HVORFOR IKKE FLYTTE TIL OSLO?

Tidligere sa jeg til meg selv at om jeg ble singel, så skulle jeg flytte tilbake til Oslo. Bergen var en kul by for all del, men som blogger er det jo mulighetene langt større i hovedstaden. Jeg hadde også lovet mange å flytte tilbake, fra venner og samarbeidspartnere. Hver gang jeg var på besøk fikk jeg alltid høre “blir du ikke singel snart da så du kan flytte tilbake?”, og da fniste jeg bare mens sa at vi får vente å se.

Så ble jeg jo singel da, og det er jo en god stund siden nå. Hvorfor har jeg ikke pakket Zara i kofferten å kommet meg tilbake til østlandet? Jeg var jo i Oslo i hele sommer, og spekulasjonene gikk om jeg var der for å finne en ny leilighet. Mange trodde også jeg hadde flyttet tilbake. Jeg ser det er mange som lurer på hvorfor jeg har ombestemt meg og tok valget å bli værende i Bergen.

Ja, planen var å flytte til Oslo før sommeren. Jeg husker jeg sto på bybanen sent i april å snakket med Ingvild, og hun spurte “du flytter vel ikke til Oslo nå vel?”. Jeg svarte at det gjorde jeg mest sannsynlig. Jeg hadde allerede lagt småplaner for hvor jeg ville bo og tenkt igjennom hvordan hverdagen på BI Nydalen kom til å bli. Desto mer jeg tenkte på flytting, desto mer fjernt virket det. Skal jeg virkelig flytte fra Bergen? Byen som vokser på meg hver eneste dag, og som føles som hjemme?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da jeg reiste til Oslo i mai var jeg enda i tvil på hvor jeg kom til å ende opp etter sommeren. Men ettersom månedene i Oslo gikk, ble jeg bare mer sikker på at Bergen var byen for meg. Hvorfor? Jeg bodde hos mine beste venner og hadde virkelig verdens diggeste sommer. Oslo er en by jeg trives ufattelig godt i og som alltid kommer til å ha en spesiell plass i hjertet mitt. Men, Bergen har blitt mitt hjem. Det er her jeg har normale rutiner, faktisk klarer å fokusere på skolen og har fått meg fantastiske venner. Det er byen jeg har lært meg selv å kjenne enda bedre, og selv om jeg liker å tro jeg alltid har vært en rimelig selvstendig jente har jeg vokst enda mer det siste halvannet året.

Jeg trives enkelt og greit utrolig godt i Bergen. Jeg har en kjempefin leilighet som er bare min (og han som eier den sin…), det er supert skolemiljø, og det er faktisk ikke så verst å jobbe som blogger her heller! Om man ser bort fra regnet, selvfølgelig. Hadde alle vennene mine fra Oslo kommet flyttende hit kunne jeg ikke bedt om mer. Med det sagt er det ikke så ille å ta seg noen lufteturer til Oslo for å besøke de i ny og ne heller 🙂

 

11 kommentarer
    1. Så kjekt å høre at Bergen har vokst på deg og at du blir her 🙂 Vi får håpe regnet gir seg snart, og i vi får i alle fall nyte de soldagene vi har! God regnfull tirsdag, Julia 🙂

    2. Skjønner deg godt! Bergen er helt fantastisk<3 Mye mindre stress her enn andre byer, synes jeg 🙂

      Jeg lurer på om du kan skrive om skolemat-tips? Jeg sliter med å holde meg til sunn mat når jeg er på skolen fordi det er mye lettere å bare kjøpe et eller annet i lunsjen som virker fristende der og da.. Så hvis du bruker å ta med deg mat, hva tar du med? 🙂

    3. Godt å høre du trives i Bergen! Unner deg det 🙂
      Skal studere til neste høst, og planen er å flytte til enten Oslo eller Bergen, hvor jeg skal ta sykepleien. Er et evig dilemma hvilken by jeg skal velge, og bytter mening hver dag.. Kommer selv fra Kristiansand, som blir sett på som en del mindre enn begge to byene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg