JEG ER I DET MINSTE ÆRLIG

Dette startet som en hobby for meg. Jeg fikk litt lesere. Et par tusen om dagen. Plutselig “tok det av”. Jeg kom på topplisten på blogg.no. Jeg hadde på den tiden 1600 unike lesere per dag. Jeg var i ektsase. Følte meg som en konge. Fy faen, jeg hadde faktisk flere tusen innom bloggen min hver dag. Det gikk sin gang. Jeg bygde meg til topps. Til 1.plass på blogg.no. Jeg var en av norges aller mest leste blogger. Hvorfor meg?

I den siste tiden har jeg fått påpekt hvilket ansvar jeg har. Vel, egentlig har jeg alltid blitt fortalt at jeg har et stort ansvar siden jeg har såpass mange lesere. Alltid har noen fortalt meg at mine personlige innlegg er for drøye eller at jeg “burde vite bedre”.

I følge mange burde jeg være mitt ansvar bevisst. 

Nå har det seg slik at jeg aldri har bedd om å bli et forbilde. Jeg forstår såpass, siden mange leser bloggen min at det er slik det har blitt.. Men jeg skjønner det ikke selv enda.. Da jeg var 18 år hadde jeg mellom 40.000-60.000 unike lesere på bloggen hver dag. Likevel skrev jeg om ting som sto meg nær, jeg ga enkelt og ga greit faen i hva som var “politisk rett” som blogger å skrive om eller ikke. Den holdingen har jeg mistet litt de siste årene, men nå er det nok.

Det holder ikke for meg å si “jeg har aldri bedd om å være et forbilde”. Tydeligvis er jeg det uansett, fordi jeg har en godt lest blogg. Uansett om det er 3.000 eller 3 fuckings milliarder som leser bloggen min kommer jeg ikke til å forandre meg. Ja, jeg mener ting som kanskje ikke er sunt for unge jenter på 12 år lese. Ja, jeg  mener alle i verden burde ta silikon så lenge de står for det selv og det er deres valg. Og JA, jeg mener det er greit å dra på byen to ganger i uka,selv om man studerer et helvetes vanskelig studie. Poenget mitt er at man i bunn og grunn kan gjøre hva pokker man vil, så lenge man står for det. Stå for dine egne forbanna valg, og ikke kom her å si det er noen andre sin feil enn din om du plutselig er på feil side av livets trivselsskala.

_MG_2205-2

Enkelt sagt: NEI, jeg ser ikke på meg selv som et forbilde.

Jeg har gjort mange tvilsomme valg i livet mitt. Jeg suger på økonomi, og trenger hjelp fra pappa om jeg skal kjøpe en norwegiaost til 66kr kiloen eller jarlsberg til 60kr kiloen. Det er håpløst. Jeg trener hjelp til å se de fornuftige valgene i livet mitt, enten det er om jeg skal kjøpe en kjole til 2600kr eller om jeg skal reise til Riga med fly+hotell for 2000kr. Jeg syns det er helt forbanna greit å ta silikon, og om noen fyller leppene sine spør jeg heller “hvor har du gjort det”, i stedet for “tenkte du godt nok igjennom det”.

Kort sagt; jeg er et jævlig dårlig forbilde. Jeg vet det godt selv. Om noen får problemer med sitt liv etter å ha lest ett av mine blogginnlegg om injeksjoner eller kosthold kunne jeg ikke gitt mer faen. Det er stygt å si det, men jeg kan ikke late som om jeg bryr meg om noe jeg ikke gjør. Som kjent er jeg stor fan av å ta valg selv, og klarer ikke kjenne empati over menneskene som gjør og viderefører mine dårlige valg.

Ja, jeg har blogget i 7år. Jeg kjenner denne bransjen. Jeg vet hvor påvirket mennesker kan være. Samtidig gir jeg faen i hva utfallet blir for andre etter å ha lest bloggen min. Uansett om jeg kun skriver om produkter jeg går 100% inn for. Ja, det virker latterlig å påpeke den siste setningen. Kanskje jeg bryr meg mer enn jeg tror. Det siste jeg vil er at andre skal bruke penger på ting jeg syns er dritt som faen. Selv om jeg suger til å gi tips til livet, så prøver jeg iallfall å dele mine erfaringer.

Jeg er et forjævlig dårlig forbilde, men én ting skal jeg ha; jeg er i det minste ærlig.

10 kommentarer
    1. Synes det er veldig rart at du bare har en kommentar på dette innlegget, men om du har slettet noen eller ikke vil jeg aldri få vite uansett.
      Jeg syns det er utrolig rart at du, som har blogget i 7 år, ikke forstår at du ikke kan fraskrive deg ansvaret du har på den måten? For jeg vet du ikke har bedt om det ansvaret, men det har du uansett fått nå, når bloggen din er blitt såpass stor. Det virker for meg at du bare skriver dette innlegget slik at du kan føle deg bedre selv, og kunne fortsette slik du alltid har gjort.
      For dette må du vite: alle kan lese bloggen din. Absolutt alle. Jenter på 12 år som akkurat har blitt kalt stygge, og som ser opp til deg. Jenter på din alder, som sammenligner seg med alt og alle (for vær ærlig, det gjør vi enda!). Og alle som er både yngre og eldre enn dette. Siden alle kan lese bloggen din, vil det også si at du har muligheten til å påvirke alle disse menneskene. Og da kan du ikke bare si “jeg driter i det”. Ja, du står jo for det, og det er absolutt viktig, men du fremmer også en “løsning” på et “problem” som ikke er den sunneste. For det er et faktum at jo mer vi ser noe i samfunnet, jo mer normalt blir det. Å ta restylane og botox for 10 år siden var absolutt ikke noe vanlig blant de aller fleste. Men idag har dette endret seg veldig. Det vil jeg si er på grunn av at kjendiser og bloggere benytter seg av slike behandlinger i stor grad. Dere er jo mennesker som får mye oppmerksomhet, om det er i blader eller på nett. Så ikke si at du ikke bryr deg, bare så du kan få fortsette som før. Prøv å sett deg inn i tankegangen til deg selv som 10-14 år gammel, bare for en liten stund. Vær så snill.
      Jeg vil bare at du skal tenke over det her.

    2. Heldigvis er det nok ikke så mange som ser opp til deg, som de seriøse bloggerne.. Om alle bloggerne hadde vært et tv-program hadde din vært paradise hotell. Du vet man bare blir dummere av å klikke seg inn her, men likevel er det litt gøy å følge med. Du må huske at du fremstår som ganske “dum” i mange av innleggene dine, men det kan være gøy og underholdene! Men da har du heller ikke et like stort ansvar når det kommer til påvirkning, for folk tar det liksom ikke så seriøst! Haha

    3. Når jeg leste dette innlegget tenkte jeg med en gang; shit, skrev hun virkelig dette? Det gikk en liten stund før jeg tenkte at ja det gjorde hun faktisk, og med all rett! Det var bare så sykt uvant å lese noe så ukonvensjonelt på en blogg hvor alle liksom skal være søt og snill.

      Alle blir påvirket av ulike faktorer rundt i verden, uansett om det er en blogger fra Norge eller et sladderblad fra USA. Det er nesten uungåelig. Blir så sykt oppgitt av kommentaren K skrev over, om at slik ting er nå, var ikke å regne som normalt før. Lever vi ikke i en verden som er i forandring, hver dag, hver uke og hvert år? Hadde verden vært den samme som idag, 10 år frem i tid, hadde vi gått lei uansett. På godt og vondt!

      Julia, du har ikke mer ansvar for alle 12 år gamle jenter som leser bloggen din enn hva alle andre (samfunnet generelt) har. Vi som er over 18 og regnes som voksen, blir påvirket vi også. Det er vi som leser blogger og viser alle store og små at alt det “dumme” kjendiser og bloggere gjør er helt greit. Det er bare du som må ta støyten og det vil jeg si er det eneste valget du har tatt selv. Vi mennesker må jo alltid legge skylden på alle andre og jeg er bare glad for at du tåler det.

      Jeg vet ikke hvorfor jeg valgte å skrive et eget blogginnlegg i kommentarfeltet ditt. Hadde jeg hatt mulighet til å legge inn noen bilder for å spice things up hadde jeg gjort det. Les: https://thirdworldtrekker.files.wordpress.com/2015/02/fuck-you.gif

      Det frister å kommentere hva R skrev også, men føler det er lite vits.. Jeg kan vedde på at han/hun ser på paradise hotell selv og digger det uansett. Avslutter innlegget med å si at jeg tenkte bare å skylde på oss andre for deg, siden du i teorien ikke har lov selv siden dette er noe du har valgt.

      Håper jeg ikke brukte 10 min av tiden min på å skrive én kommentar for ingenting, men så er du egentlig verdt det uansett!

      – T

    4. Hei. Dette innlegget viser meg at du mangler medmenneskelighet og at du har en ekstremt egoistisk tankegang. Du nyter godene av denne bloggen, og enten du liker det eller ei, og enten du har bedt om det eller ei, så følger det et ansvar med denne suksessen. Greit at du ikke vil godta det, men ikke tro at det å “være ærlig” om det gjør det noe bedre at du gir faen i andre mennesker og det de sliter med. Et utrolig skuffende innlegg. Jeg kommer ikke til å klikke meg inn hit igjen.

    5. du var stor for 7 år siden ja, når er du en av de mest overfladiske bloggerne, hva mer gir du enn outfitbilder og helt randome innlegg om hva du gjør. f.eks du stakk på spa og brukte 5 timer der men alt vi fikk var ett innlegg om at du lå ved bassenget og drakk øl fordi du liker øl?? å så 5-6 bilder fra bilen. Mye har nok skjedd innenfor blogg og vil ikke si at din blogg er den jeg sjekker oftest så slutt å lev på at du var stor for 7 år siden

      1. ikke sjekker oftest, skulle det stå! men sjekker innom iblandt fordi jeg fulgte deg når du var på topp og hadde mer å gi

    6. Fy f***, tusen hjertelig takk for at noen endelig tørr å si det der høyt! Bloggere har kanskje et visst ansvar, greit nok, men det er ikke vår oppgave å oppdra alle usikre 12-åringer der ute 🙂 Dessuten er det sikkert noen der ute som faktisk lærer av feilene våre også, right? 😉

      http://www.karinemarlen.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg