HVOR ER TAKHØYDEN?

 Er det ikke typisk… En artikkel som jeg fikk beskjed om skulle handle om “hvordan livet og hverdagen var i Spania” ble vridd om til overskriften “selger lettkledde bilder på nett, fnyser av kritikken”. Norsk media i et nøtteskall. En ting er sikkert, det er sommerferie og agurknytt som får spalteplass.

Heldigvis har jeg stått i disse idiotiske stormene siden jeg var ungdom. Dømmende internettblikk, stygge kommentarer og holdninger fra mennesker jeg aldri ville omgått med ellers. Jeg har aldri vært så glad for at jeg flyttet til Spania som nå. Bort fra tunellsyn, flink-pike-syndrom, perfeksjon og ekstremt lav takhøyde. Apropos, hvor ble den av? Takhøyden, altså. Nå skal jeg ikke dra hele det norske land under en kam, men hvor er egentlig takhøyden? Fra mitt perspektiv virker det som om alle jakter på perfekt utdanning, jobb, kjøpe leilighet midt i 20-årene og “settle down” før man har fylt 30? Misforstå meg rett, det er IKKE noe galt i det. Fler av mine nærmeste venner er på vei ned kirkegulvet med bolle i ovnen nærmest, noe jeg er ufattelig glad for ♥ Men, hva med oss andre? Som fremdeles ønsker å leve vår versjon av livet. Som ønsker å utforske, lære, være dum, oppleve nye ting, kanskje drite seg ut, eller i verste fall; få andre perspektiver? Sånne som oss gir tydeligvis dumme avisoverskrifter som setter oss i dårlig lys. Å “leve livet er ikke en mal”, det er individuelt fra person til person. Lykke er heller ikke en kakeoppskrift man finner på internett, der man har visse ingredienser i en bolle så vipps! Der har man en perfekt ostekake liksom. Man må selv finne sin egen vei. Det er bare syns at visse personer har låst tankesettet sitt til at deres versjon av et lykkelig liv er den eneste versjonen. Vi alle har våre kamper, våre seiere og våre erobringer. Hvorfor er det så vanskelig å vise respekt for andre som ikke velger samme sti som deg?

Å si “jeg orker ikke” er en veldig typisk ting for meg å si når jeg ikke orker å takle noe. Men i denne situasjonen blir det vel ekstrem umoden og et lite veltalende svar på hva jeg føler. Men for å si det rett ut, jeg orker faktisk ikke. Jeg er veldig heldig som har muligheten til å oppleve et større perspektiv i et annet land, og jeg føler meg også privilegert som ikke rynker på nesen eller dømmer av de minste småting. Eller de store ting, for den saks skyld. Livet er så ekstremt mer komplekst enn hva vi skal ha det til i 8-16-boblen. I det minste er man mer åpen om det her nede, og man trenger ikke utføre sine hemmelige lyster bak lukkede dører. For vet du hva, det handler ikke om at vi alle er så forskjellig. Faktisk, så er vi alle ganske lik. Forskjellen er at i Norge så blir man satt i en boks nærmest før man kommer ut av livmoren, og går man utenfor de satte standardene så får man visse type reaksjoner. Her, på et sted hvor hele verden møtes så er takhøyden ganske så raus. Det liker jeg.

Jeg har aldri adressert det, men tror du ikke jeg blir lei meg av alt som står på Jodel? Løgner og overdrivelse. Det gir meg angst og ikke “angst” på den populærkultur måten. Angst som i panikkanfall og dager jeg ikke klarer å stå opp av sengen. Som regel så går det fint, fordi jeg er utrolig nok en god person. Det er ikke spesielt kult å få løgner eller overdrivelser om seg selv servert dag etter dag. Men, jeg takler det. Fordi jeg lever min versjon av “mitt beste liv”, og jeg syns det er trist at det ikke blir respektert. Nei, jeg passer kanskje ikke inn i en mal satt av andre, men jeg er lykkelig. Sunn, frisk, takknemlig og lykkelig. Jeg gjør mitt beste for å ha et godt liv som jeg er tilfreds med, men det gjør vi vel alle på hver vår måte? Det finnes ingen fasit på livet, jeg kunne bare ønske det fantes mer respekt og mindre dømming.

Dette innlegget ønsker jeg å dedikere til min fantastiske tante som dessverre forlot oss i går tidlig. Familien min sier jeg arvet personligheten hennes, og det gjør meg veldig stolt. En livsglad, raus, snill og en dame som ikke dømte noen. Hvil i fred, du kommer/og er allerede savnet. Jeg skal gjøre mitt beste for å hedre ditt minne. Nettopp å leve livet slik jeg selv ønsker slik som du gjorde.

 

28 kommentarer
    1. You do you Julia <3 I heie på d og elske d! Så lenge du e lykkelig og har det bra e i glad på dine vegne.

    2. Dette var et fint innlegg for å prøve å forsvare at du selger halvnakne bilder av kroppen din. Den eneste som kjøper den historien er til nød deg. Vel, egentlig tror du vel ikke på det selv engang.

        1. For en heslig og ondsinnet kommentar – helt på trynet.. Sånne kommentarer & holdninger gjør at livet til en mengde barn og unge som helt reelt bare får «10 likes» på bildene sine, blir enda kjipere.

          At likes er så viktig for deg at det er en målestokk på hva slags menneske som har kommentert.. Det skjønner jeg meg bare ikke på. Få nesa opp av SoMe..

          Hilsen ei som jobber med barn og unge – femtiden vår – og som håper alle voksne mennesker kan ta et tak i seg selv og være gode forbilder, skrive og si fine eller saklige kommentarer til hverandre i stedet for å nøre opp popularitet, likes og viktigheten av SoMe!

      1. Hvordan klarer du å vri om hele innlegget til only fans? Dette handler om holdninger i livet generelt. Du er et prakteksemplar på de menneskene jeg snakker om med tunellsyn, lav takhøyde og liten forståelse for verden generelt. Lykke til videre i livet Hilde.

      2. Hun forsvarer ikke, hun svarte det som egentlig skjedde bak kulissene og hva det betyr for henne. Hilde, få deg realitet perspektiv.

    3. Eg kjenne eg blir provosert av at folk ska gidda å henga seg opp i ka du selge på nett eller ikkje selge på nett. Me går gjennom ein pandemi der me ska stå sammen, så ska folk gidda å bruka tidå si på å henga deg ut? Gaaad! Eg suns det e kjempe kjekt å følga deg på snap, å ser gjennom bloggen din i ny og ne! Håpe du forsette å bare vær deg sjøl! Ha det fantastisk i spania!! Eg e vartfall drit sjalu! 🙂

      1. Innlegget handler ikke om OF eller ikke, det handler om holdninger generelt. Utrolig hvordan man kan dra ut en setning fra et større innlegg. Men men, sånn er det vel bare!

        Syns det er så hyggelig at du liker å følge meg på snapchat, skal absolutt bli mer aktiv der også <3 Håper du får en super helg Iselin, og takk for fine ord! Klem til deg

    4. Stå på Julia med å leve livet som du føler og bygger, og dele dine tanker med oss rundt det. Resten er distraksjoner. Heier på deg og viva la vida!

      1. Kondolerer med tanten din ❤

        Lev livet som gjør deg selv lykkelig. Hva andre mener spiller ingen rolle, men skjønner at det ikke er lett når sikkert alle skal ha en mening om det du gjør.

    5. Wow, er så enig her! Er så lei av å høre på klager på alt som er utenfor folk sin egen trange komfortsone, men til syvende å sist er det bare de selv det går utover da!
      Du må huske at du ikke må lese det som står om deg og lignende om det går så hardt inn på deg da!

    6. Helt enig i det du skriver om nye perspektiver. Jeg forstår bare ikke hvor disse nye perspektivene kommer fra- et festliv i Spania omgitt av andre nordmenn? Lærer du deg spansk?

    7. You do you. Føkk janteloven og Norges føkka system på «vær som oss eller så blir du utstøtt». Bare ha din crowd rundt deg, og gi f i alle andre som ikke tør å leve ut sin drøm og bruker tiden sin på å kritisere i stedet for å støtte andre. Masse kjærlighet til deg!

    8. I Norge så er det slik at folk elsker å hate eller var det motsatt hater å elske 😉 Alt man ikke kan få, ha eller ønske det putter man i sekken “ÆSJ” 😊 da jeg var ung så fikk man lettkledde damer på kalendere fra forskjellige leverandører av bildekk. Bridgestone sine var extra fine 😂 Håndballdamene solgte sin kalender. Det er da jeg lurer litt på hvorfor det blir så galt dersom du selger dine. Tjene penger er FY. Er man i tillegg litt extra pen da blir det FYYYYYYYYYY
      Når det gjelder aviser så er det jo kun dårlige nyheter som selger så de kan man aldri høre på. Sannheten må vris på en god del.
      Kondolerer med tanta di.

    9. Et supplement til det om takhøyde, jeg har ikke stor takhøyde for fillers, noe du påstår at du ikke har. Hvis det er tilfelle lurer jeg virkelig på hva du har gjort med leppene, jfr din siste story «dinner ready» Det ser ikke normalt ut, men beklager

    10. Ikke bry deg om de som må inn på bloggen din å fortelle deg hvordan DE mener du skal leve livet ditt. De må være miserable selv.
      Hvis jeg ser noe jeg ikke liker på nettet, så bare klikker jeg meg videre, så enkelt..
      Og husk det at winners focus on winning losers focus on winners.

    11. Hva skjedde med å være i et seriøst og fint forhold og være stemor til å plutselig hive seg på OF (hjemmekontor for prostituerte) ? Vær et forbilde for de som er yngre enn deg!

    12. Ser at du ikke har lagt ut noen innlegg på en god stund så håper virkelig ut med at du ikke har stoppet med å blogge på grunn av akkurat dette, men at du bare har en pause eller bare at det er ditt eget valg🥰 Håper at du har det fint i Marbella og at storkoser deg, det fortjener du virkelig ❤

    13. Hei,<33
      Nydelig nydelig nydelig,
      Blogg du har!
      Nydelig nydelig nydelig jente
      Du er!!
      Jeg er babe jeg også.
      Fest babe,
      Mange tror jeg er hore babe,!!
      Nr mitt er 98868739,
      Jeg vil være din venn.hyggelig med sms,,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg