KORONA VIKTIGERE ENN ALT?

Jeg har ikke omtalt meg spesielt mye om verken retningslinjer, karantene, lockdown eller noe koronarelatert generelt siden denne pandemien rammet Norge for et knapt år siden. Jeg har vært flink pike og fulgt de retningslinjene så godt jeg kan uten å sette sprørsmål. Men, akkurat nå klarer jeg ikke å dy meg. Kanskje jeg er ignorant eller uviten. Eller en kombinasjon av begge deler. Akkurat nå føler jeg meg bare lei.

At korona er en ny sykdom vi fremdeles vet svært lite om vet jeg. Verken befolkningen, legene og spesielt regjeringen. Likevel vet vi mye mer om hvordan smitten sprer seg nå enn for ett år siden. Hvordan sykdomsforløpet er, og hvem den rammer hardest. Likevel virker regjeringen til å glemme alt de har av statistikk, råd fra FHI og erfaringer det siste året. Nå virker det mer som en muskelkamp full av skremselsteknikker og drama. En kjempeskummel og fryktelig mutert variant er på vei til Norge, alle må holde seg inne!!! Men, forteller de egentlig hva denne muterte varianten er, og er den egentlig farligere? Ja, den smitter kanskje hyppigere – men blir vi noe sykere? Ingen tall viser til dette. Likevel er det flere store overskrifter på alle landets media hver eneste dag med “MUTERT VARIANT I INDRE FOLLO!!” “ÅNEI, NÅ ER DEN MUTETE VARIANTEN I BERGEN!!!! FÅ INN BARNA”. Likevel sier FHI at vaksinen mest sannsynlig fungerer like godt på de muterte variantene. Hvorfor er det da så fryktelig mye spetakkel og skremselspropoganda? Mutert variant eller ei, det er vel fremdeles korona? La oss kalle en spade for en spade…

Som i pressekonferansen som nettopp ble presentert i Bergen, der de sier “den muterte varianten er MYE mer smittsom og aggressiv”. Okei, tenker jeg. Gi meg litt info jeg lytter øre. Hvor mye mer smittsom da? Hvorfor er den mer aggressiv? Hvorfor stenges samfunnet på Vestlandet med såvidt 13 smittede i går? Endelig får jeg svarer, tenker videre. Men… Det sier de ingenting om. Her måles det i “mye” “mer” eller “høyere”. Hvor er tall og statistikk? Jeg er oppriktig nysgjerrig og kunne ønske media tok ansvaret som den fjerde statsmakt litt mer seriøst.

Misforstå meg rett, jeg er ikke en korona-fornekter og heller ei en vaksinemotstandere. Jeg er bare fryktelig lei av at regjeringen og media skaper et mye verre scenario uten konkrete tall enn hva som er sannheten. 

Og en annen ting. Hva med korona satt mot andre livsfarlige sykdommer som forekommer av denne lockdownen? Hvor stor del av befolkningen blir alvorlig deprimert som resultat av null inntekt, ingen mulighet til å betale regningene sine, økende gjeld, bedrifter som går konkurs, og ingen sosial stimuli? De som bokstavenlig talt får grunnmuren revet bort under føttene sine?

At vi skal ta korona er seriøst er det ingen tvil om, men korona er faktisk ikke den eneste sykdommen i denne store verden. Korona burde ikke være den eneste faktoren som avgjør hvorvidt samfunnet skal fungere eller ei. Det er en skumlere tanke enn koronaen selv.

Kom GJERNE med deres tanker rundt dette. Jeg vil som sagt vite, for akkurat nå virker det nærmest umulig for en vanlig nordmann som meg å finne konkret informasjon med grunnlag som forsvarer at halve samfunnet druknes.

(annonselinker til til nelly) TOPPHER / DRESSBUKSEHER

Så, her har du tre bilder av meg som ikke har noe som helst med innlegget å gjøre. Jeg er jo rosablogger, tross alt. Gud forby et helt politisk blogginnlegg uten bilder av meg selv.

12 kommentarer
    1. Dette er jo fortsatt ganske nytt, og spesielt mutantene som stadig kommer. Det er ikke så mye fakta enda, så det er klart det blir en del synsing. De har vel konkludert med at UK varianten er ca. 50% mer smittsom. Men den andre er mer uvisst enda, også om den er mer farlig. Statistikk kan ikke komme før de vet mer rett og slett. Jeg forstår veldig godt at de er veldig på ballen her angående mutantene. Ettersom de er mer smittsomme, er det større sjans for at flere blir smittet, og det i seg selv er alvorlig. Flere smittet = flere døde. Flere smittet kan forårsake fullere sykehus o.s.v… Så jeg er veldig for at de tar dette på alvor. Det jobbes veldig med psykisk helse og økonomi også, selv om vi ikke ser det så mye i media. Media er nemlig mer opptatt av å få frem smittetall, voldsomme overskrifter o.s.v. Så media skulle tatt seg litt sammen mener nå jeg. Hørte nettopp Espen R. Nakstad forklare dette. Det jobbes myyye med dette bak kulissene. Men media fokuserer ikke på det rett og slett. <3

      1. Tusen takk for dine innspill Beate! Er absolutt enig i at det er supert og nødvendig at de tar dette seriøst <3 Likevel blir fokuset med på store og skumle overskrifter, strenge regler og lockdown av kommune etter kommune uten nødvendigvis relevant info som grunnlag. De fleste store mediehus er avhengig av klikk for å få penger, noe som er synd da mange ser til de som en slags "forbrukeropplysning". Viktig å være kildekritisk! 🙂

    2. Jeg er helt enig i at vi får lite informasjon som begrunner utsagnene de kommer med. Er også enig med regjeringen i at det må tas strenge tiltak når det kommer en mer smittsom variant. Hvis vi skal tenke at korona bare er korona og at samfunnet må gå videre, ofrer vi ikke da de eldre og de i risikosonen? For det er de det går mest utover om vi åpner opp og lever som normalt. Vi som er friske og unge kan få det og ja, få et mildt forløp, men vi må ikke glemme at det kan gå ille med oss også. Men tilbake til det du skrev så er jeg helt enig i at vi får dårlig informasjon når de skriver artikler. Det er heller ikke lett å søke seg til og hvorfor er det sånn?

      1. Er et ekstremt komplekst tema, uten noen fasitsvar! Noen kommer ut som “tapere” uansett, så får hvert enkelt land vurdere hvem de ønsker å “ofre”, om man kan si det på den måten. Savner som sagt bare mer info og ikke bare overskrifter for klikk og penger. Takk for dine tanker, det setter jeg pris på <3

    3. Er glad for at Norge har kommet så godt unna i forhold til resten av verden, skjønner at de prøver å være forsiktige men herregud det er jo knapt noen tilfeller i dette landet, på tide at de åpner opp kjøpesentre og restauranter igjen. Folk bruker jo maske og holder avstand. Skjønner ikke hvorfor frisører og kosmetologer får holde åpent, men vi kan ikke ta oss et glass vin på Olivia en gang. Regjeringen virker ikke særlig kompetente akkurat nå.

    4. Hei Julia,
      syns det er kjempefint at du stiller kritiske spørsmål, det mangler desverre i mediene. Jeg vil anbefale deg å søke opp Margrethe Salvesen Zivcic på Facebook. En sykepleier som stiller spørsmål ved det hele og kommer med tall og fakta. Eller så er det mye å lese om i World Economic Forum om the great reset (en reset av verdensøkonomien).

    5. Helt enig med deg! Synes innlegget er godt formulert, med gode kritiske spørsmål, samtidig som du erkjenner ditt kunnskapsståsted.

      Mediene har en viktig rolle i å formidle informasjon, og jeg synes det er trist å se hvor skjevt det kan gå, begge veier. Det å skremme leserne kan føre til at noen blir unødvendig bekymret, mens andre avveier det i enda større grad fordi de ser på det som “skremselspropaganda”.

      Når det kommer til myndighetene har jeg i utgangspunktet god tiltro til at de tar gode beslutninger basert på kunnskapen man har, men stiller meg mer skeptisk når det avfeies anbefalinger fra FHI eller ikke begrunner beslutningene ordentlig. Spesielt når det er såpass inngripende tiltak, og har mange negative helsekonsekvenser, både synlige og usynlige. Min oppfatning er at unngåelse av akutt død, mens livskvalitet, generell sykdom og risiko for tidlig død generelt blir mindre viktig. Jeg må innrømme jeg stusser litt på det, ihvertfall så langt ute i pandemien. Som du sier har man mer kunnskap nå enn for et år siden. Noe av det jeg synes er mest merkelig er at frisører og massører blir prioritert for å fortsette jobben fremfor personlige trenere, som faktisk mye lettere kan ha avstand og som er mye viktigere for folkehelsen. Jeg synes også at grunnen for nedsteging av treningssentre mangler hold, ihvertfall når eksempelvis vinmonopolet får holde åpent.

      Jeg mener altså vi skal ta korona veldig seriøst, men jeg mener OGSÅ vi må ta seriøst konsekvensene av tiltakene, og ikke glemme andre helseutfordringer vi sliter med i landet, kanskje mer nå enn før. Jeg håper inderlig at det er verdt det.

      1. Det er så ekstremt mye som “ikke henger på greip”, som om de bare sitter på bakrommet å trekker lapper med tiltak de presenterer til offentligheten. Spesielt med tanke på hvor lite grunnlag de har for mange av tiltakene.. Nei, tenker det blir spennende å se hvordan vi ser tilbake på denne perioden om noen år!

        Tusen takk for din tilbakemelding <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg