MÅL I LIVET

At vi er godt inne i en #YOLO-generasjon er det ingen tvil om. Vi lever bare én gang, og det skal festes, brukes penger, shoppes og oppføre oss deretter. At vi bare lever en gang er jeg fullstendig klar over, og jeg har selv en tendens til å bruke det som unnskyldning om jeg er i tvil om jeg burde gjøre noe eller ikke. Man kan ikke sitte på gamlehjemmet uten en god historie å fortelle lissom.

Vi er også ung én gang og alt det der, men nå har det seg dessverre slik at vi blir voksen en dag også. Valgene vi gjør i dag kan ha mye større betydning enn vi tror for fremtiden. Dessverre er det ikke så lett å ta valg basert på hva man vil som 40åring. Det er for langt fram i tid. Ja, jeg vet jeg vil ha en god jobb med stor inntekt – men det kan man jo få av så mange yrker. Det man kan gjøre er derimot å sette opp mål som er litt mer kortsiktige enn hva man vil som middelaldrene. Hvor vil du være i livet ditt om 5 år?

10483427_810665199012630_396064881_n

Personlig fant jeg ut at jeg ville være ferdig med en master om 5 år. Målet er definitivt å fortsette å være min egen sjef, men samtidig tror jeg det er viktig å ha noe på papiret. Om jeg kan leve av bloggen i 20 år til hadde vært ah-mazing, men dessverre ikke noe jeg ser på som veldig realistisk. Okei, da er jeg iallefall litt på vei. Nå går jeg på skole og får mest sannsynlig en master innen fem år. Det er mitt mål, som jeg både har sagt høyt og som jeg nå skriver til det store internett. Det som forhåpentligvis skjer nå at dette fester seg såpass hardt i underbevisstheten min at alle valg jeg gjør i livet frem til da er gunstige i forhold til utdannelsen. Det har jeg lest et sted, hehe.

Med det sagt mener jeg ikke at man plutselig skal endre livsstil, være gråmus å sitte i leiligheten sin mens man leser på skole døgnet rundt. Det gjelder bare å finne små målstreker i løpet av veien så man holder seg fokusert. Man kan ikke tenke “YOLO, nå tar jeg meg en festmåned og dropper ut av skolen eller slutter i jobben” hele tiden. Plutselig sitter man der med skjegget i postkassa, uten utdannelse, penger eller mening med livet. For all del, ta deg gjerne en fest – men vit at det kommer en dag etterpå.

the-most-important-thing-about-goals-is-having-one

Men folkens, dette er de kortsiktige målene for mitt liv og min hverdag. Det jeg prøver å komme frem til er at jeg tror det er viktig for alle mennesker å ha en gulrot i livet sitt – uansett om det er en god utdannelse eller hva det måtte være. At man må ha noe å strekke seg etter, og ikke gir opp selvom man plutselig blir lei eller det ikke er like gøy lenger. Man kan ikke sitte i sofaen og forvente at ting på magisk vis faller rett i fanget på en.

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg