HVORDAN SLUTTE Å SNUSE

Okei, for det første; dette er et innlegg jeg aldri trodde jeg kom til å skrive. At jeg sitter her på snusfri dag 27 er både imponerende, og heeeelt sykt. Jeg er så stolt over meg selv, og jeg er så overrasket over hva man faktisk klarer om man først bestemmer seg for det. For om jeg klarer å slutte, så klarer faktisk ALLE det. De som kjenner meg vet at jeg tidligere hadde en snus i leppa hvert eneste våkne minutt, og at jeg fikk panikk om jeg “bare” hadde fem snuser igjen i boksen. Da måtte jeg løpe på butikken for å kjøpe mer, uansett om klokken var to på dagen eller fem på natten. Jeg hadde snust siden jeg var 14 år, noe som faktisk er ni år siden! Jeg startet utrolig tidlig, og hadde aldri sett for meg at jeg kom til å slutte ved mindre jeg måtte. Som når jeg blir gravid i fremtiden, for eksempel. Da har man liksom ikke noe valg.
IMG_9073-2 Det var egentlig helt tilfeldig at jeg sluttet for 27 dager siden, og absolutt ikke noe som var planlagt mer i et par timer. Jeg og Christoffer bruker nemlig å storhandle én til to ganger i uken, og akkurat denne mandagen møttes vi som vanlig etter kontortider på Rema 1000. Han var utrolig rar, og litt grinete (sorry). Jeg spurte hva som feilet han, og han sa at han brått hadde sluttet å snuse den morgenen etter at vi hadde dratt på jobb. Først tenkte egoistiske meg at “neeei, nå kommer han til å være grinete i flere uker!!”. Haha! Men så tenkte jeg at hvorfor kunne vi ikke slutte sammen? Da kom begge til å være anspent, grinete og ha abstinenser sammen. Om han først skulle slutte uansett, så kunne jeg like så greit slenge meg på. Vi bor tross alt sammen, og slike ting er jo mye lettere om man er to. Jeg foreslo derfor at vi begge skulle snuse om den siste boksen jeg hadde i vesken, og at vi sluttet tvert dagen etter. Og det gjorde vi..
Den første dagen var aller verst. Jeg satt bak på kontoret og var heeelt i min egen verden. Jeg husker jeg gikk ut i butikken til Ingeborg og var skikkelig forbannet. Ikke på henne, men bare generelt på livet. Da jeg kom hjem var det på tide å lage middag, og etter vi var ferdig å spise var det helt krise. Vanen om å ta en snus, legge seg på sofaen og ta livet helt med ro timen etter middagen er spist satt langt inn i margen på meg. Jeg sa til Christoffer at vi måtte gå på butikken å kjøpe inn alt vi klarte av snacks. Jeg kjøpte faktisk med meg to øl også, fordi jeg ikke liker så godt å snuse når jeg drikker øl av en eller annen grunn. Så der satt vi med flere poser potetgull, godteri herfra til helvete og noen øl. Vi lå i sofaen å spiste i flere timer mens vi så på serier, noe som i seg selv var utrolig deilig. Men, man blir jo mett en eller annen gang, og så fort vi sluttet å spise ville vi ha snus. For å ikke dø av abstinenser så spiste vi mer, og slik fortsatte det. Jeg har nok aldri vært så mett, kvalm og svett i hele mitt liv. Haha!

IMG_9076-2

Dagene fortsatte, og det var vanskelig å holde seg unna snusen. Jeg ble sint over småting, og hisset meg opp av den minste lille bagatell. Jeg hadde skikkelig abstinenser, og på natten våknet jeg i panikk av at jeg svettet. Det var helt sykt! Men jeg skulle klare det. Tenk at kroppen var så avhengig av nikotinen at du faktisk føler deg kjempesyk om den ikke får det. Huff. Nå som det er gått såpass lang tid, og jeg er offisielt ikke avhengig av nikotin lenger tenkte jeg å komme med noen tips til hvordan man kan slutte å snuse. Jeg sier det igjen, om jeg klarer det så klarer alle det. Tidligere snuste jeg halvannen boks hver eneste dag, og brukte omtrent 3000kr i måneden på denne dårlige vanen. Det er så sykt, og jeg er så ufattelig glad for at jeg har klart å slutte.
Tips til deg som ønsker å slutte:
• Kutt snusen med en gang. Ikke trapp ned til bare et par snuser om dagen. Da lurer du bare kroppen din, og du er fremdeles avhengig av nikotin. Det er bedre med én jævlig uke enn en halvjævlig måned eller to.
• Tillat deg selv å ha én munchekveld. Det gjør den første dagen så sykt mye enklere! Kjøp inn alt du liker av mat, snop, potetgull og kos deg. Den første dagen er den verste etter min mening, fordi savnet og abstinensene er så store. Da kan det være greit å unne seg noe annet 🙂
• Om du ikke ønsker å legge på deg så ha alltid en pakke tyggis eller drops tilgjengelig. Siden du ikke har snusen i leppen så frister det seriøst å spise alt, hele tiden. Ha også en flaske vann tilgjengelig. Det gjør alt mye lettere, for da har du konstant noe i munnen.
• Tenk positivt, og tell ned dagene! Det sies at de første to ukene er de verste når man skal slutte, noe jeg er sånn halvveis enig i. De første to-tre dagene er helt jævlig, men så går det faktisk “greit” etter det. Noen tidspunkt på dagen er verre enn andre, men all over ble jeg faktisk positivt overrasket over hvor fint det gikk allerede før den første uken hadde gått.
• Be vennene dine legge vekk snusen når dere er sammen, eller ikke ta i en snus forran deg den første uken. Det var helt jævlig for meg å se venninnene mine snuse den første tiden, mens nå går det helt fint.
Håper tipsene mine kan hjelpe noen 🙂 Jeg må bare si hvilken befrielse det er å endelig ha klart å legge snusen på hyllen. Å ikke være avhengig av noe annet enn koffein (haha..) er faktisk helt nydelig, og jeg har ikke angst for å ikke ha snus lenger. Jeg føler meg faktisk ti kilo lettere, og jeg håper jeg klarer å holde meg snusfri resten av livet. Jeg kommer nok til å ta en snus i ny og ne, men så lenge jeg ikke starter for fullt igjen må jo det gå fint? 😀

 

6 kommentarer
    1. Anbefaler å ikke ta snus i ny og ned, for eksempel på fest. Ofte vil dette føre til at man starter igjen..

    2. Så flink du er! Har selv noen mislykkede slutteforsøk bak meg, og det eneste du må passe deg for nå er den neste Jeg har også hatt den tankegangen at en snus “i ny og ne” må gå bra, men for meg funket ikke det. Hadde vært snusfri i over to mnd, og skulle “bare ta en”. Det er over et år siden, og jeg snuser enda.. Mulig det funker for deg altså, men ville bare “advare” deg Lykke til videre!

    3. Utruleg bra at du har klart å slutte, held fram slik! Eg har tenkt å slutte sjølv kvart augonblink, skal vente til sambuaren min kjem heimatt – for det er som du seier lettare om ein er to om det.

      Som dei andre vil ikkje eg heller anbefale deg å ta ein snus i ny og ne, for når kroppen fyrst har vorte avhengig av nikton blir han faktisk aldri kvitt avhengigheita, psykologisk sett er det berre ikkje mogleg. Så nikotinsug må du nok båe du og eg leve med resten av livet.

    4. Jeg gikk gjorde akkurat samme, gikk fra 1 boks om dagen til 0! Det gjorde jeg i 3 uker så dro jeg til syden og ble så fristet å tok en. Og en ble til to. Og to ble til 3 bokser. JEG SKULLE ALDRI TATT MEG EN SNUS. Nå klarer jeg nesten ikke å slutte. Men jeg skal slutte asap igjen 🙂 men tips, ikke ta snus. Da blir du bare å innse hva du har savnet :-((

    5. Jeg burde selv slutte å snuse, jeg var ganske innstilt på det en periode at snart slutter jeg. Så fort noe kjipt skjedde var jeg for svak og dret i hele greia. Tenker stadig på hvem slutter jeg for? Det er jo meg selv.. Selv har jeg som mål å slutte i løpet av 2016 🙂

    6. Så flink ! Jeg har selv noen mislykkede sluttforsøk bakmeg – Og jeg har igjen prøvd . Sitter her på 3 dagen min som snusfri og uff savne er tungt men jeg håper jeg klarer det AKK som du klarte deg. Stå på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg