JEG HAR SLUTTET PÅ P-PILLER

Det er ikke uvanlig at folk på min alder allerede har begynt å få barn. Noe som er helt greit – men jeg er ikke klar for det enda selv. Et barn i min hverdag hadde ikke passet inn, og planene er å vente en god stund til. Jeg har ikke sluttet på p-piller fordi jeg ønsker å bli gravid, heller tvert i mot.

Siden jeg var 16 år og fikk mine første p-piller er dette noe jeg har brukt fast. Jeg har faktisk brukt Mercilon alle disse årene, men nå har jeg fått nok. Om jeg uheldigvis tar pillen min bare et par timer senere enn dagen før, så plutselig er mensen på vei. Det er så ufattelig irriterende, og det siste året føles det nesten ut som den uken hver måned tante rød skulle komme på besøk heller har blitt den uken der jeg ikke har mensen. Tre uker med, en uke av. Jeg har lenge tenkt tanken på spiral, men har blitt frarådet dette siden jeg enda ikke har fått barn. Å putte hormoner i kroppen sin hver eneste dag er jeg ikke særlig fan av, og jeg har også lest om kvinner som virkelig sliter med å bli gravid i lang tid etter de sluttet på p-pillene sine. Vi lever i 2015, og teknologien har kommet seg mye siden jeg var 16 år.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denne uken startet jeg på Natural Cycles, som er en temperaturmåler der du måler din egen kroppstemperatur 30 sekunder hver morgen – og deretter kan den fortelle deg om du er fruktbar eller ei. Litt for godt til å være sant om du spør meg, så naturligvis var jeg litt skeptisk før jeg tok valget om å bytte prevensjonsmiddel. Etter mye research har jeg funnet ut at Natural Cycles er 99,9% sikkert! Dette er ikke noe jeg går god for fordi noen fortalte det til meg, men det har faktisk blitt bevist. De har testet 4000 kvinner med produktet, og normalt sett brukes det bare å testes 1000 på et slikt type produkt. Jeg er derfor rimelig sikker på at dette er rett valg for meg, og jeg er spent på hvordan tiden fremover kommer til å bli uten tante rød på besøk annenhver uke. Kroppen min blir vel også rimelig glad for at den slipper å få kunstige hormoner i seg hver dag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Man loggfører temperaturen sin i Natural Cycles appen hver dag, eller på nettsiden deres. Den første perioden er det fler røde dager enn grønne, dette fordi den må bli kjent med kroppen og menssyklusen din. Som singel skal jeg ikke skryte på meg å hoppe så alt for mye rundt i lakenet, så det gjør ingenting med røde dager i begynnelsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg er utrolig spent på om dette er noe for meg, og kommer til å komme med et nytt innlegg om en måneds tid! Om det er noe du lurer på legg igjen en kommentar, så svarer jeg så godt jeg kan 🙂

37 kommentarer
    1. Hvor var du når fotballfrue fikk kjørt seg kraftig hardt for akkurat samme innlegg??! Foreslår at du holder deg oppdatert når dine kollegaer går på slike smeller så du slipper å gjøre det samme.

    2. http://www.kjendis.no/2015/06/

      “- Dette er en såkalt naturmetode som ikke er pålitelig. Denne metoden er helt uegnet for unge kvinner som ikke ønsker seg barn, sier Steinar Madsen i Statenes Legemiddelverk og legger til:

      – Slike apparater er definitivt ikke 99.9% sikre. I praksis viser det seg at såkalte naturmetoder gjerne ikke er mer en 75 % sikre – det vil si at 25 av 100 kvinner som bruker disse metodene blir gravide. Jeg synes det er betenkelig å markedsføre dette overfor unge jenter. Dette apparatet bør bare brukes av kvinner som er klare for å bli gravide, men som vil prøve å utsette graviditeten, sier han”

    3. Heihei 🙂 Vil gjøre deg obs på dette innlegget fra Berg Eriksen:
      http://carolinebergeriksen.no/

      Det er ikke godt nok grunnlag for å påstå 99,9% sikkerhet på dette produktet, som jeg har fått med meg(?).
      Men så bra for deg at du tør å satse på et naturlig prevensjonsmiddel. Går selv på mercilon for øyeblikket, og det er jo ikke helt ideelt som du selv sier. Mensen kommer brått i blandt. 🙂 Er i fast forhold, men tør ikke å gå over på naturlig prevensjon før jeg eventuelt tenker at det er helt ok om en graviditet skulle oppstå.

      God helg snart! 🙂

    4. Høres veldig skummelt ut når man først leser om det, men virker da som at det er safe : )

      En ting jeg har tenkt på helt siden du byttet fra blogg.no er at det står dato, men ikke klokkeslett på innleggene dine. Er en veldig liten filleting da, haha 😀 Men ofte så skriver sånn “nå har jeg akkurat” eller lignende, og når det ikke står klokkeslett, så blir jeg nyskjerrig på når du skrev det 🙂 Så lurte på om det går ann å få sånn at publiseringsklokkeslett vises? 🙂 hahah 🙁

    5. Ærlig talt. Du har gått på det en halv uke, også anbefaler du allerede noe sånt til unge mennesker? Trodde bedre om deg.

    6. Har gått på Natural Cycles siden mai, og elsker det! Før hadde jeg mensen nesten hver eneste uke, pga p-pillene jeg gikk på. Kunne heller ikke bytte, siden jeg har fått påvist migrene. Når man sliter så mye med mensensmerter som jeg gjør, var dette rett og slett helt forferdelig.
      Nå har jeg en helt normal syklus og er i mye bedre humør!
      Anbefaler det til alle jenter jeg ser nesten, haha! 😀

    7. Så utrolig bra st du skriver om dette temaet! Alt for mange går på p-piller utenom å vite hva det gjør med kroppen deres. Jeg sluttet selv på p-piller da en bekjent fikk blodpropp i øyet som følge av å ha brukt p-piller. Selv bruker jeg baby comp, som fungerer på samme måte som Natural Cycles. Jeg har hatt kjæreste helt siden jeg begynte å bruke den, og jeg er fortsatt ikke gravid. Syns det er tullete at leger heller ønsker å promotere p-piller som faktisk kan være farlig. Kunstige hormoner sier seg selv at ikke er sunt ..

    8. Selv om du ikke er fruktbar akkurat den dagen, så må du huske at sædceller kan leve i skjeden i opptil 5 dager..

    9. Hei, Julia. Jeg veldig nysgjerrig på hva slags studier som har blitt gjort for å vise at dette produktet er tilnærmet 100% sikkert? Hva slags studiedesign har de brukt? Inkluskons- og ekslusjonskriterier? Osv. Har du mulighet til å linke til studiene? Jeg er også veldig nysgjerrig på hva slags forutsetninger du har for å vurdere kvaliteten disse studiene?

      Hilsen nysgjerrig forsker

    10. Hej alla med funderingar!

      Vi vet att NaturalCycles har fått dålig publicitet vilket så klart vi upplever som mycket tråkigt. Detta
      beror på att NaturalCycles har blivit felaktigt hemförd med ”Natural Family Planning-metoden (NFP), vilket är precis den som NaturalCycles är utvecklad för att avancera. Säkerheten hos NFP är ca 75% för typisk användning (källa WHO: http://www.who.int/mediacentre…, eftersom det påverkas av den mänskliga faktorn (dvs. subjektiva avläsningar och fel beräkning på kalendern). I denna metod ingår ingen avancerad statistisk algoritm, men en hel del kvalitativa indikatorer (som lätt kan bli misstolkas, därav den låga säkerheten).

      NaturalCycles är en fertilitetsmonitor som hittar en kvinnas fertila och icke-fertila dagar med kliniskt testat 99,95% exakthet (se nedan) genom att analysera hennes basala
      kroppstemperatur. Detta genom att kroppstemeraturen ökar med ca 0,2-0,5 grader efter ägglossningen. Detta kan även kombineras med att mäta LH.

      NaturalCycles är baserat på en avancerad bio-statistisk algoritm som, i fastställandet av fertila och icke-fertila dagar bl.a. tar hänsyn till faktorer som variation av cykellängd och ägglossningsdag,
      spermieöverlevnad, temperaturfluktuationer, mm. NaturalCycles är kliniskt testad, vår första studie publicerades i The European Journal of Contraception and Reproductive HealthCare här: http://informahealthcare.com/d

      Vår andra studie är precis klar, detta är vår Pearl Index studie som är baserad på data från mer än 4000 kvinnor. Studien är inte publicerad ännu, men siffrorna är slutgiltiga. Denna studie liksom den första genomfördes i samarbete med Karolinska Institutet i Sverige. Resultaten visar på att de gröna dagarna är 99,5 % icke fertila dagar vid perfekt användning och vid normal användning en högre procent än vissa andra godkända preventivmedel.

      Därtill, startas en tredje studie redan i höst tillsammans med Karolinska institutet. Har man mer frågor och funderingar är man välkommen att kontakta oss [email protected]!

      Trevlig helg!
      NaturalCycles

    11. “(…) og jeg har også lest om kvinner som virkelig sliter med å bli gravid i lang tid etter de sluttet på p-pillene sine”. Kvinner som sliter med å få/ ikke kan få barn etter p-pillebruk, skyldes ikke p-pillebruken i seg selv. Om kvinner evt ikke kan få barn etter bruk av p-piller, kunne dem heller ikke få barn før p-pillebruken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg