HVORDAN TØYE – STEP BY STEP

Hei og god sprek fredag! Prøvde meg på et standard blogg-hallo der, men tror kanskje ikke det funker helt for meg? Nå sitter jeg nydusjet i sofaen å taster så det smeller i hele huset, jeg har nemlig dårlig tid før jeg skal ut å spise middag med jentene om litt.

Det er mange som spør meg mye om tøying, og jeg tenkte å komme med et eget innlegg om det når jeg har bedre tid. Som tidligere turner har jeg jo iallefall litt kunnskap rundt tema! Nå fant jeg derimot en god guide her som jeg tenkte å dele med dere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1. Du må alltid varme opp før du tøyer.
Det kan gjøres enkelt ved at du for eksempel jogger på stedet. Målet er å øke gjennomstrømningen av blod og å øke tempraturen i musklene. Dersom du forsøker å strekke musklene når de er kalde kan det oppstå skader. Varm opp i fem minutter før du begynner, til du kjenner deg varm, har øket puls og er lett andpusten.

2. Rist løs og strekk deg litt før du begynner 
Før selve tøyingen starter skal bør du bruke noen minutter på å riste litt løs, strekke litt på deg og gjerne puste litt.

3. Du skal ikke kjenne smerte når du tøyer.
Gjør du det, stopp, det meste du skal kjenne er mildt ubehag.

3. Du bør tøye ofte
Tøying bør være en fast del av oppvarmingen, og en fast del av nedtrepping etter trening og konkurranser. Ønsker du å opparbeide større mykhet og fleksibilitet bør du i tilegg drive med med målrettet beveglighetstrening 2-3 ganger i uken.

4 Varighet 10-20 minutter
Du skal bruke melleom ti og tyve minutter hver gang. Hold hver strekk i minimum tre sekunder og øk gradvis til du kan holde strekken i 30 sekunder.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5 Start med de store muskelgruppene
Start med hovedgruppene av muskler og gå deretter over til spesielle øvelser som er gunstige for den aktivitetene du skal drive med,

6 Tøy før du trener
Du skal stekke musklene i løpet av en periode på en time før du begynner treningen eller konkurransen.

7. Ikke press rykkvis
Stekkingen skal foregå gradvis litt og litt og ikke rykkvis. Utstrekking skal være avslppet og langsom.

8 Isolér den musklen du vil strekke
Prøv å holde alle andre deler av kroppen helt rolig, hvis du ikke klarer å isolere de muskelene du strekker, blir effekten dårligere og sjangsen for skader øker. Det er også viktig at du klarer å slappe av i den musklen du skaøl tøye, ellers blir effekten dårlig.

Håper tipsene faller i smak, og at alle er like gira på å komme ned i spagaten som jeg! VET DERE HVA! Jeg klarte å komme ned i spagaten et mikrosekund for noen uker siden, har faktisk bilde av det også! Målet er jo såklart å sitte der uten å ha så vondt at jeg helst vil dø, men det kommer seg vel 😀 Håper alle får en fin fredag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg