OSLOGUIDE! SPISESTEDER, FEST OG TING Å GJØRE

Selv om jeg bare har bodd i Oslo i halvannen måneds tid, har jeg jo bodd her tidligere samt pendlet fram og tilbake i gudene vet hvor mange år. Jeg føler jeg kjenner byen relativt godt, iallfall godt nok til å komme med mine favoritter innen resturanter, uteliv og ting å gjøre! Oslo er virkelig en heelt fantastisk by, så lenge man styrer unna turisthelvete Jernbanetorget og Karl Johan. Jeg forstår godt at mange besøkende kanskje har et litt…rart inntrykk av byen, men det er jo også fordi de ikke beveger seg lengre opp enn slottet. Her er uansett mine favoritter så langt, og som jeg varmt anbefaler videre ♥

RESTURANTER:

TRANEN

Her har de byens beste pizza! Glem Olivia og Villa Paradiso (selvom disse også er gode). Pizzaen på Tranen er virkelig helt nydelig, med tynn bunn og spennende kombinasjoner til topping. Lokalet er også upåklagelig.

Adresse: Waldemar Thranes Gate 70 (midt på Alexander Kiellands plass)

SKUR 33

En skjult perle som ligger helt fantastisk til nede ved vannet på Akershus Festning, og de har fokus på italiensk sjømat. Sist jeg var der brukte vi hele seks timer på mat og drikke mens vi satt ute i solen. Helt fantastisk! Hummerrisottoen er å anbefale *vann i munnen*, men har også hørt at pastaen og pizzaen er sjukt digg. Lokalet er også ekstremt flott, og veldig bildevennlig 😉

Adresse: Akershusstranda 11 (2 min å gå fra Aker Brygge)

TATAKII

En asian fusion restaurant på Majorstuen. Maten i seg selv er spennende og alt jeg har smakt er bare helt nydelig. Test sushien kombinert med andre småretter! Dette er et perfekt date-sted, da lokalene er veldig sexy om jeg kan si det selv. Jeg har bare vært der med venninner vel og merke. Drinkene er også en sikker vinner, og man merker at personalet har god peiling. En stor anbefaling!

Adresse: Middelthuns gate 25 (rett ved Colosseum kino)

TRANCHER

Dette er min første favorittresturant ever! (Om man ser bort fra burger king i tenårene, lol). Trancher er en entrecot-resturant, og dette er også alt du kan bestille. Kjøttet er så mørt, og smaker heeeeelt sjukt. Bestill ALT av tilbehør, og jeg kan anbefale bernaisen som saus! Mmmmm.

Adresse: Thorvald Meyers gate 78 (de har også en på Frogner, men jeg foretrekker den på Løkka!)

KAMAI

Her mååå de ha byens beste Bao Buns, og kanskje byens beste edamamebønner? Sushien er også superdigg, samt bra personale.

Adresse: Korsgata 25

PINEROLO AMERICANO

Også en biffresturant, men her kan man også bestille fisk og div andre retter. Anbefaler likevel å gå for indrefileten! Det som er spesielt med Pinerolo er det nydelige tilbehøret til maten. Anbefaler viiiiirkelig trufflefries og maiskolbe med chillimajo og parmesan. Herlighet så digg!

Adresse: Henrik Ibsens gate 60A

TIJUANA

Meksikansk mat midt på løkka. Maten i seg selv er veldig god, men hit burde du komme tørst – for de har verdens beste (og muligens største) drinker! Kan i tillegg anbefale Habanero som også er en meksikansk resturant og ligger på Birkelunden. Foretrekker kanskje maten på Habanero – men stemningen og drinkene på Tijuana gjør at den kommer hakket over 🙂

Adresse: Thorvald Meyers gate 61

YAYAS

Å dra på yayas er en opplevelse i seg selv, da lokalet ser ut som man er midt i Thailand – samt at det kommer “regnstormer” ut av det blå et par ganger i timen. All maten jeg har smakt her er amazing, men min favoritt er chicken red curry som er den beste jeg noen gang har smakt.

Adresse: Du finner Yayas både på Majorstuen, i sentrum og i Vika!

UTESTEDER:

BØLGEN & MOI BRISKEBY

Her MÅ du dra på bubbles & brunch som er fra klokken 12 på lørdager. De beste festene har jeg faktisk hatt her. Dagsfylla wohooooooo!! Det kan være lurt å booke bord tidlig, for det er veldig populært.

YOUNGSTORGET

Egentlig ikke ett spesielt utested her, siden vi egentlig er litt overalt. Angst, Karusell, Internasjonalen, Justisen er alle kule steder der man kommer som man er. Stratos er også en favoritt, spesielt om de har bra dj-er!

JEGER

Torsdager og fredager er det alltid god stemning her, men litt for sild i tønne på lørdager.

F6

Ligger på Solli Plass. Kom hit for et glass (eller en flaske) vin eller to. Deilig minglestemning og en god miks av folk. Solli Plass generelt er ikke noe for meg, da jeg syns det er litt for mange “higete” mennesker der og stemningen deretter. Men F6 er koselig!

CHRISTIANIA

Kult lokale, gode drinker, dødsfet takterasse og superbra dansemusikk! En ny favoritt i Oslo.

TING Å GJØRE:

– Ta båt til en av øyene! Ruter har egne båter fra Aker Brygge som tar deg over fjorden på bare fem minutter. Så langt er Gressholmen favoritten. Har også vært på Hovedøya, men der er det ofte stappfullt – spesielt på helg og nå i fellesferien.

– Kosedag på Tjuvholmen/Aker Brygge. Her er det flust av resturanter, butikker og sittesteder. Det er SÅ digg å ta seg et bad fra Tjuvholmen (spesielt fra bryggen bak The Thief).

– Besøk Mathallen! Her er det flere gode resturanter rundt, som Lucky Bird eller Døgnvill, men det beste er kanskje å bestille seg litt digg mat inne på Mathallen som man kan nyte. Det er SÅ mye digg! Om du er en matfanatiker som meg, så er det også veldig spennende å bare se på all den gode maten til inspirasjon til fremtidige måltider.

– Kjøp med deg noe digg mat og ha piknik i St.Hanshaugparken. Helst øverst med bassengen! Deilig utsikt og den fineste parken i byen etter min mening.

– Søndager på Løkka er en stor favoritt hos meg, enten det er for en munchete lunsj eller for å ta en reperasjons-øl på parkteatret (haha).Er det noe jeg har glemt nå? Fyller på innlegget om jeg kommer på noe mer! Hva er dine favoritter i Oslo? ♥

8 kommentarer
    1. Bor i Oslo selv og gjort det i alle år da jeg er født her. Men her var det masse som må testes! Artig! God onsdagskveld Julia

    2. Ååå dette var gøy og lese til en ny bergenser som flytter til Oslo nå straks! Du er stråler, takk for tips!

    3. Så mange gode tips!
      Jeg liker veldig godt maten og atmosfæren på Südøst.
      Og himkok ved youngstorget har himmelske drinker.
      Kan også anbefale å gå tur opp til Grefsenkollen (eller ta buss) og spise pizza med den fineste utsikten over Oslo <3

      1. Jaa helt enig, liker også stemningen og maten på Südøst veldig godt <3 Spesielt chrispy ducken!! Tusen takk for andre tips, det skal jeg sjekke ut. Ha en fin dag, stor klem! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg