Å REDIGERE SEG PENERE

Hei fra Spania! Jeg fikk nettopp en mail som provoserte meg veldig. Den var fra medietilsynet, og handlet om hvorvidt man skulle forby redigering og diverse fra sosiale medier. Min første tanke var hvor provosert jeg ble av spørsmålene. Spørsmålene handlet hovedsakelig om redigering av bilder, kroppspress og om man burde forby dette. Personlig er jeg ikke den bloggeren som verken redigerer mest, eller skaper et urealistisk kroppsbilde. Likevel har jeg sterke meninger om tema. Her er mitt svar:

“Personlig mener jeg at man starter i feil ende ved å ikke diskutere/og å tabubelegge tema om både operasjoner, retusjering og alle muligheter man har på sosiale medier. Uavhengig av denne undersøkelsen, og de eventuelle retningslinjene som muligens måtte inntreffe så kommer mest sannsynlig de fleste So-Me profilene til å fortsette å redigere bilder, til å skape en usannsynlig virkelighet og gjøre det de mener passer best til sine kanaler.

Ved å utdanne unge jenter (og gutter) til å forstå medie-og SoMe-bransjen slik det er per dags dato, mener jeg det er den rette måten å opptre på. Å lære unge mennesker at utseendet og situasjoner kan være redigert. At de forstår forskjellen mellom den ekte verden og den skapte verden. Sist, men ikke minst; at det skaper et urealistisk bilde å alltid måtte redigere på utseendet og tilværelsen.

Å legge retningslinjer og sanksjoner om hva andre mennesker kan legge ut eller ei tror jeg er en alt for lang kamp til at det kan være realistisk. Verden har plutselig blitt så liten, og man kan følge med på mennesker fra Nordpolen til Sydpolen. At en hel verden skal gå i mot retusjering av bilder er svært urealistisk. Da mener jeg at man heller burde utdanne unge til at alt de ser på sosiale medier eller reklameplakater ikke nødvendigvis reflekterer sannheten. 

I stedet for å bruke mye tid, penger og energi på å tabulegge og skjerme kroppspress, så tror jeg personlig man kommer mye lengre ved å være utdannet, informert og kritiske. “

Hva mener du?

2 kommentarer
    1. Dette er et veldig interessant tema og er enig i mye av det du skriver. Personlig mener jeg heller ikke at man bør forby noe eller detalj-kontrollere hva mennesker velger å publisere på sosiale medier. Likevel begynner jeg som konsument å bli litt lei av denne “dette er min blogg, jeg publiserer hva jeg vil”-tendensen jeg ser blant influencere. Da blir jeg litt sånn “sorry, det er ikke sånn verden fungerer”. Gjennom mange år har influencere “klaget” over at yrket deres ikke har blitt tatt seriøst, noe jeg forstår veldig godt. Yrket deres bør bli tatt seriøst, men dere er nødt til å ta deres eget yrke seriøst først. Jeg kjenner til svært få yrker hvor en “jeg gjør som jeg vil”-mentalitet får lov til å overleve over lengre perioder, rett og slett fordi det ikke fungerer. Det finnes garantert lærere, politibetjenter, snekkere, søppelkjørere, leger, taxisjåfører osv. som har lyst til slå henda i bordet og drite i alle retningslinjer fra tid til annen. Men det fungerer ikke i det lange løp, det er bevist igjen og igjen. Alle yrker er regulerte, bortsett fra influencer-industrien, men tiden er definitivt moden for å innføre reguleringer. Det betyr ikke at dere skal bli bøtelagt eller satt i fengsel fordi dere poster et bilde av puppene eller middagen fra i går. Det betyr bare at mennesker som velger å gå inn i denne bransjen, må være klar over ansvaret og konsekvensene som følger med, akkurat som i alle andre yrker. (sikter ikke nødvendigvis til deg eller andre direkte i denne kommentaren, bare enklere å få fram poenget i en sånn direkte jeg til deg stil, hvis det ga mening, lol)

      1. Hei Kristine! Jeg er helt enig i det du skriver, og tusen takk for informativ og god kommentar 🙂 Setter ekstremt stor pris på tilbakemelding og synspunkt!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg