OPPSKRIFT: FREDAGSBIFFEN

Halleluja! Dagen min startet på Meny for å handle inn råvarer til kveldens festmåltid. Jeg elsker å lage mat, spesielt når jeg kan lage til flere. Opp igjennom årene har jeg lagd endel biff, så i dag tenkte jeg å komme med min favorittoppskrift.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Indrefilet med ovnsbakte potetbåter, soppsaus og maiskolber –

Dette trenger du:
– Ca. 200gram indrefilet per person. Jeg foretrekker den fra ferskvaredisken på Meny, den er best!
– Kantarell, sjampinjong, buljong, sjalottløk og matfløte til sausen
– Amadinepoteter
– Maiskolber
– Olje, salt og pepper (evt krydder etter eget ønske)
– Meierismør

(Gulroten på bildet var bare til pynt, hehe)

Først starter du med å ta biffen ut av kjøleskapet. Den skal være romtemperert før du starter! Det er fy fy å slenge biffen rett fra kjøla på en varm stekepanne. Jeg bruker å la den ligge på kjøkkenbenken i en/to timer, kommer an på størrelse.

Sett ovnen på 220grader, skjær poteten opp i båter og mariner de med olje og krydder av eget ønske. Jeg foretrekker maldonsalt og litt pepper. Sett de i ovnen i cirka 30 minutter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Soppsausen:

Skjær opp soppen og brun den i pannen med en god dæsj meierismør sammen med sjalottløken. Smak til med salt og pepper. Tilsett buljong/kraft og fløte, kok inn til du får en saus med passe tykk og fin konsistens. Superenkelt, og nydelig godt!

Indrefileten:

Start med å sette på platen på middels/høy varme. Vent til pannen er varm før du slenger i en god skje med meierismør. La smøret smelte skikkelig, og du ser når pannen er klar til biffen når smøret begynner å bli brunt. Stek biffen til den får en fin skorpe på alle sidene. Nå er den enda ganske rå inni, men her kommer trikset som garanterer supermør og fantastisk biff!

Skru ned ovnen på 150 grader, legg biffen i en ildfast form og sett inn en temperaturmåler i biffens senter. Ta den så i ovnen, og følg med på temperaturen i biffkjernen. Når den er rundt 54 grader bruker jeg å ta den ut og la den hvile. Temperaturen vil fortsette å stige etter du tar den ut av ovnen, så etter 10-15 minutter har du en perfekt biff medium stekt.

P9040017-2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette nytes såklart med et glass rødvin, for de som er gammel nok. Håper det smaker, noe jeg vet det gjør! Kom gjerne med din favorittmat på fredagskvelden 😀

8 kommentarer
    1. ser utrolig godt ut! jeg bruker mer å gå for taco eller pizza i helgen, men det er gøy å prøve noe nytt! 🙂

    2. Har dessverre ikke steiketermometer enda, hvor lang tid tok det sånn ca på den størrelsen som biffen på bildet er? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg