HVORFOR VALGTE JEG BI?

Hei! Mange lurer litt på hvordan jeg valgte å gå på akkurat BI, og veien før det. For meg var det virkelig ingen stor avgjørelse å velge BI, grunnen til at jeg søkte på den skolen var mest fordi karakterene mine ikke var gode nok til å gå på psykologi for eksempel, der man må ha veeeldig høyt snitt. Jeg har alltid drømt om å studere markedsføring også, og BI er jo uten tvil en av de aller beste skolene for den type studie i Norge. Foreleserne er superflinke og har jobbet med det de prater om i mange år, og jeg koser meg sinnsykt i timen. Det er en veldig stor kontrast i forhold til videregående, der jeg holdt på å kjede meg ihjel og nesten aldri var på skolen. For eksempel i faget forbrukeratferd som vi har dette semesteret, det er seriøst som å være hos en komiker. Morten William (foreleseren) er så flink og setter ting utrolig på spissen, og han relaterer stoffet veldig til vårt hverdagsliv – noe som gjør det mye gøyere og lettere å lære.

221

BI er jo en business school, derfor må vi ha noen økonomifag også. Personlig syns jeg de er utrolig krevende, men jeg føler en indre lykkefølelse når jeg får til oppgavene og jeg skjønner hva foreleser prater om. Heldigvis er det bare et par fag,  så jeg overlever! BI er også en utrolig sosial skole. Jeg kjente én person da jeg startet i høst, mens nå er det kjente fjes overalt på skolen! Det er mange arrangementer og utvalg man kan bli med på. Jeg er jo med i BIS marketing som er et utvalg for markedsføringslinjene for eksempel.

Jeg husker selv hvor vanskelig det var å skulle velge retning videre etter videregående. Selv om jeg måtte ta to friår for å fullføre 3.året som privatist, er jeg utrolig glad for at jeg gjorde det – og ville nok hatt friår uansett. Tror det er veldig viktig å få reist litt, få erfaring i arbeidslivet, eller rett og slett bare slappe av før man starter på høyere utdanning. Det er utrolig kjedelig å starte på et studie for å merke at man ikke er klar for utfordringen. For min del gjorde friårene mine meg bare mer motivert og jeg var sinnsykt klar for å studere i høst!

Om dere lurer på noe angående BI Bergen, eller noe annet så er det bare å spørre i kommentarfeltet så svarer jeg så godt jeg kan 🙂

1690860-12-1411486163928-2

20 kommentarer
    1. Hvor mye økonomifag er det i denne utdannelsen, og evt. hvor krevende? Og hvor lang tid tar dette studiet?

    2. Hei! Søte, Julia! Har lest bloggen din siden du startet 😀 Elsker den!!
      Ville du egentlig studere psykologi, eller var det bare et eksempel? :-))
      Skal studere til høsten selv, og er såååå i tvil om jeg skal velge Oslo eller Bergen. Bor i Østfold, så Oslo er jo mye nærmere hjem og vennene mine bor der + familien ikke så langt unna. Men Bergen virker så utrolig koselig.. Jeg har jo litt storby-skrekk, så tror egentlig jeg kommer til å trives best i Bergen.
      Men hva anbefaler du? Synes du det praktiske hverdagslivet er enklere i Bergen enn det var i Oslo? Har inntrykk av at alt tar så lang tid i Oslo. Pluss at boligprisene er litt bedre i Bergen!
      😀

    3. Heihei!
      Jeg skal søke markedsføringsledelse eller kultur og ledelse på BI nå til høsten. Kommer fra Trøndelag og har bodd et år i Trondheim før, men vil oppleve litt mer av Norge. Er Bergen en plass du vil anbefale? Står veldig høyt opp på lista med tanke på at kjæresten min skal inn på rekruttskole i Stavanger. Vil du heller anbefale Bergen enn Stavanger som studieplass? Og hvordan er prisene med tanke på leiligheter? Anbefaler du og leie eller kjøpe?

      Lest bloggen din helt siden du startet, og poster første kommentar først nå, haha! Liker bloggen din veldig godt og du virker som ei trivelig jente 🙂

    4. Hei, vet at dette er et gammelt innlegg, men har selv tenkt til å søke på markedsføringsledelse på BI! Hadde du markedsføring som programfag på videregående? Hvis du hadde det, syntes du det er mye vanskeligere enn det det var på videregående? Setter veldig stor pris på svar 🙂 🙂

    5. Hei! Jeg har tenkt å studere på BI til høsten, men jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg vil studere i Trondhiem,Bergen eller Oslo. Dette er jo et litt eldre innlegg da men 🙂

      Hva er det som gjør Bergen så spesielt for deg? 🙂

      Kjempe fin blogg!

      1. Jeg liker Bergen godt fordi mange av venninnene mine hjemmefra bor her, pluss at det er en by med mange hyggelige og utadvendte mennesker! 🙂

    6. Hei, Julia ! =) jeg hadde lest innlegget, ditt. Jeg tenker også starte i Bi bare i Oslo. Men, er super nærvøs. Har også byttet studielinje pga. hadde deltid – Radiografiutdanning. Siden, det hadde skjedd problemer med å gjøre det om til heltid. Har, jeg ombestemt meg å ta regnskap og revisjon. Jeg har tenkt lenge om valget mitt. Men, veit ikke … hvordan jeg skal takle, når jeg møter de gamle bekjente fra VGS. Dette året kommer de til å fullføre bachelor. Mens jeg skal starte, jeg veit, jeg tenker absurd, men jeg har også søskenpress, de er snart ferdig med master.
      Mens, det andre er , har du noen tips og triks, om hvordan man burdde starte fra dagen en til det siste.

      1. Sammenlig ikke deg selv med andre. Det er mange måter å leve et liv på. Ikke tenk for mye på hva andre tror om deg. Det viktigeste er at man selv er lykkelig og har det gøy underveis 🙂 jeg er 28 og skal starte på Bi nå i høst. Har venner som holder på med doktorgrad, men hva betyr det for mitt liv?

        Lykke til med studiet!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg