SANNHETEN OM BLOGGREKLAME

.. Iallefall sannheten i mine øyne. Da var det tirsdag folkens, snart helg!!!! Neida. Tenkte å komme med et aldri så lite innspill om bloggreklame, siden det tydeligvis er et hot tema i kommentarfeltet på forskjellige blogger for tiden. Altså, nå har jeg jo blogget siden 2008. Da fikk bloggerne ingenting betalt, men skrev likevel om et produkt de syns godt om. Noe de fleste gjør i dag også, men i forhold til for fem år siden så kan man få penger for det man skriver. Noe som jeg personlig syns er veldig bra, men også kan være litt skummelt. Det kan få bloggere til å skrive om hva som helst, fra de grusome kjolene på illusion.no til en analvibrator fra en ukjent leverandør ingen har hørt noe om tidligere. Jeg har fått så mange rare forespørsler opp igjennom årene at dere skulle bare visst! Omtrent daglig får jeg spørsmål om å skrive om mobildeksler, fake uggs, såpestykker eller printede t-shirts man kan bruke i Magaluf med “TEAM FÆST” på ryggen.  Jeg sier altså nei til utrolig mye, og velger med omhu. Når jeg for eksempel skriver nelly-innlegg som jeg gjør endel, er det rett og slett fordi at jeg ELSKER den nettbutikken, og vil helst kjøpe alt som er der inne. Jeg viser dere da altså ting som jeg liker og kunne tenkt å gå med selv, og jeg skriver aldri om ting som jeg ikke ville gått med eller sminket meg med personlig.  Dessverre er det ikke alle bloggere som er sånn, og slenger ut i hytt og pine om hvor syyyyykt bra solpudder de fikk sponset var – som går rett i søpla etter innlegget er ferdigskrevet, eller extensionet som var like tykt som lillefingeren min. Man kan fort bli litt gal av å få tilsendt så mye gratis hele tiden, noe man gjør om man takker ja på hver eneste mail man får. Da krever også leverandøren et innlegg på bloggen, og de får en strålende positiv omtale om et produkt som kanskje ikke er verdt å betalt en krone for. Dette er jo veldig skummelt for dere lesere, for dere kan jo gå rett på – for det er faktisk en annen person som sverger på at produktet er fantastisk. 

Da jeg jobbet som Campaign Manager var jo endel av jobben min å gå igjennom forskjellige blogger, og jeg ble heeelt sjokkert om hvor mye reklame det faktisk er der ute (inkludert på min egen blogg). Hva skal man tro på? Hva er faktisk bra, og hva er bare fjas? Av og til skulle jeg ønske det var som i 2008, der alle skrev om ting de likte kun fordi de var så fornøyd, og ikke fordi de fikk produktet gratis. Personlig er bloggen min eneste jobb, så jeg er jo veldig glad for at jeg kan dele mine tips om klær osv med dere lesere, for det er noe jeg er veldig opptatt av.  Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å rose et dyrt produkt opp i skyene uten å ha prøvd det selv eller at noen av mine venner har gode erfaringer med det. Det er jo slemt å selge et dårlig produkt via bloggen, for at mange av leserne skal bruke sine egne penger på å kjøpe noe som er crap. Hvis jeg får tilsendt et produkt og ikke er fornøyd med det, sender jeg rett og slett en mail til leverandøren og sier “enten kan jeg skrive hva jeg mener om produktet, som er negativt, eller så skriver jeg ingenting som helst!”. Verre er det ikke, om du sitter der som blogger og har fått et produkt du ikke liker – men som du føler du MÅ skrive om slik at ikke sponsoren blir sint. Tro meg, det er mye bedre med én sint sponsor, enn hundrevis av sinte lesere 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg