JEG VET HVA DET GJØR MED KROPPEN

Liiiiitt stiv i maska, men ellers bra. Hei og god morgen ♥ Jeg sitter i morgenkåpen, heller motvillig i meg kaffe og venter på at favorittprogrammet mitt skal starte på tv. Dr. Phil! Helt siden jeg var liten har jeg hatt en slags fascinasjon for det programmet. Kanskje fordi det er så mange fucka mennesker med, og det blir en liten selvtillitsboost for meg. Jeg er jo egentlig ganske bra. Heheheh! Ellers er den eneste problematikken for meg i dag hva jeg skal lage til middag. Får besøk av tre venninner senere, og da vil man jo lage noe skikkelig digg! Tips tas gjerne i mot ♥

Ellers irriterer jeg meg noe jævlig over menneskeheten generelt. Eller da spesielt myndighetene som skal være barnevakt for den norske befolkning i disse tider. Jeg snakker selvfølgelig om “godterikrigen”. Jeg syns det er heeelt latterlig. Kan ikke mennesker bare ta ansvar for seg selv i stedet? Uansett om smågodt hadde kostet 1kr per kilo hadde jeg fremdeles ikke hamstret hundre kilo til privat bruk. Fordi jeg var hva det gjør med kroppen min. De fleste vet jo veldig godt hva godteri og sukker gjør med kroppen sin. Likevel tar de et valg om å både kjøpe bøttevis på salg, og spise det i ettertid.

Huff, jeg orker egentlig ikke å skrive mer om dette fordi jeg blir så sykt irritert. Hovedlinja er vel egentlig at jeg hater når man ikke kan stå for de valgene man tar selv, og må rette finger mot andre.

Ha en fin lørdag, nå skal jeg konsentrere meg om Dr. Phil. Spennende episode i dag!! Forresten! Jeg hadde blitt SYKT glad om du kunne nominert meg til Vixen Influencer Awards her!

6 kommentarer
    1. Vel, åpenbart har ikke du kjennskap til sykdommer som kan påvirke “valgfriheten”.

      Og vet du egentlig hvor farlig sukker er, til og med “bare” i slike mengder som den gjennomsnittlige nordmannen får i seg? Nå tenker jeg altså på langsiktig perspektiv.

      De fleste fråtser nok ikke 1 kg godteri, men kjøper den vanlige mengden. Og kanskje litt mer enn vanlig mengde fordi det er billig. Ja, kanskje til og med bittelitt smågodt 2 dager i uka, bare fordi det er billig.

      Hvis du hadde hatt litt mer kunnskap om den biokjemiske, medisisnke langvarige effekten sukker har på kroppen, så ville du kanskje sett en hensikt med at myndighetene ikke er så begeistret for godterikrig.
      De fleste har jo ikke denne detaljkunnskapen, og da er det flott at myndighetene er med på å gjøre det litt dyrere for folk å velge økt sukkerinntak.

      Mener virkelig ikke å forsure ditt innlegg, men dette er et tema jeg brenner for. Og også temaet for min masteroppgave innenfor medisin.

      Ha en fortsatt fin helg, Julia! ☺️

    2. Er enig med Julia! Er vi ikke rasjonelle mennesker som klarer å ta fornuftige valg? De fleste er selvsagt det, og de som kjøper haugevis med smågodt vet innerst inne at det ikker bra for dem. Vi kan ikke skylde på dagligvarebutikkene for at befolkningen blir overvektig, den eneste man kan skylde på er seg selv. Når jeg ser at det er tilbud på godteri så tenker jeg ikke særlig over det. Folk får kjøpe så mye godteri de bare vil, men da må man være klar over konsekvensene.

    3. Jeg tenkte også det samme angående statlig “barnepass” av samfunnet tidligere. Så fikk jeg utdannelse innenfor ernæring og forstod til slutt at det rett og slett er nødvendig. Du og veldig mange mennesker klarer helt fint å ta vare på egen helse. Derimot har vi en så utrolig skremmende økning i fedme og overvekt, som ikke ser ut til å stoppe av seg selv. Overvekt og fedme er blant annet knyttet til høyere arbeidsfravær, enorme kostnader knyttet til medisin/behandling av livsstilssykdommer (dine og mine skattepenger) osv. osv. Nå viser forskning at tiltak som økte skatter/avgifter (redusert tilgjengelighet), gjør at vi kjøper mindre. Kan jo fortsette som vi gjør nå, men uten statlige tiltak vil det potensielt fortsette i en sabla dårlig retning.

    4. Potet- og purresuppe med bacon! Tror jeg fant oppskriften på Trines matblogg da jeg lagde den sist måned, sykt god <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg