OPPSKRIFT: VERDENS BESTE VILTGRYTE

Hei ♥ Som jeg lovte for et par uker siden, her kommer oppskriften på viltgryten min! Jeg var egentlig veldig usikker på om jeg skulle blogge om den eller ikke, siden sultne meg selvfølgelig aldri klarer å ta bilde av det ferdige resultatet før jeg sluker den i meg. Men, jeg fant et tilsvarende bilde på google, så det får holde. Haha.

Viltgryte er virkelig den perfekte høstmaten, og jeg har laget det ganske mange ganger det siste året. Nå har jeg prøvd meg fram til en helt perfekt oppskrift etter min mening. Blir seriøst sulten bare av å tenke på det, heheh.

DU TRENGER:

– Skavet reinsdyrkjøtt
– Sjampinjong
– En stor gul løk
– Kremfløte
– Sæterrømme
– Brunost
– Meierismør
– Bacon
– Knuste einebær

Tilbehør:
Hjemmelaget potetmos (oppskrift kommer under)
Smørdampet rosenkål
Tyttebærsyltetøy

Slik gjør du:

Sett på potetene. Start med å steke sjampinjongen i stekepannen. Når den er ferdig flytter du den over i en større kasserolle. Deretter steker du løken sammen med baconet og tar det i samme kasserolle som soppen når den er klar. Stek så reinsdyrkavet, og ha alt i samme kasserolle når det er ferdig stekt. Deretter setter du på varmen under kasserollen og blander alt godt sammen, før du tilsetter fløten sammen med cirka halve boksen med sæterrømme. Rør godt og la det koke opp, før du tar i brunosten etter smak. Jeg bruker egentlig ikke ha noen faste “mål” på hvor mye jeg bruker av noe, og bare smaker meg frem via hele prosessen. Da blir den best! Knus einebær og rør inn, samt salt og pepper. Man kan også ha i litt viltfond for en saltere gryte. La dette putre i en halvtimes tid, så smakene får satt seg skikkelig.

Når potetene er ferdig blander du inn en god dæsj meierismør, resten av sæterrømmen, fløte og litt av sausen fra gryten. Pluss salt og pepper! Mmmmm. Serveres med smørdampet rosenkål og tyttebærsyltetøy.

Bildecreds her.

Som dere skjønner er ikke dette slankemat 😉 Men herregud, så godt! Dette er en av mine absolutte favorittmåltider, og er en fest for munnen. Nytes med et (stort) glass rødvin.

5 kommentarer
    1. Å, det såg kjempe godt ut – elsker sånne gryter!!
      Er forresten daglig innom bloggen din ,men heilt elendig på å legge igjen spor. Ønsker deg ei fin veke 🙂

      1. Det er virkelig en helt fantastisk middag! 😀 Ååå tusen takk, hyggelig at du kommenterte nå. Klem!

    2. Dette ser meget godt ut. Skal teste denne. Men savner litt hvor mye du ca går utifra på hver enkelt ting og hvor mange personer denne oppskriften er beregnet til Uansett,jeg skal teste den i morgen og prøver meg frem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg