JULIA USENSURERT: KROPPSPRESS

Dette innlegget har jeg tenkt å skrive i flere uker, men hver gang jeg setter meg forran tastaturet stopper det opp. Jeg får ikke til å formulere det slik jeg vil, og bare sletter innlegget i stedet for å poste det. Det er utrolig rart, for hver gang jeg tar solarium (dvs to ganger de siste ukene) har jeg hatt dette innlegget rett på tungespissen. Jeg har visst nøyaktig hvordan jeg skal formulere meg, og i de tyve minuttene jeg griller kroppen min ett skritt nærmere looken til en gammel skinnveske så har jeg liksom hele innlegg ferdig formulert og planlagt. Men så kommer jeg hjem, og hjernen sier stopp.

Kroppspress er et sårt tema for mange, og jeg vil gjerne formulere meg på en måte slik at dere virkelig skjønner hva jeg mener, og ikke tror jeg provoserer bare for å provosere. Jeg har tenkt utrolig mye på dette den siste tiden, problemet er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Vel, jeg får prøve meg på en variant av ukens hurtigskriving og bare skrive ned alle tankene mine, for heller å rette det opp etterpå. Beklager lang intro uten mål og mening forresten.

Jeg er så lei av alle som klager over det økende kroppspresset for tiden. Mange mener det er så mye press fra alle kanter, både fra sosiale media, reklameplakater og den økende fitnessbølgen. Noen sier til og med at det er bloggerne sin feil at de har fått spiseforstyrrelser og trent på seg diverse skader. Alt de ville var jo tross alt å være like tynn som jenta bak bloggen. Nå høres jeg nok veldig kynisk ut, men virkelig? Velger du (du er en fiktiv person) å legge all skyld på en annen person og ikke deg selv? Er det riktig å skylde på noen du aldri har møtt, men kun sett på internett? Var det hun/vi/media som tok valget for deg? Vi i Norge er så forbanna bortskjemte og oppdratt med puter under armene og sølvskje i munnen. Hva med å stå for våre egne valg? Personlig slet jeg selv med å finne balansen mellom et kosthold som ga meg nok næring pluss moderat trening. Men hvem er det sin feil? Min egen. Det er ikke medias, instagrambabene eller bloggernes feil. Det var jeg som absolutt ville ned mange kilo, og det var jeg som la opp løpet. Klart det er litt overveldende med så mye info og treningstips på nettet, der noen mener én ting mens andre mener noe helt annet. Men det er faktisk mitt, og ditt ansvar som et enkeltindivid og klare å luke ut fleip fra fakta.

Kroppspresset i dag er ikke i nærheten av hvordan det var for en stund siden, før sosiale media og bloggbølgen. Jeg har pratet med en person veldig nær meg om nettopp dette, hun vokste opp på 70/80-tallet der det var andre tider. Der skulle man være tynn. Ikke godt trent, ikke stor rompe, ingen kurver eller markerte muskler. Men tynn. Halvparten av jentegjengen hadde bulimi eller en annen form for spiseforstyrrelser, og de gikk gjerne i samlet flokk på skoletoalettet for å kaste opp lunsjen. Altså, det er så fjernt fra realiteten i dag at jeg syns nesten det er litt vanskelig å tro på. Dette er såklart én persons erfaring, jeg sier ikke at alle som vokste opp på den tiden hadde det sånn – bare så ingen skal klikke for det.

På den tiden hadde de ingen store kampanjer med normale kvinner der konteksten var at vi faktisk er bra nok akkurat sånn som vi er. Det har vi flust av i dag! Bare for noen dager siden hadde VG et stort oppslag med nakne kvinner som er naturlig og ekte. Den nye mediatrenden er ikke å slanke seg, heller tvert imot. Vi får beskjed om at det er lov å kose seg med godteri og god mat en gang iblandt. Vi får beskjed om at vi er mer enn bra nok akkurat sånn vi er, uansett om vi har kjærlighetshåndtak eller cellulitter på stumpen. Det er helt okei, faktisk. Vi hyller kvinner, uansett om de veier 50kilo eller 150. Det er sånn det skal være, så vi er absolutt på rett vei. Det er ingen fasit på den perfekte kvinne, for smaken er som baken – den er delt.

1706019-12-1362064901983

Så at da fremdeles mange velger å dra fram at det er så grusomt kroppspress for tiden, og det er så mange fine jenter på instagram med den perfekte bakdel og smal midje gjør meg irritert. Get over it! Om du velger å fokusere på de tingene, når det faktisk finnes et hav av blogginnlegg, artikler og medieoppslag der det står svart på hvitt at du er god nok – da syns jeg faktisk ikke synd på deg. Det kommer alltid til å være pene jenter med fine klær og fantastiske kropper. Og det hyller jeg! Jeg finner mye treningsmotivasjon og generelt inspirasjon av slike personer. Jeg sitter ikke å ser på de, syter og klager over at de skaper kroppspress mens jeg spiser potetgull i sofaen og hater meg selv.

Så poenget mitt med dette innlegget er egentlig: slutt å klag, slutt å skyld på andre, stå opp og ei deg selv og dine egne valg. Ikke vær en sytepave som ikke tar tak i problemene dine. Det er kun du som er forfatter i ditt eget liv. Og sist men ikke minst: for faen ikke skyld på meg, og si at det er min feil at du dro på trening fordi jeg postet et innlegg fra min siste trening på Elixia. Vi er født med egen hjerne og friheten til egne meninger, det skader ikke å ta det i bruk fra tid til annen.

36 kommentarer
    1. Takk, dette gjorde dagen min! 🙂
      Men jeg tror at folk alltid vil tenke at kroppspress osv vil være der uansett hva. Som du sier (er så enig) så er det bare oss selv som velger hva vi vil tro på og tenke, ingen andre. Jeg har selv fått mange kommentarer pga kroppen min (alltid vært tynn) men jeg har heldigvis ikke brydd meg så mye om det, selv om det har vært litt tøft til tider med alle de kommentarene og hånflirene. Jeg brydde meg ikke fordi jeg innerst inne hadde det godt med meg selv. Hvorfor da gidde å oppføre seg sånn mot andre når de vet det at det kan såre?
      Vær fornøyd med seg selv, det styrker selvtillitenog vis dem at man er fornøyd! 🙂 takk for et bra innlegg!

    2. Flott at noen setter ord på det! Helt enig 😀 tror at folk har veldig lett for å skylde på andre, fordi det er mye enklere enn å innse at det egentlig er din egen feil…

    3. AMEN!
      Har egentlig ikke så mye mer å skrive, du satte ord på noe jeg har tenkt lenge.
      Jeg har en tendens til å ikke gidde å lese “lange” innlegg, men dette var som å lese mine egne tanker!
      Veldig bra skrevet 🙂

    4. Syns innlegget ditt er noko forenkla, særleg med tanke på kva påverknad har å seie for kroppspress. Folk flest blir påverka av noko eller nokon, til og med du, Julia. Dermed tykkjer eg at du bagatelliserer din påvirkningskraft som blogger og forbilde, og at du regelrett fraskriv deg alt ansvar ved å sei “for faen ikke skyld på meg”. Les gjerne denne saken med stikkord som identitetsutvikling, sosiale medier og sårbarhet; http://www.trening.no/helse/re

      Med dette innlegget meiner eg ikkje at du som blogger er rota til alt vondt, som t.d. kroppspress, men at påvirkningskraften du og andre bloggerar besitter ikkje bør undervurderast i ein kompleks samanheng med fleire årsaker. Samtidig er eg enig med deg i at det bør vere ein sjølv som er forfatter i eige liv og at alle bør gje litt meir faen i livet, men for ei 13 år gammal jente er dette ofte alt anna enn ei sjølvfølgje.

    5. Men altså, det er vel ikke akkurat det DU skriver som er selve kroppspresset. Kroppspresset er jo at det er mange som ikke føler seg akseptert i samfunnet dersom man IKKE ser ut som disse treningsjentene, modellen osvosv. Man føler seg tvunget til å trene og se bra ut, for hvis ikke – så er du ikke akseptert.

    6. Kan du Please skrive et innlegg om spraytan? Blir det rendemerker av dusjing/svetting/trening? Hvordan reagerer spraytanen når du er i syden og stoler deg? Ikke minst når du er i vannet? Ble det en mørk ring rundt deg i vannet eller noe lissom xD ikke minst smitter det av på sengetøy:(? Sove på silke så da er det såfall ikke aktuelt for meg:…. Har kjempe lyst til å gjøre det, men trenger lissom svar på disse tinga!

    7. Du glemmer en liten detalj; retusjering og Photoshop.. Før kunne man i alle fall sammenligne seg med ekte mennesker, men nå skal man leve opp til et ideal som ikke engang eksisterer. Så der mener jeg at ting er blitt til det verre. Men dette gjelder profesjonelle media da, og ikke instagram nødvendigvis.

      Og jenter er mye mer flau over kroppen sin nå. På 70,80,90 tallet dusjet alle nakne etter gymtimene, mens nå er det visst vanligere å dusje med undertøyet på eller helst la være å dusje. (I følge lærerne jeg har snakket med)

      Men hurra for fokus på selvfølelse og at skjønnhet kommer innenfra 🙂

    8. Preaching to the choir, sister! Godt skrevet, kunne ikke vært mer enig. Vi må slutte å gi hverandre dårlig samvittighet for alt mulig, enten det måtte være at man er for tynn, for tjukk, for trent, eller et dårlig forbilde. Det blir rett og slett for dumt.

    9. Du sier noe ja, men du må huske på at om du ikke hadde blitt påvirket av kropsspresset som herjer rundt idag, hadde du heller ikke spist 1000 kalorier daglig for å gå ned så mange kilo som du har gjort nettopp fordi en tynn kropp er en slik kropp som idag blir sett på som sosialt akseptert og idealet.

    10. Hei!
      Tror du burde tenke mer før du formulerte deg om dette tema:)
      Det er ikke så enkelt som du vil ha det til.
      Jeg mener de som blir påvirket av dette såkalte kroppspresset. Av og til (muligens ganske ofte ) er det snakk om mindreårige personer som BLIR påvirket av det de blir utsatt for fra ulike kanter, blant annet slike bloggere som du er, de som ikke er voksne med egne “etablerte” meninger som du er.
      Du som blogger påvirker folk der ute, om du vil det eller ikke. Du er ansvarlig for det du skriver her på bloggen din, er ikke du enig?
      Hva er egentlig meningen med bloggen din? Untatt at du tjener på den, får mulighet til å delta på forskjellige event og så videre?
      Du vil også at folk skal synes du er så vakker, smart etc…:) Ikke sant? Alt dette er for at du skal få respons, for at folk skal digge deg, eller er jeg helt på feil spor her:)?
      Alt du skriver her kan påvirke noen negativt også. Er du klar over det? Vil du det eller ikke. Hvis en jente som leser din blogg og begynner å se opp til deg, leser at du spiser lite og trener mye for å være tynn og fin, så får hun mest sannsynlig lyst til å gjøre det samme, og det er ikke særlig bra tendens. Det blir gor enkelt å bare si at det er dens person egen feil.. Og i det hele tatt, alt dette med påvirkning er ganske komplisert, er ikke du enig?

      Så hele dette innlegget ditt er bare som et oppgulp som viser at du synes de som blir påvirket er bare dumme og ikke bruker egne hjerner og kan derfor skylde bare på seg selv:) Det er litt mer komplisert enn det, vil jeg tro:)

    11. Enig i mye du skriver men samtidig også enig med Oda sin kommentar. Føler at mye av kroppspresset kommer av alle disse jentene f.eks, som har så sinnsykt store rumper, flat mage og som bare spiser luft. Det har blitt så sinnsykt populært og se slik ut og jeg føler selv litt på presset av og til. For nå virker det ofte som at man MÅ se slik ut som de jentene. Gutter vil ikke ha en jente med liten rumpe eller litt fett på magen, og alle SKAL trene. Man SKAL lage all mat på den sunneste måten det går ann å lage det på og squatte til vi dør. Og som Oda sa, så føler man seg tvunget til å trene. For å se bra ut og bli akseptert. Ikke nødvendigvis fordi vi vil trene. Og det er her det blir litt dumt. Jeg personlig føler som sagt litt på presset og det hender jeg tar noen rumpeøvelser foran speilet hjemme, men jeg har ikke valgt å legge om hele livsstilen min for å se bra ut. Fordi det er ikke helt meg, rett og slett. Så jeg prøver å la være og bry meg og like meg selv for den jeg er. Men det er klart man blir litt frustert når fitnessjentene er overalt i media.

    12. Veldig enig i dette her, om enn en smule forenklet. Det er ingen grunn til å skylde på andre for sine egne problemer. For så vidt så kjenner jeg ingen som skylder på andre fordi de er misfornøyde med flesket på magen eller cellulittene på rompa. De tar det som det er, et tegn på at det kanskje har blitt litt mye sofaslenging de siste ukene, og at det er på tide å legge bort sjokoladen og finne frem joggeskoa.

      Dette er i hovedsak en offentlig debatt, og her syns jeg du har bidratt positivt. Anerkjent at vi har et problem, men at dette problemet kanskje ikke ligger der vi tror det ligger. Så voksne, følg med, det er faktisk deres ansvar å vise deres barn at photoshop er falskt, reklame er manipulasjon, og virkeligheten er vakker. Kunnskap er styrke. Uansett så mener jeg at folk har det litt bedre om man har litt å slite med av og til. Å lære og elske seg selv er noe man må kjempe for, akkurat som all annen kjærlighet.

    13. Du må huske på at vi mennesker ikke lever i en boble. vi blir påvirket av alt vi ser rundt oss – enten vi vil eller ikke. Selvfølgelig må vi ta ansvar for våre egne tanker og våre egne liv, men det betyr vel ikke at vi ikke samtidig kan jobbe for et samfunn som gjør det litt lettere å ha positive tanker om våre egne kropper? Hver gang du ser et bilde av en jente med en kropp du føler er uoppnåelig lagrer dette seg. om du velger å se på det som treningsinspo eller får deg til å klage – påvirke deg gjør det uansett. når vi får presset 10000 slike bilder på oss hver dag, så er det veldig enkelt å si HERREGUD TA DERE SAMMEN SLUTT Å TENK PÅ DET, men ikke så like lett å gjennomføre. vi mennesker blir påvirket, særlig unge jenter som ikke har bygget seg opp selvtillit, og ikke har fått et realistisk syn på egen kropp og hvor fin den er. Det er jo veldig enkelt for deg som er blitt litt eldre å si at folk skal slutte å klage å skylde på andre. Men ditt syn på hva en fin kropp er, ditt syn på hvor mye en burde trene, det er jo laget av samfunnet. Som du selv sier var det før et ideal å være tynn – så du merker jo selv at samfunnet er med på å sette standarden. La oss hjelpe alle de 13-14-15 år gamle jentene der ute som får så urealistiske bilder trykket på seg hver dag, og som i så stor grad blir formet av dette til å forstå at du er fin sånn som du er. NEI det er ikke din feil hvis noen føler seg presset til å dra på trening fordi du poster et innlegg fra Elixia, men du er jo med på å sette fokuset et sted. Du er jo med på trenden, og den trenden blir unge jenter påvirket av.

    14. Er uenig i det du sier. Kroppspresset er mer til stede nå enn før. Når jeg gikk i barneskolen og ungdomsskolen var det aldri et problem å dusje sammen med de andre jentene. Nå hører man om jenter helt ned i 5.klasse som ikke tørr å dusje sammen. Jenter som omtrent ikke har fått mensen, jenter uten pupper og hår på tissen. Det syns jeg er utrolig trist å tenke på. Små barn på 11-12 år skal ikke behøve å bekymre seg for at kroppen ikke er bra nok som den er, ikke vi litt eldre heller i grunn. Det at målet ikke lengre er å være tynn, men fit er heller ikke så bra som alle skal ha det til. Det kan være direkte helseskadelig begge deler. Jeg mener at noen bloggere burde ta på seg litt skyld for kroppspresset. Noen bloggere har skrevet at de veier 43 kg og andre har redigert seg tynnere. De har mange lesere som ikke er voksen nok til å ta gode valg og dersom ei jente på 15 år finner ut at hennes forbilde veier 43 når hun selv veier 55 så er det helt klart at det kan ha stor påvirkningskraft. Jeg mener derimot at du ikke er i den kategorien Av bloggere som påvirker negativt da du varierer mellom å legge ut bilder av sunt kosthold samtidlig som at du er ærlig om at du tar deg en burger en gang i blant 🙂

    15. Jeg har sett på dette innlegget en stund nå. Du virker som en reflektert og oppegående jente med mange gode poenger. Allikevel er det noe som provoserer meg enormt. Måten du skriver innlegget ditt på og holdningen din er dårlig. Du har tusenvis av lesere, jeg vil tørre å påstå at de fleste er jenter i tenåringsalderen. En sår periode hvor mange er usikker på seg selv og sin egen kropp. Mange av disse jentene sitter foran skjermen og ser på disse tynne, fitte jentene med stor rumpe – mange føler seg dårlig med sin egen kropp av å få slike bilder kastet i ansiktet. Et dårlig selvbilde er veldig farlig og skadelig. Jeg tror ikke du forstår hvor vanskelig det kan være for sånne jenter å høre at de bare skal “Get over it”. Det er ikke bare å “get over it”. Hadde det vært så enkelt ville tallet over personer med spiseforstyrrelser sunket kraftig. Det er ikke bare å lese et innlegg på Internett hvor det står “du er bra nok”. Du blir ikke kurert av den grunn. Det er tydelig at du ikke forstår hvor vanskelig det kan være. Det virker som innlegget ditt handler mer om at du ikke ønsker noen skyld, framfor at du ønsker å fortelle jenter med dårlig selvtillit noe viktig. Det er mulig at du ville noe godt med dette innlegget, men jeg (som en bulimiker som ser litt for mye på bilder av tynne jenter med stor rumpe) fikk ikke noe godt ut av dette innlegget.

    16. Meget bra! Likte spesielt godt dette :” Det kommer alltid til å være pene jenter med fine klær og fantastiske kropper. Og det hyller jeg! Jeg finner mye treningsmotivasjon og generelt inspirasjon av slike personer. Jeg sitter ikke å ser på de, syter og klager over at de skaper kroppspress mens jeg spiser potetgull i sofaen og hater meg selv.”

    17. Er dette noe du har tenkt mye på? Ut i fra hvor lite reflektert du virker i dette innlegget virker det som dette var noe du kom på i forbifarten. Det er viktig å huske på at en ikke kan velge hvilke inntrykk en skal ta innover seg. Før i tiden var en ikke disponert for sosiale medier i den grad en er i dag. Dere bloggere har og et stort ansvar. Problemet her er at mange av dere bloggere er i en feil posisjon for unge mennesker til å være et godt forbilde fordi dere er utseendefikserte og har et stort oppmerkomhetsbehov. Dere fremmer overfladiske vedier. Du er kanskje en av dem som har hatt et problem med å akseptere at du er god nok slik du er , så dette fremstår ikke så veldig truverdig.

    18. Hei Julia! Når jeg leste innledningen på dette innlegget, hadde jeg høye forventninger til hva som nå skulle komme. Nettopp fordi du har mange,mange lesere, som du har makt til å påvirke gjennom det du skriver. Jeg håpet derfor at du skulle benytte denne muligheten, til å ytre noe fornuftig om et veldig aktuelt tema. Jeg ble imidlertid veldig skuffet. Det hadde vært en veldig fin og enkel verden å leve i dersom vi mennesker alle kunne være slik som du beskriver i innlegget ditt; Upåvirkelige. Hva gjelder det faktum at bloggerne gjerne blir skyldet på for at unge jenter opplever et anstrengt forhold til kropp og trening, og gjerne utvikler en spiseforstyrrelse, så er jeg helt enig med deg i at dere som bloggere ikke ene og alene kan lastes for dette, MEN at man som blogger er med på å bidra til å øke (eventuelt senke) presset, det er en sannhet. Jeg ser at du studerer og ønsker å jobbe med markedsføring. Er det ikke slik at man gjennom markedsføring og reklame ønsker å oppnå nettopp å påvirke? Selge inn en mening eller et produkt? Som blogger er du i din fulle rett til å skrive hva vil, og i etterkant kan du vise til at man som leser selv kan bestemme om man vil lese bloggen din eller ikke, og at man selv kan velge om man vil ta det til seg. Likevel kommer man ikke unna at 100 000 vis av unge jenter, spesielt, ser opp til deg og andre toppbloggere, og ønsker å være som dere. Det er derfor jeg, og jeg tror jeg også kan snakke på vegne av veldig mange andre, blir litt lei meg og oppgitt når mange av dere ikke ønsker å benytte den muligheten dere er gitt til å motvirke en del av det presset som i dag er en realitet. Dersom det hadde vært så enkelt som det du beskriver i innlegget ditt, så hadde eksempelvis ikke spiseforstyrrelser eksistert. Dette var ikke særlig gjennomtenkt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg