KAMSKJELL OG KONGEKRABBEMOUSSE, INDREFILET AV REINSDYR M. TILBEHØR

Hei! Her kommer oppskriften på mandagens middagssukksess, og her må jeg (og deg!) holde tunga rett i munnen for her blir det mer skriving enn bilder. Var mer opptatt av å nyte både matlagingsprosessen og spisingen enn å faktisk knipse bilder. Men, håper du forstår og hvis ikke – legg igjen en kommentar så skal jeg prøve å forklare bedre ♥

FORRET:

KAMSKJELL OG KONGEKRABBEMOUSSE MED HVITVINSSAUS

Kamskjell og kongekrabbemousse:

Du trenger:

6-7 kamskjell (tørk godt av de om de tines fra frossen tilstand)
2 eggehviter
1dl kremfløte
1 klo fra kongekrabbe (evt en hummer)
En klype salt og pepper

Sett ovnen på 150 grader. Ha kamskjellene og eggehvitene i en blender. Pulser (altså trykk, slipp, trykk, slipp) blenderenknappen til alt er most sammen. VIKTIG å ikke kjøre på med full styrke på blenderen, da kan blandingen bli varm og deretter skille seg. Visp deretter inn fløten og tilsett salt og pepper. Hell blandingen over i små, ildfaste former. Jeg brukte sånne små til creme brule. Hakk kongekrabben i biter og dytt ned i blandingen. Jeg liker mye!

I ovnen har jeg en rist over en langpanne. I langpannen tilsetter jeg vann, mens på risten over setter jeg formene med folie lett over seg slik at vannet under damper moussen. Jeg er usikker på nøyaktig hvor lenge dette står, alt fra 20-30 minutter. Stikk en gaffel nedi for å sjekke om moussen er fast eller om det sitter igjen rester.

Hvitvinssaus:

Du trenger:

1/2 sjalottløk
3dl hvitvin
En dæsj kremfløte
100g kaldt meierismør (ca, se an)
Smak til med sitron

Start med å mykgjør løken i en god klatt smør på medium varme i en kasserolle. Når den er ferdig tilsetter du hvitvinen og lar den redusere til 1/3 av mengden sin. Skru platen ned på lavest varme (1). Deretter visper du inn en dæsj fløte, før du delvis visper inn små terninger med kaldt smør. Viktig at smøret er kaldt for at sausen ikke skiller seg!! Ta ca en teskje smør om gangen. Visp inn nok og smak deg til en rund og deilig saus. Smak til med sitron.

HOVEDRETT:

INDREFILET AV REINSDYR
PASTINAKKPURÈ OG SOPPSAUS MED BLÅMUGGOST

Du trenger:

Ca 150gram kjøtt per pers. Stek som du liker å steke biff. Jeg foretrekker kjernetemperatur på mellom 55-58 grader. Da er den medium-.

Pastinakkpure:
3 pastinakker
300g poteter
Kremfløte
Smør
Krydder etter smak

Kok pastinakken og potetene, ta på fløten og bruk en stavmikser til en fløyelsmyk masse. Se an konsistensen både med smør og fløte! Smak til med krydder av eget ønske.

Soppsaus med med blåmuggost:
300g sjampinjong
150g bacon
3 fedd hvitløk
En boks creme fraiche
1/2 boks kremfløte
Smak til med blåmuggost

Stek sjampinjong, løk, hvitløk og bacon. Bland alt sammen og tilsett creme fraichen og fløten. Rør godt. Ha på medium varme og rør inn blåmuggosten etter egen smak. Smak også til med krydder av eget ønske. Et lite tips er å ha i litt kajennepepper. Ikke for å gjøre den sterk, men det skaper en en deilig edge i sausen!

Sånn, daaa tror jeg det meste er skrevet ned. Håper det smaker, og si ifra om noe er uklart ♥

6 kommentarer
    1. Denne lagrer jeg til senere!😍 Lagde viltgryten din i dag – utrolig god! Eneste minus var at jeg hadde maulet så mye under kokkeleringen at jeg kun orket én porsjon.. Var forresten helt supert med video, lag gjerne flere sånne! Både hjelpsomt og koselig med «selskap» under matlagingen!

      1. Åååå så gøy du likte viltgryten! 😀 <3 Og ja, det er veldig farlig å holde på å maule under matlaging – jeg gjør det alltid selv og ender opp med å nærmest miste matlysten til middagen. Haha! Menmen, det er endel av kosen med å lage mat også <3 Klem til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg