uro.
      Hvis det “bare” er pga tankekjør man ikke sovner, så er podcaster gull! 🙂

      1. Det har jeg aldri testet! Som sagt er kroppen rolig, jeg tenker og planlegger bare alt for mye 🙂 podcaster er absolutt et godt alternativ!

    3. last ned appen “relax & sleep well by glenn harrold”, føles sykt teit ut de første gangene man prøver, men fungerer utrolig godt!

    4. Hei!

      Jeg er psykologistudent og har lært litt om dette! Det trengs ikke nødvendigvis så mye til for å bedre søvnvanene!

      Dette heter søvnhygiene og det finnes mange tips: stå opp til samme tid hver dag, tren på dagen slik at kroppen får aktivert seg, slapp helt av på kvelden (psykisk, mentalt og fysisk), ikke ta en ettermiddagslur, ha det temperert, mørkt og stille på rommet, kun bruk soverommet til søvn og sex, ikke legg deg mye tidligere enn vanlig om du ikke er trøtt (det fører bare til flere timer i sengen med bekymring og uro), ikke ha katastrofetanker som at morgendagen blir ødelagt om du ikke sovner innen 10 minutter, i tillegg til mange andre tips!

      Håpe dette kan hjelpe 🙂

    5. Hei!
      For noen år siden ble jeg tipset om å tenke at tærne sovner, anklene, legger, kne, osv oppover i kroppen. En og en kroppsdel om gangen. Det har funket siden dag en! Og jeg sovner alltid før jeg kommer til halsen;)

    6. Hvis problemet er stress ville jeg skrevet ned tingene jeg skal dagen etter. Lag detaljerte lister så slipper du å være så redd og stresset for å glemme noe☺️ kanskje det vil gjøre det lettere å sove. Lykke til❤️

    7. Jeg elsker storm og uvær, og sovner alltid som en stein når det regner og tordner ute. Hvis du er som meg anbefaler jeg rainymood.com
      Det er en side med regnlyder som jeg bruker å sette på i bakgrunnen når jeg sliter med å sovne. Funker hver gang

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg