MAN ER IKKE ET OFFER FOR LIVET

Åh, dette har vært en deilig søndag. Det er lenge siden jeg har følt meg så bra. Jeg har ikke skrevet noe om det på bloggen, men de siste månedene har vært preget av klump i magen, hjertebank og vonde følelser. Jeg har våknet hver morgen med et dundrende bryst og et hode som kværner så mye at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Som om jeg må ha alle svarene på livet klokken 07.00 på en mandagsmorgen. En form for angst, har jeg forstått. Likevel liker jeg ikke å bruke slike uttrykk, for det “normaliserer” ordet og gjør det mindre alvorlig. Angst og depresjon er en sykdom. Å ha en dårlig periode med mange bekymringer er nettopp det. En dårlig periode. Ikke en sykdom. Og ikke noe man ska sammenligne med mer alvorlige diagnoser. Det er helt normalt, og helt OK å være litt nedfor fra tid til annen.

Uansett. Jeg har verken kategorisert meg som en person med angst eller depresjon. Det har bare vært litt mye den siste tiden. Men, sånn er livet. Man har opp og nedturer. Sånn er det for alle. Om du tror du er den eneste med en kjip periode – tenk igjen. Livet er ikke en dans på roser for noen. Det hjelper iallfall å tenke sånn for meg. At jeg ikke er alene. Dessuten, når man føler man er på bunn i livet – så kan det bare gå oppover?

Et tema jeg har skrevet mye om på bloggen igjennom alle år er tankenes kraft og hvordan du selv kan velge din livskvalitet. Det er mye lettere å lene seg på et negativt tankemønster enn å kjempe seg opp mot å ha det bra. For om du vil ha det bra, så krever det noe av deg. Du må være bevisst og reflektert, noe som er enklere sagt enn gjort. Personlig har jeg kanskje vært litt “svak” de siste månedene når jeg har følt alt går skeis. Jeg har latt hodet mitt fokusere på hva som er feil og syntes synd på meg selv, i stedet for å se på mulighetene.

Livet er et mysterium, og man vet aldri hva som venter rundt neste sving. Men, man er ikke et offer for livet. Om man setter seg selv i en sånn posisjon – som et offer for omstendighetene sine – har man allerede tapt. Nei, man kan ikke styre alt som skjer rundt seg. Det eneste man kan styre er hvordan man  takler det, og hvordan komme seg videre. Man kan dessverre gjøre lite med fortiden, mens framtiden bestemmer du helt selv.

I dag føler jeg meg veldig bra, og har hodet på rett sted. Jeg våkner ikke lengre med hjertebank og panikk, men velger heller å sove en time til. Nyter det mens jeg kan.

Håper alle har en fin søndag ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg