KAN EN PARKAS REDDE LIV?

IMG_5285-2

Jeg husker jeg hatet mørketiden da jeg gikk på barneskolen. Mamma tvingte oss til å gå med refleksvest på skoleveien. Som dere kanskje skjønner var jeg nokså motebevisst som barn også, så refleksvesten ble gjemt ned i sekken så fort jeg hadde gått rundt svingen. Refleks var rett og slett ikke kult. Lite brydde jeg meg om grunnen til at mamma ville jeg skulle bruke refleksvesten, nemlig for at det kunne vært avgjørende om en bil ikke hadde sett meg og kjørt meg ned. Om man ikke bruker refleks ser ikke bilen deg i mørket før 25-30 meters hold, men med 140meter om bilen bruker nærlys.

Forsikringsselskapet If velger nå å inngå et samarbeid med det fantastiske merket Mardou&Dean. At de har kule fashionplagg visste jeg fra før, så det var med stor spenning jeg møtte opp på butikken deres på Aker Brygge forrige tirsdag for å se hva de hadde fått til. I Reflectif-kolleksjonen var det både jakker, vesker og hansker som var superkule – men hva hadde dette med refleks å gjøre? Det skjønte jeg ikke før modellene fikk billysene på seg, og plaggene lyste opp. Se under:

1

Dette er samme parkas som jeg har på bildet øverst. WOW!! Hvor mange meter tror du det tar før bilen ser deg i denne parkasen? Visste du at under 30% voksne bruker refleks? Når man vet at det er mange fotgjengere som mister livet hvert år, i 2012 var det hele 23 dødsulykker der åtte av ti ikke brukte refleks som omkom. Med slike tall er det skremmende at ikke flere velger å bruke refleks. Hva kan være grunnen til det? Er vi egentlig litt som når vi var barn, og tenker at det ikke er kult eller passer til antrekket? Med den nye kolleksjonen har vi iallfall ingen unnskyldning til å ikke bruke refleks, for nå kan vi være moteriktige i samme slengen. Jeg hyller samarbeidet If har inngått med Mardou&Dean. Her kan mange liv reddes!

2345

Reflekskolleksjonen kommer ut for salg i dag i Mardou&Dean sine butikker i Sorgenfrigaten 17 og Holmens gate 4 i Oslo. Man kan også få tak i den på nettet, på hjemmesiden til Mardou&Dean HER!

3 kommentarer
    1. Ååå, dette er SÅ viktig. Pleier aldri å kommentere noe sted, men dette er virkelig noe jeg verdsetter at blir satt i fokus. Jeg ser så ufattelig mange uten refleks, særlig voksne, og skjønner ikke hvordan det går an. Hvordan i alle dager kan man forvente å bli sett i mørket, dersom man ikke har refleks? Vi er ikke selvlysende, desverre, enten vi er 4 eller 30 år gamle. Selv har jeg alltid med meg refleks i lomma, som jeg selvfølgelig bruker dersom det skulle bli mørkt innen jeg kommer meg inn. Slenger dem også etter venner hvis jeg vet de må ut og gå i mørket. Dette er så viktig, klapp på skulderen til deg som tar opp dette, og hurra for et fantastisk konsept. 🙂

    2. Joda, det er greit at man skal være mote bevist, men seriøst, en parkas til 4000kr? De er jo ikke akkurat varme?!?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg