REDIGERING: HVORDAN FÅ MEST UT AV BILDENE

Hei! Hva er det ikke å elske med dette redigeringsprogrammet? Jeg aner virkelig ikke hvordan bloggen min hadde vært uten (haha). Igjen, tusen takk til Cathrine som introduserte meg for lightroom 😀 Har skrevet om grunnredigeringen i et tidligere innlegg (her), så les det først om du er helt ny!

I dag tenkte jeg å komme med noen få redigeringstips. Nå som det snart er sommer, og forhåpentligvis sol de fleste steder i landet er det mye mer farger ute enn på vinteren. Trærne er grønne, blomstrene spirer og lyset ute er ikke lengre grått og kjedelig. Siden jeg tar såpass mye bilder hver dag, vil jeg gjerne få mest mulig utbytte av kvaliteten. Jeg har absolutt ikke et proffkamera til hundre tusen kroner, faktisk bruker jeg Olympus Pen E-pl7 på absolutt alle bildene mine. Kvaliteten på bildene blir veldig bra, men de blir hundre ganger bedre etter en liten runde i lightroom.

Se på disse før/etter bildene:

12

Det jeg har gjort her er først og fremst å skrudd opp “whites”, og gjort bildene bittelitt kaldere. Cirka på -2. Deretter tok jeg opp kontrasten og exsposuren endel. Hvordan du gjør dette kan du lese om i min tidligere lightroom guide, der jeg som sagt har skrevet litt om grunnredigering.

Deretter justerte jeg “saturation” opp for å få fargene sterkere (blå og grønn foreks), og så kan man justere orangeheten ved å dra litt ned på “vibrance”. Nå høres dette ut som en veldig vanskelig formel, men jeg lover dere at det ikke er avansert i det hele tatt! Jeg kjøpte lightroom via adobe.com, og jeg betaler 90 kroner eller noe for både det og photoshop. Vel verdt pengene! Det er så utrolig mye man kan gjøre med dette programmet, så det er bare å sitte å leke seg litt. Får ofte tilbakemelding på at bildene mine er mye bedre enn tidligere, og der må jeg si meg helt enig altså! Hehe. Fyr løs i kommentarfeltet om det er noe du lurer på.

LIK innlegget om jeg skal komme med fler redigeringstips!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg