JEG SKAL SLUTTE

Image and video hosting by TinyPic

Dette bildet tok jeg før jeg dro hjemmefra i dag tidlig. To snuser har blitt til én, og den aller siste har jeg i leppen as we speak. Det er forhåpentligvis den siste snusen jeg kommer til å ta noen sinne!

En av mine fremtidsplaner var at jeg skulle slutte å snuse dagen jeg ble gravid. Da hadde jeg liksom en unnskyldning for å slutte med denne dårlige vanen. Før den tid var planen å kose meg med tobakken til krampa tok meg. Jeg startet å snuse da jeg var 14 år, noe som er syyykt tidlig. Det er nesten ti år siden. I nesten ti år har jeg snust hver eneste dag. Nå de siste årene har det blitt så ille at jeg snuser omtrent halvannen boks om dagen. Aner dere hvor mye penger det er i løpet av en måned? Nesten 3000kr i måneden! PÅ SNUS?!? Tidligere har jeg ikke brydd meg så mye om at det koster så mye penger, det har jo vært rom for det økonomisk. Mens de siste månedene har jeg tenkt at det er ufattelig mye penger å “sløse” bort hver måned. Om jeg hadde spart disse pengene (noe jeg sikkert ikke kommer til å gjøre uansett..) så kunne jeg kjøpt mye gøy for de!

Okei, grunnen til at jeg brått bestemte meg for å slutte er fordi da jeg og Christoffer var på butikken for å handle mat i går sa han at han skulle slutte. Da fikk jeg et innfall om at det ville jeg også. Om jeg først skal slutte så er det jo best å få noen med seg om det. Så ja, akkurat nå sitter jeg på kontoret med min aller siste snus i leppa. Jeg kjenner allerede at angsten brer seg over kroppen min, og jeg prøver å tviholde på snusen til siste sekund. Når den fyker i søpla skal jeg faktisk ikke kjøpe en ny boks. HJEELP kommer jeg til å klare dette??

Om noen har tips, råd eller kloke ord å komme med så blir jeg uendelig glad! Jeg er så avhengig av snus at det nesten er skummelt, og det hadde virkelig vært befriende å kvitte seg med denne dårlige vanen.

34 kommentarer
    1. Jeg sluttet å snuse for rundt 1 år siden. Det var veldig tøft i starten, men husk at hvis du kommer deg igjennom de 2 første ukene, blir det mye enklere. Det første tipset jeg vil gi deg er å IKKE snuse i fylla, det er seriøst det dummeste man gjør når man skal slutte. Tyggis og vann var noe som hjalp meg veldig mye. I starten spiste jeg litt mer enn det jeg gjorde til vanlig, men prøv heller å tenk på at det går helt fin å legge på seg 2-3 kg i starten hvis du faktisk klarer å slutte. Så får du heller prøve å gå legge om spisevanene dine til det vanlige når den værste perioden er ferdig.

      Masse lykke til, dette klarer du og Christoffer sammen!! 🙂

      1. Tusen takk! 😀 Kan se for meg det blir sykt vanskelig å holde seg unna når man først starter å drikke. Da er jo snus helt obligatorisk! Får satse på at jeg klarer å holde meg sterk over helgen også, da føler jeg det verste er gjort 🙂 Tusen takk for gode ord og tips! Klem <3

    2. Jeg sluttet på dagen i jula etter å ha fått vondt i ansiktet. Det som fungerte bra for meg var å være i situasjoner hvor jeg snuste lite fra før, sånn feks med familie, når jeg har tyggis eller lignende. Ved å vende av seg vanen her først, ble det ikke så ille senere. Noe annet som er viktig er å huske at det blir bedre. Etter tre dager forsvinner det verste, etter 8 uker er det helt borte. Ikke snus noe på fest, kjøp masse tyggis, så går det bra 🙂

      1. Oi, hva skjedde? :O Jeg snuser konstant hele tiden uansett hvem jeg er med, haha 🙁 Så det blir nok tungt, men jeg skal nok klare det til slutt! 😀 Gratulerer med at du klarte å slutte!

    3. Hei Julia 🙂 så bra du skal slutte å snuse, jeg hadde det selv på samme måte, hadde brukt snus hvær dag I over 10 år og det sa seg selv at det kom til å bli veldig vanskelig å slutte for jeg som du kunne godt snuse over en boks om dagen..
      17 februar 2015 var dagen jeg hadde bestemt meg for å slutte, jeg og kjæresten hadde akkurat fått lån fra banken til å kjøpe oss et splitter nytt hus og I det budsjettet var det ikke plass til min elskede skruf 🙂
      Det som gjorde det levelig for min del å slutte var at jeg gikk over til onico I ca en måned for å bli kvitt nikotinsuget, og når den måneden var gått var det overaskende enkelt å kutte ut den nikotinfrie snusen også ☺ Jeg er så glad for at jeg valgte å slutte akkrat når jeg gjorde det 🙂 fikk jo en god del ekstra penger å bruke på interiør til huset
      Tror også det er veldig bra at du ikke ventet til du ble gravid for da tror jeg det er større sjanse for å begynne på igjen etter svangerskapet. Det har skjedd hos flere venninner av meg, de går nesten hele svangerskapet og gleder seg på en snus eller røyk og hva er poenget da liksom?

      Masse lykke til med snusslutt og ha en riktig fin dag 🙂

      1. Hei Therese! 🙂 Det er godt å høre at du klarte det etter så lang tid, da er det jo virkelig håp for meg også 😀 Haha! Det er jo superdyrt å snuse, og selvom man egentlig har råd til det så er det jo mange andre ting man kan bruke pengene på! Forhåpentligvis klarer jeg å slutte for godt denne gangen. Tusen takk for gode tips, klem til deg <3

    4. Dette er noe jeg selv har tenkt på over lengre tid, men jeg får det ikke til… masse lykke til Julia Håper du klarer det og gjerne del noen tips underveis.

      1. Jeg tror man må virkelig ville det for å klare å slutte! Så det blir spennende å se om jeg klarer det, noe jeg virkelig håper 🙂 Jeg skal dele prosessen videre! Klem

    5. Ååh det er så fælt å tenke på at man skal slutte,haha! Jeg slutta selv for en 5 mnd siden etter å ha snusa fast i over 8 år. Til meg hadde det blitt like ille som til deg, jeg snusa HELE tiden. Rakk ikke ta ut den gamle før en ny var oppi.. MEN, tipset mitt til å slutte er; kjøp deg ONICO! Snus uten nikotin. Så slutter du gradvis med den. Det gjorde alt superenkelt for meg. Jeg hadde aldri greid å slutte uten denne. Jeg var mer avhengig av følelsen av å ha noe i leppa enn jeg var av selve nikotinet fant jeg ut. Si til deg selv at du MÅ jo ikke slutte, men du har lyst, så det skal du klare fint. Tenker du at du MÅ slutte er det mye enklere å sprekke også. Så kan du tenke at om jeg slutter snuse nå, da skal jeg unne meg noe fint, det hjelper også,haha! (For min del ble det ei veske)

      1. Haha, det er heelt grusomt! 🙁 Merker allerede at jeg begynner å få abstinenser, og det er bare to timer siden jeg sluttet! Sånn er det sikkert når man er vant med å ha den der HELE tiden. Får bare tenke at de første dagene er verst, så blir det bedre 🙂 Klem!

    6. Kjøp Onico å ha liggende hvis det plutselig blir helt krise! det hjalp meg som fyyy når jeg slutta, og last ned slutta appen

      1. Tusen takk for tips! 😀 Slutta er allerede lastet ned, har klart meg i litt over to timer nå (noe som er veldig bra til å være meg;)). Klem!

    7. Jeg snuste før, men nå har jeg ikke snust siden 24 september 2015, og det føles utrolig godt, samtidig som det var et rent helvete i slutte perioden. Jeg måtte prøve å slutte flere ganger, før det faktisk gikk. Håper virkelig du klarer det på første forsøk. Om du har motivasjon nok, tips og triks, så vet jeg du kan klare det.

      Mine beste tips er:
      1. Folk du omgås med må være klar over at du skal slutte nå, og at det er vanskelig for deg. Da vil folk forhåpentligvis slutte å spørre om du vil ha en snus, eller ta en snus rett foran deg, eller la boksen ligge på bordet istedenfor å ta den ned i vesken/lommen.
      2. Det er utrolig vanlig å ty til godteri og usunn mat når man slutter å snuse. Det er sykt lett å gå i den fellen, og ende opp med å legge på seg mye. Istedenfor, ALLTID ha tyggis eller drops tilgjengelig. Jeg pleide alltid å dytte tyggisen inn under overleppen i starten, fordi jeg trengte noe der.
      3. Vær forsiktig med onico. Det er lett for å bli avhengig av onico også, fordi det minner såpass mye om snus. Man må bli kvitt den greien med å alltid måtte ha noe under leppen. De enste gangene jeg tok med meg onico noen steder, var hvis jeg skulle ut på byn. Fordi jeg visste at med en gang jeg fikk i meg litt alkohol, så ville terskelen for å spørre noen om snus, være mye mindre. Så da er det mye bedre å ta seg en onico, enn en “ekte” snus.
      4. Og sist av alt, ikke lur deg selv. Jeg hadde øyeblikk der jeg tenkte at èn snus eller èn boks gikk fint. Men nei, det går ikke fint, man faller tilbake med en gang (og når man har hatt en ganske lang pause uten snus, så er det ikke sååå digg med den førsten snusen lengre uansett). Jeg begynte også på et tidspunkt å holde skjult for venner og kjæreste at jeg hadde begynt igjen, fordi jeg skammet meg sånn, så jeg snuste i skjul. Er helt flaut å tenke på. Men alltid vær ærlig med deg selv og de rundt deg.

      Nå kjenner ikke jeg deg mer enn hva jeg kjenner deg utifra bloggen. Men jeg har inntrykk av at du er en person med veldig mye pågangsmot, styrke og vilje. Så jeg er helt sikker på at du skal klare dette. Jeg heier kjempemasse på deg, og gleder meg til oppdateringer om prosessen. Lykke til fine julia <3

      1. Hei Karina, TUSEN takk for mange gode tips! <3 Jeg var faktisk akkurat på butikken for å kjøpe meg noen pakker med lakerol, jeg nekter å begynne å spise usunt.. Haha! Vi får se hvor lenge det varer, nå har jeg faktisk bare vært snusfri i et par timer 😉 Men igjen, takk for gode tips – de kommer nok godt med! <3 Klem

    8. Lykke til!
      Da jeg sluttet gav meg med selv tillatelsen til å bruke nikotinfri i et par uker, merket veldig at det var mer vanen enn nikotinen som var vanskelig å slutte med. Gi deg selv et par uker med onico før du slutter helt er mitt tips 😉

      1. Tusen takk! 🙂 Jeg har faktisk vurdert å starte på Onico, men jeg tror nesten jeg bare må slutte helt med all snus om jeg skal klare det :O

    9. Jeg slutta i et halvt år, men startet på igjen noe jeg angrer skikkelig mye på… Synes ikke det var så vanskelig å slutte selv om jeg hadde snust I 6 år. Kjøpte en boks med onico som jeg brukte de første dagene. Det hjalp veldig! Ellers ble det mye tyggis ✌ Lykke til!

      1. Så kjedelig! Men du har jo klart det en gang så da klarer du det nok en gang til 😀 Tusen takk for tips, sitter å tygger på en lakerol as we speak.. Haha!

    10. Jeg snuste i likhet til deg hele tiden i åresvis, men ca 1 boks pr dag. Første gangen jeg sluttet begynte jeg med onico og selv om det ikke inneholder nikotin ble jeg avhengig av det og snuste like mye med den, så det ble nesten like dyrt. Jeg begynte igjen da jeg skulle til syden og de ikke hadde onico på taxfree. Og da var jeg på snusvognen igjen men andre gangen sluttet jeg tvert og hadde ikke noe annet et drops/tyggegummi, dette funket og nå har jeg holdt meg i 1 år. Lykke til, det er vanskelig men så deilig å kvitte seg med en sånn dyr og usunn uvane! Digger bloggen din forresten!

      1. Sitter å tygger lakerol as we speak, men merker at suget bare blir sterkere og sterkere! Tusen takk 😀 klem!

    11. Hei Julia 🙂 Jeg har sluttet en gang før, var uten snus i et halvt år, så skulle jeg kose meg i sommerferien i fjor med noen snus og da begynte jeg igjen. Men jeg vil ikke anbefale onico, den er lett å bli avhengig av. Men krøll sammen litt dopapir til en snus, det hjelper på følelsen av å ha noe som minner om snus under leppen. Ellers er det bare å holde ut de 3-4 første dagene. Så blir det mye lettere 🙂 Lykke til, og ha en fin dag. Klem

      1. Oi, det var lenge! Det beste som finnes er jo å kose seg med en snus, så dette kommer til å bli sykt vanskelig 🙁 krysser fingrene! Klem til deg <3

    12. Jeg slutter for 2 år siden og da gikk det faktisk overraskende lett. Må legge til at jeg snuste en boks om dagen og var heelt avhengig.. Jeg rev av en liten bit av et A4 ark og brettet det, og puttet det under leppa. Plutselig hadde det gått to uker uten snus 😀 lykke til!

    13. Gi gjerne tips! Tøff som slutter tvert.
      Ingen i familien min vet jeg snuser( har snust 7 år sikkert), så da blir det mindre når jeg er hjemme om sommeren i flere uker i strekk. Har også en jobb der jeg ikke kan snuse. Så blir noen timer uten. Klarer heller ikke å snuse framfor folk jeg ikke kjenner godt :p så blir det for vanskelig, får du heller trappe ned. Ikke ta med snus hjemmefra , ikke på jobb osv 🙂

    14. Mye gode tips over her, men da jeg slutta synes jeg faktisk det ble verre med slutta-appen! Når jeg etterhvert ikke lenger tenkte på snus HELE tiden, så fikk jeg plutselig notification fra appen, og ble minnet på snus igjen… Sletta appen for å slippe de påminnelsene som gjorde at jeg fikk mer lyst på snus til slutt, haha!

      1. Haha, de påminnelsene er faktisk sykt irriterende, jeg liker bare å se hvor lenge jeg har holdt meg unna.. Haha!

    15. Du kommer til å ha et enormt søtsug/matlyst. så du må motstå nikotin suget, og søtsuget. Jeg gikk opp masse (føltes det ut som) når jeg sluttet fordi jeg prøvde å bytte ut nikotinet med sukker. Så
      Prøv heller å ha epler og søte frukter rundt deg når du skal slutte. Kanskje ikke et tips på hvordan du skal klare å slutte, men mer et tips for at du ikke skal legge på deg i prosessen. Hilsen ei snuppa som har vært nikotinfri i 1 år (ps bare den første måneden er helt jævlig)

      1. Haha, merket det! Spiser både drops, snop og mat som en gal, men sånn får det bare være denne perioden 🙂

    16. Dette er ikke mitt tips, da jeg ikke har snust noen gang. Min venninne slutta med snus og da fortalte hun at hun hadde 1 boks med noikotinfri snus til “krisetilfeller” (så hun måtte spare på den) og så sa hun at når det var ille sug så kunne en fishermans friend være godt under leppa fordi det svir og stikker litt.

    17. Jeg har endelig klart det! 🙂 8 måneder uten, etter 6 år!!!
      Veddet 4000.- med en kollega om jeg tok 1 snus innen det første halvåret. Det er ikke verdt det…. Og slutta appen var faktisk veldig motiverende- hver morgen får man en hyggelig notification! Lykke til 🙂

    18. Jeg holder akkurat på med det samme nå! Har vært snusfri i 5 dager 🙂 Synes de 2 første dagene var aller verst. Da følte jeg meg nesten syk! Haha. Det går mye bedre nå, men har fortsatt snussug. jeg bruker tyggis og pastiller for å dempe suget! 🙂 Lykke til videre! 😀

      1. Oi, grattis! Sykt motiverende å høre at det er se første dagene som er verst, i morgen er jeg allerede på min tredje dag! 😀

    19. Et tips. Ikke kjøp onico, ikke last ned slutta appen osv, du vil bare “bli minnet på snusen”. Beste tipse er å glemme den. Tenker du på det, så gjør noe annet så tankene kommer over på noe annet. Å begynne med nikotin fri eller se på en app hele tiden gjør at du tenker mer på det. Beste er å legge den vekk og ikke tenke på det. Tygg tyggis, ta pastiller osv. Du vil merke at nikotinen ikke er problemet, men å ha noe der, og selve uvanen med å putte noe under leppa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg