NOE Å TENKE PÅ FØR MAN SKAFFER SEG HUND

Det er veldig mange som spør meg om hvordan det er å ha hund. Jeg har hatt Zara siden jeg var 17 år, altså i seks år (herregud så fort tiden går..). Som potensiell hundeeier forstår jeg godt at mange lurer på hva som skal til før man skaffer seg hund, og det er lurt å gjøre så grundig research som mulig! Både når det kommer til oppdretter, oppdragelse, hvordan det passer inn i din hverdag og hvilken rase som passer best til den.

Da jeg var 17 år falt ikke valget på å kjøpe en chihuahua på mye research. Jeg var egentlig bare ung og ville ha en liten hund. Heldigvis passet hun perfekt inn i min livsstil, men det er absolutt ikke en selvfølge i mange tilfeller! En chihuahua trenger mye tid, både når det kommer til hvor mye tid du bruker med hunden og på oppdragelsen. Det er lett å tenke at “ååå hunden er så søt”, og at man derfor ikke tør å være streng mot den og skjemmer den bort i stedet. Det er faktisk noe av det verste du kan gjøre, både for deg selv og for hunden. Da kan den fort bli fiendtlig mot fremmede og glefse etter hva som helst. Rasen chihuahua er kjempelett å trene opp, så lenge du starter tidlig. Jeg tror seriøst ikke det tok mer enn et par ganger før Zara kunne “sitt”, “bli” og “versågod”. Andre kunster kom etterhvert, men det er viktig å være konsekvent med treningen uansett om det er en Golden Retriver eller en Chihuahua. Hund er hund!

Jeg er absolutt ingen hundeekspert, men her er noen tips til deg som ønsker å anskaffe deg en chihuahua:

1. Start med å gjøre den stueren tidlig! Jeg ville faktisk kjøpt en chihuahua på våren for å gjøre dette lettere. Jeg fikk jo Zara i oktober, og da var det allerede ganske kaldt ute. Hun ville derfor aldri gå ut på grunn av kulden, og gjorde fra seg inne hele tiden. Mens når våren kom så ville hun ut å leke, og derfor mye lettere å lære henne å gjøre fra seg der. Uansett om det ikke er så mye avføring som kommer fra de små skapningene, er det et ufattelig herk å ha en hund som gjør fra seg inne!

2. Chihuahua er en rase som bjeffer mye, og det er vanskelig å unngå uansett hvilken oppdretter du kjøper den fra. Det er ufattelig irriterende å høre på for det første, og for det andre er det ikke hyggelig for noen med en hund som bjeffer bare man reiser seg fra sofaen. Lær hunden til at det ikke er greit å bjeffe, og det her går igjen med at man skal være konsekvent med treningen.

3. Dette er viktig for å få til punktet over. Hunden skal vite hvem som er sjefen! Det er lett å dulle med en chihuahua siden de er så søte og små. Likevel er den en hund, og hunder er flokkdyr som trenger en alfa. Om du ikke tar rollen som lederen i flokken som sier ifra når noe er feil så er det lett for at hunden tar rollen selv – og det vil du ikke.

4. Ha nok tid. En chihuahua trenger mye kjærlighet og vil helst sitte på fanget hele tiden. Å la den være alene hjemme er ikke noe problem så lenge den er vandt til det, men det betyr ikke at man skal være innom hjemme to ganger om dagen for å lufte den uten kos og kjærlighet. Jeg tar med meg Zara på så mye som mulig (så lenge det lar seg gjøre), og passer på at hun aldri er for lenge alene. Det går helt fint for en arbeidsdag, men jeg har satt grenser på åtte timer.

3. Start med sosialiseringen tidlig. La hunden møte så mange forskjellige mennesketyper som mulig, både store og små. Dette gjelder også med hunder, selvom jeg liker å være forsiktig med de store hundene da man aldri vet hva som kan skje med fremmede (det skal jo ikke mye til før Zara blir most, for å si det på den måten..)

Image and video hosting by TinyPic

En annen viktig ting å huske på om man skal skaffe seg en chihuahua, eller en hund generelt er at hund kan være dyrt. Heldigvis er chihuahua en av verdens sunneste raser, så de eneste utgiftene jeg har hatt på henne så langt er diverse obligatoriske vaksiner, fjerning av tannstein et par ganger i året, mikrochip og så skaffet vi henne et pass (hunder må ha pass om du skal til Sverige eller andre land) i går. Kloklipp og stell fikser vi med selv.

Tidligere hadde vi forsikret Zara i Agria (et forsikringsselskap for dyr), men jeg sa opp abonnementet der for et par år siden da forsikringen ikke dekte de vanligste skadene rasen vår. Da er det bedre å sette av pengene du ville brukt på forsikringen på en egen nødskonto for hunden om det plutselig skulle komme opp noe. Veterinærbesøk kan bli svindyre!!

Image and video hosting by TinyPic

Her har du Zara før og etter veterinærbesøket i går. Hun var der for å fjerne tannsteinen sin, og da blir hun lagt i narkose. Timene etter behandlingen er hun helt slapp, og må ligge tett innpakket for å ikke fryse. Altså, hvor søt er hun ikke? Det føltes nesten som å ta med en nyfødt baby hjem fra sykehuset! Haha.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

2 kommentarer
      1. Hvorfor sier du det? 🙂 Chihuahua er en av de rasene i verden med minst helseskader (om de holder seg innenfor idealvekt vel og merke). De mest normale helsefeilene hos en chihuahua er tann og tannkjøtt og øyne, men det er det ikke vanskelig å forebygge!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg