OPPSKRIFT: THAI RED CURRY

DU TRENGER:

ca 500g lårfilet av kylling (kan også bruke kyllingbryst, men lårfileten er mye mørere!)
2 kokosmelk
1 paprika
3 gulrøtter
1-2 vårløker
3-4 fedd hvitløk
1 rødløk
2cm ingefær
1 chilli
1ss tomatpuré
Red curry paste etter smak
1 potte koriander (smak til, jeg brukte hele!)

SLIK GJØR DU:

Start med å kutte alle ingrediensene til ønsket størrelse. Jeg finkutter løken, hvitløken, chilien og ingefæren, og rasper gulroten (kan også skjæres i normale biter!). Surr dette i olje eller meierismør til løken er myk og blank. Deretter tilsetter du tomatpureen og rører det inn i blandingen. Ha i kokosmelken og gi det et oppkok mens du tilsetter koriander og curry paste. Til slutt tar du i kyllingen (skjært til ønsket størrelse) og lar dette koke til kyllingen er gjennomstekt. Jeg har den rå kyllingen rett i gryten, så du må altså ikke steke den i forkant. Føler den bare blir tørrere da! La dette koke i en god halvtime, og du har en helt fantastisk thaigryte som både er sunn, enkel og ekstremt god. Jeg smaker alltid til med både salt, koriander, hvitløk, curry paste, ingefær osv og holder sjeldent noen faste mål. Prøv deg fram 😀

I går glefset jeg selvfølgelig i meg maten før jeg husket å ta bilde, men her er noen bilder fra en annen anledning da jeg lagde cirka samme:

Håper det smaker!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg