PELS ER PELS?

Det er mye jeg ikke vet nok om, som jeg kanskje burde. Som dere kanskje har forstått er jeg ikke den mest engasjerte bloggeren i “viktige” ting. Som matindustrien, politikk eller klima for å nevne noe. Kanskje mange tror at det eneste jeg engasjerer meg for er klær og det overfladiske. Noe sannhet er det jo, for det er jo ting jeg bryr meg om. Likevel er det andre ting jeg virkelig brenner for som jeg ikke skriver noe særlig om på bloggen. Som psykisk helse for eksempel. Men til poenget. Pelsindustrien er noe jeg absolutt ikke vet noe om, bortsett fra de fæle filmene som popper opp på facebook i ny og ne. Personlig eier jeg ikke pels, men her om dagen gikk jeg med en minkpels som er arvegods til en venninne av meg, som har vart i generasjoner. Jeg lurer altså på; er det OK å bruke gjenbrukspels, men ikke å kjøpe nytt? Jeg spør rett og slett fordi jeg er nysgjerrig, og vil gjerne lære mer om tema.

SUNNIESHER / BUKSEHER / BOOTSHER / VESKEHER

Jeg vet at mange av dere som er innom er ganske engasjert i mye, så gleder meg til å høre hva dere tenker! ♥ Nå skal jeg til en venninne å spise middag, etter en lang dag med “hjemmekontor”, om man kan kalle å sitte i morgenkåpe med macen på fanget for hjemmekontor.

14 kommentarer
    1. Dette kommer nok veldig an på hvem du spør, en som er prinsipielt i mot bruk av pels vil kanskje svare at det er ikke greit. Jeg er selv imot pelsdyroppdrett, men mener bruk av pels og skinn er greit dersom det enten kommer fra dyr som har blitt brukt til mat eller hvis det er arvet og man dermed ikke støtter selskapene økonomisk (selv om man på ett vis støtter disse selskapene kulturelt med å bruke deres produkter). Jeg ser overhode ingen grunn til at fullt brukelige klesplagg skal kastes fordi det er laget av pels eller skinn. Likevel føler jeg det er viktig å være bevisst at når man bruker ekte pels offentlig viser man at man er for å bruke pels – og dette er det utrolig viktig å være bevisst.

      1. Jeg forstår godt hva du mener, og er helt enig! Som jeg skrev over her så støtter man jo på en måte industrien, selv om det er brukt eller ei.

    2. Jeg er veldig imot pels og å gå inn i en butikk og kjøpe et plagg med pels å direkte støtte oppunder en industri som avler opp dyr i bur for så drepe dem. Dette mener jeg er noe av det mest inhumane en kan gjøre mot dyr. Men når det kommer til brukt-pels så er jeg litt delt i to. 1) En støtter en butikk som ikke har noen forbindelse til pelsindustrien, så man vil ikke støtte den økonomisk. Men 2) kan det å bruke brukt-pels føre til at andre kanskje kjøper ny pels? Jeg tenker at du så veldig, veldig bra ut på bildene over og om leserne dine som kanskje også vil ha pels velger å finne en på Fretex for eksempel så er jo ingen skade skjedd. Men jeg vet ikke. Jeg hadde blitt veldig overrasket (og ikke så veldig imponert, dessverre) om du hadde flexet en helt ny pels på bloggen eller instagram, men jeg føler helt ærlig at det er en litt annen sak når pelsen er kjøpt brukt eller arvet.
      Men til syvende og sist så vil man faktisk gå rundt med døde dyr på kroppen for estetikkens skyld, da.

      1. Gode poenger, og merker jeg er veldig splittet selv! Om man kjøper en brukt pels så er jo ingen skade skjedd “der og da”, men samtidig så kan det framprovosere at andre kanskje kjøper en ny pels – som igjen støtter industrien. Ikke en lett diskusjon der der! Kanskje det enkleste bare er å holde seg 100% unna 🙂 Takk for innspill!

    3. Hei! Hvordan holder du den kalde fargen på håret ditt? Noen produkter du anbefaler eller noen tips? 🙂

      1. Jeg går fast til Karoline på Digg Hair som er helt rå på blondt hår! Bruker også blonde-serien fra Joico hver gang jeg dusjer, er typ sånn lys-gull flasker. Anbefales veldig!!

    4. Hei,
      Personlig ville jeg ikke gjort det, da jeg føler det støtter opp om at det er ok å bruke pels. Alle som går forbi på gaten vet jo ikke om den er ny eller arvet 🙂
      Men bra du ikke kjøper ekte selv

    5. Støtter ikke industrien som kun dreper dyr for pelsen. Ofte har også disse dyrene elendige forhold, og blir avlet til kun ett formål.
      MEN, pels er definitivt varmere enn fake-pels. I noen områder, feks der hvor jeg bor, så er pels nærmest et must for å kunne leve normalt en kald vinterdag. Fake-pels kan ikke engang sammenlignes med ekte pels (og alle som sier noe annet har nok ikke vært ute i timesvis -40 grader med bare fake-fur til disposisjon). Det kan bli opptil -50 grader om vinteren, så vi lager produkter av pels og skinn. Blant annet luer, sko/skaller, «bukser» (som eratatning til boblebukser), pels til hettene på jakker, votter, osv. Da er det hovedsaklig snakk om pels/skinn fra reinsdyr. Reinsdyrene har levd fritt i naturen hele livet, og når de først slaktes så vil absolutt ALT av dyret brukes videre til noe. Enten i form av mat, klær eller håndtverk/kunst.
      Dette er pelsbruk som jeg mener er den mest etisk riktige, og som jeg bærer uten et snev av dårlig samvittighet.

      1. Personlig syns jeg fake fur varmer ganske godt, MEN det skal sies å være i toppen -5 grader og frem og tilbake til bussen. Så det du nevner er naturligvis noe heeelt annet – og jeg skjønner godt du ikke har noen dårlig samvittighet over ditt bruk siden hele dyret blir brukt etter et langt og godt liv 🙂 Takk for tilbakemelding!

    6. Hei Julia:)
      Se dokumentaren «pels» på NRK.no.
      En dokumentar om pelsindustrien i Norge. En veldig god dokumentar som viser hvordan alt fungerer.
      Jeg vil ikke si hvor mye om den, men vil gjerne høre din refleksjon etter du har sett sett den.

      Personlig: jeg synes man ser dum og hjerteløs ut om man vandrer rundt i 100 mink i 2018. Arvet eller ei!

    7. Pels er i utgangspunktet til for å varme dyrene, ikke menneskene. Det synes jeg er en god regel. Jeg er enig med deg i at det er mer etisk med arvet/brukt enn ny pels, for det dummeste vi gjør er å støtte industrien direkte. Dette passer jeg på å formidle til venninner som på liv og død MÅÅ ha en parajumper (altså driter i pelsindustriens grusomheter), men for dem som gidder å ta et standpunkt er det vel en god regel å ikke fronte industrien ved å bruke pels. Jeg har eks. fjernet pels fra hetten på jakker som har hatt det, da jeg ikke ønsker å fronte pels-mote. Jeg har likevel ikke kastet/gitt bort jakkene som jeg kjøpte før jeg tok et standpunkt. Det fine er at nå til dags ser pelsene på fake-fur ganske pene og ekte ut, slik at man kan få det estetiske uten å tråkke på de etiske prinsippene. Dette har jo også et motargument – nettopp at det kan påvirke andre til å kjøpe ekte pels, da folk kan tro at man fronter ekte selv når det er fake, om det gir noe mening? Nå ser det endelig ut som pelsindustrien vil avvikles i Norge, men et annet fint prinsipp for å ivareta dyrevern er å unngå dyreparker/akvarium, da også disse gjør en del overtramp på dyrenes velferd. Uansett fint å se at du tar opp temaet, det er så viktig at vi bryr oss 🙂

      1. Det er faktisk en god regel! Det er ofte fort gjort å “glemme” (om det ikke høres helt idiotisk ut) at jakker som feks parajumper har pels i hetten, og det støtter jo også opp om industrien. Men tusen takk for dine tanker, det setter jeg pris på! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg