JULIA USENSURERT

Ukens tema: utseendet og forhåndsdømming.

Jeg har tenkt litt den siste uken, og i stedet for ukens hurtigskriving kommer jeg nå til å starte med en fast spalte hver mandag som heter “Julia usensurert”. Her kommer jeg til å ta opp temaer jeg har sterke meninger om – og som dere skjønner: helt usensurert. Kom gjerne med temaer dere ønsker jeg skal ta opp til neste uke.

Image and video hosting by TinyPic

Jeg har fått litt tilbakemeldinger den siste tiden at jeg kan oppfattes som en bimbo. Dette er meninger fra folk rundt meg som ikke kjenner meg i det hele tatt, men har fått inntrykket via bilder jeg poster på blogg, instagram og snapchat. Jeg setter veldig pris på slike tilbakemeldinger, for som blogger er det jo vanskelig for meg å se fra utsiden og inn. For at annonsører skal ta meg mer seriøst kan det være lurt for meg å gjøre små endringer i utseendet. Slutte å være så brun, farge håret mørkere, slutte med vippeextensions eller få mindre lepper er grep noen mener kan være lurt for mitt image. Det får meg til å virke mer voksen, smartere og gjør det lettere for andre å ta meg seriøst. Jeg har tenkt mye på akkurat dette den siste uken, og jeg har kommet frem til en konklusjon.

Jeg er så ufattelig lei av at man dømmes etter hvordan man ser ut. Ja, jeg har blondt hår, fyller leppene mine fra tid til annen og bruker tilnærmet festsminke hver eneste dag. Jeg presser puppene mine opp før en fest, og jeg har lengre vipper enn bambi. Likevel er jeg en utrolig smart jente med mer bein i nesa enn de fleste, jeg er deleier i en butikk + nettbutikk som snart åpner, jeg er over halvveis i en bachelor i markedsføringsledelse og jeg har jobbet som selvstendig næringsdrivende i tre år. Jeg er ikke redd for å sette ned foten om jeg mener noe er galt, og jeg er en sterk person. Er ikke det kvaliteter nok til å bli tatt seriøst? Er det slik at siden jeg liker å pynte meg og føle meg vel, så burde jeg bli satt i bås som blond og dum? Hva er det som skal til for å endre denne latterlige holdningen i dagens samfunn?

Image and video hosting by TinyPic

Det sies ofte at man burde se ut som det man ønsker å presentere. Jeg ønsker å presentere jenter som går i sin egen retning og følger sin egen magefølelse. Det finnes så ufattelig mange smarte jenter der ute som ikke blir tatt seriøst fordi utseendet tilsier at de kun har luft og parfyme mellom øra. Går det ikke an å bry seg om mer enn én ting i livet? Er det sånn at enten bryr jeg meg om sminke, hår og klær og ingenting annet? Går det ikke an å være en utseendefiksert person som samtidig er smart og interessert i viktigere ting i livet?

Nå som jeg er på vei inn i en ny karriereretning  har jeg tenkt mye på hvordan jeg framstår. Vil jeg ikke bli tatt seriøst fordi jeg er solbrun på vintertid og nettopp har bleket etterveksten min hos frisøren? Vil jeg bli sett på som en dum forhandlingspartner som ikke vet hva hun snakker om? Og spiller det egentlig noen rolle for meg om hva andre tenker? Nei. Om andre skal ha så lett for å dømme utifra utseendet så er det faktisk ikke jeg som er den tapende parten.  Jeg ønsker å imponere via arbeidsinnsats og resultater. Om noen velger å dømme meg utifra første øyenkast får det faktisk bare være. Jeg vet hva jeg er god for, og det burde alle dere som leser dette vite også. Uansett hvordan vi ser ut.

Image and video hosting by TinyPic

5 kommentarer
    1. Julia. Du blir tatt alvorlig! Det verste med alt dette er å tvile på deg selv. Det må ikke skje.
      Du er så fin. I den kjolen. Hvor er den fra?

    2. You GO girl! Confession: jeg titter egentlig nokså sjeldent innom bloggen din, men de gangene jeg gjør det blir jeg like imponert over produktet. Note to self: les bloggen til Julia mer! Du ser forresten strålende ut! Stå på videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg