HVORFOR ER DET SÅ VANSKELIG?

Hei ♥ Jeg vet ikke om du har merket det, men jeg har ikke vært så “på” den siste uken. Jeg har vært ganske urolig, og egentlig ikke hatt det så veldig bra. Av og til lurer jeg på hva meningen med alt er. At man konstant prøver, jobber, elsker, gir, tar, ler, gråter. Ingenting er konstant. Positivt når man er nedfor, men trist når man er lykkelig. Alt jeg vil er å være lykkelig. Jeg har vanskeligheter med å akseptere at ikke alle dager eller perioder er like gode. At livet er en runddans uten noen garantier for hva morgendagen bringer. På én måte spennende, på den andre siden skremmende. Det er som om jeg er redd for å tillate meg selv å være skikkelig lykkelig for tiden. For lykken er jo ikke permanent.

Disse følelsene er nok et resultat av samfunnet vi lever i, uansett om jeg liker å innrømme det eller ei. Et samfunn der alle er så flinke, fornuftige, driftige og vellykket. Jeg er også disse tingene, men som et menneske har jeg mer til meg enn bare de gode sidene. Det har vi alle. Jeg er lei av å få dårlig samvittighet om jeg sover lenge en morgen. Lei av å føle meg mislykket om jeg ikke jobber knallhardt en søndag. Lei av å føle meg som en dårlig kjæreste om jeg har en dårlig dag.

Jeg vet at flere har det sånn. Det bunner i skyhøye forventninger vi har til oss selv. Vi forventer at vi skal være den perfekte utgaven av oss selv hele døgnet. Det resulterer i mange dårlige følelser, fordi man klarer ikke å være perfekt hele tiden. Likevel har man skrudd forventingene på maks, og alle prestasjoner under det virker som en failure. La meg ta min jobb som eksempel. Om jeg har et mål for uken å publisere 14 innlegg på bloggen, men ender opp med kun 10 så klarer jeg ikke å klappe meg på skulderen for de 10 innleggene. Jeg straffer heller meg selv med tanker om at jeg ikke har gjort en god nok jobb.

Sånn orker jeg ikke ha det! Likevel har jeg ikke fasiten, og ikke vet jeg hvordan man skal endre et tankemønster man har hatt i hodet i alt for mange år. Det er lett å si at man “bare skal skru ned forventningene”, men hvordan gjør man det i praksis? Er det som alt annet, at man må øve på det? For jeg vet jo at jeg både er vakker, klok og driftig. Burde ikke det være godt nok?

KJOLEHER / SKOHER

Du får -25% på alle NLY Brands med koden “merryxmas” HER ♥

Veldig passende bilde til et veldig sutrete innlegg. Jeg får nok svar på alt jeg lurer på med tiden. Problemet er bare at jeg er veldig utålmodig og vil helst ha det .

11 kommentarer
    1. Åh, som jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Bare vit at vi er mange som føler det på samme måte. Jeg jobber 100% samtidig som jeg holder på å pusse opp et hus og skal selge en leilighet. Det fins ikke nok timer i døgnet for at jeg skal rekke over alt det jeg burde (rettelse; mine urealistiske forventninger) ha gjort i løpet av et døgn. Samtidig så føler jeg meg egoistisk som i det hele tatt klager over disse tingene. Jeg har mat i kjøleskapet, penger på konto, et nytt hus som til slutt blir veldig fint og sist men ABSOLUTT ikke minst; jeg er frisk. Det er lett å glemme disse tingene i denne overfladiske verden som vi lever i. Du må øve øve og øve. Jeg syns du virker som en veldig smart, oppegående og reflektert person. Sist men ikke minst; ting tar tid og alt skjer for en grunn. Jeg heier på deg <3 stor klem.

      1. Så utrolig spennende med nytt hus Camilla! Og lykke til med salget av leiligheten <3 Høres ut som du har mye spennende i vente, håper du nyter det! Tusen takk for fine ord, det hjalp virkelig. Du er god! Stor klem

    2. Veldig fint innlegg, Julia. Gikk forbi deg på Torgallmenningen i dag, og gikk deretter innom bloggen. Det er fint at du som har en så vakker ytre fasade, er åpen om slike tanker.

    3. Hej Julia
      Som vanligt blir jag glad när jag ser att du bloggat, och det finns nytt material att ta del av med dig. Så även idag, såklart. Jag önskar att du hade annat du ville skriva om, men du ska veta att det du skrev idag var precis vad jag behövde läsa. Så stort tack för att du öppnar ditt hjärta och bjuder på det. Det hjälper mig mycket i min situation, ska du veta. Jag tror, om jag får vara så ärlig, att mycket av dina känslor grundar sig i din ungdom, och den tid du lever i. Du har nämligen helt rätt, du är vacker, du är talangfull och du är en engagerad människa. Det kan räcka för att man kan vara nöjd!! Om du så bara kommer med 1 inlägg i veckan på bloggen, är det värt att följa dig, ska du veta. Så försök att njuta av livet in emellan allt jobb, det är du värd.
      Att du sedan avslutar ett känslosamt och allvarligt inlägg med en bild av världsklass gör att man trots allt jobbigt som är runt en, vågar tro på livet och skönheten!!
      Jag gillar verkligen att följa dig, Julia. Du är så mycket mer än bara vacker att titta på……….och även det är något att glädja sig åt. Och inte bara för mig!!! 😉
      Jag önskar dig, trots din lite jobbiga start på veckan, en händelserik och uppfriskande vecka.
      Ditt antagligen äldsta fan!!! 😉
      Kram Anders

    4. Håper dette ordner seg fine Julia! <3 Tror det er ganske vanlig å föle det slik faktisk! Ingen har det topp hele tiden! Men det blir nok mye bedre med tiden. Det gjorde det i alle fall for meg. Det blir som regel mer stabilt med alderen. Ikke like mye höyt oppe og langt nede, om du skjönner. Mer erfainger. Man godtar mer på en måte. Slik ble det. Sånn er det bare. Sånne tanker liksom. Sånn er livet. Hardt, men sant! Har troen på deg jeg! Stor klem! <3

    5. Hei! Hva med å prøve å arbeide med noe som ikke er så overflatisk som den bransjen du er i? Det handler jo bare om å selge mest mulig. Et meningsfylt arbeid der man bidrar og gjør en forskjell for de som trenger helt basale ting i livet for å overleve vil gi deg et annet perspektiv på livet og gi deg holdninger som vil gjøre deg tilfreds. Du vil kunne gi nødvendig hjelp enten i Norge elle i land til de marginale som ikke har tid til å tenke over om de er lykkelige men holde sult og sykdom unna så best de kan. Prøv så vil du se at dine problemer ikke er verdt å nevne engang og ditt liv vil få mening.💯

    6. Hei! Ville bare si vi er bra nok akkuratt som vi er. Det kommer dager som er dritt, men bare prøv å tenk på alle de fine dagene. De dagene hvor du får energi av deg selv! Smil og forsøk å legg forventninger og press til side 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg