HVILKET FORBILDE VIL DU HA?

Jeg hadde egentlig ingen planer om å se kveldens debatt på NRK (mest fordi jeg var fornærmet fordi vgtv-debatten jeg skulle være med i utgikk – men det er en annen historie lol). Likevel engasjerte denne debatten meg såpass mye at jeg nærmest måtte blitt lagt i tvangstrøye for å ikke klikke meg inn på NRK tv. Ingen tvangstrøye i siktet, så jeg satt meg godt til rette med et glass rødvin, snusen i leppa, macen på fanget og var klar for å bli provosert. La meg først si; det er ikke alltid de som roper høyest som har rett.

Som Sophie sa – det kom ingen stor sannhet ut av debatten. Skal jeg være helt ærlig var hele opplevelsen ganske antiklimaks, bortsett fra når hun fra aftenposten (husker ikke navnet!) kom med sin punch line. Hvorfor snakker vi om følgerne våre som en gjeng hodeløse høns som ikke kan ta selvstendige valg? Om det er EN ting jeg har formidlet gang, på gang, på gang, på gang via mine sosiale medier – så er det at vi er ansvarlig for våre egne handlinger. Personlig har jeg garantert blitt påvirket av andre til valgene jeg har tatt. Fillers i leppene her, botox i pannen som 18-åring, trening, speltlomper, lite kalorier og kosttilskudd som lover deg evig lykke. Påvirkning eller ei. Til syvende og sist så var det jeg som tok disse valgene. Ingen influenser eller Kardashian. Hvorfor skal noe så enkelt gjøres så forbanna vanskelig?

Å skylde på bloggerne blir for enkelt. Da kan man like så greit sy puter under arma på samtlige av Norges ungdom når man først er i gang. Livet er faktisk ingen dans på roser. Her i landet sitter vi å klager over hvor usikker man blir fordi forbildet sitt tatoverer hodebunnen, mens en 7-timers flytur unna blir kvinner lemlestet, voldtatt og overvåket på en app slik at de alltid skal være underdanig mot mannen. Jeg har faktisk ikke ord på hvor latterlig jeg syns hele denne debatten er. Hvor latterlig jeg syns poengene er. Sist men ikke minst, hvordan denne debatten framstiller unge mennesker som sektmedlemmer uten kapasitet til å tenke for seg selv. En jævla saueflokk. Hvordan generasjon er det egentlig vi har i vente? Mennesker som ikke kan stå til ansvar for seg selv og egne valg, fordi “forbildene oppfordret oss til å gjøre det:(((“.

Sist, men ikke minst. Hvordan forbilder vil vi egentlig ha? De som alltid legger skylden på andre, og har et behov for å rette finger og finne en syndebukk?  Eller de som lever og agerer etter beste evne – uten at alt nødvendigvis er så politisk korrekt hele forbanna tiden? Ingen av oss kom vel ut av livmoren som perfekte mennesker, det gjorde iallfall ikke jeg.

Kall meg gjerne dum, naiv eller uviten. Men, er det virkelig for mye å be om at folk må lære seg å ta litt ansvar selv?

 

60 kommentarer
    1. “Her i landet sitter vi å klager over hvor usikker man blir fordi forbildet sitt tatoverer hodebunnen, mens en 7-timers flytur unna blir kvinner lemlestet, voldtatt og overvåket på en app slik at de alltid skal være underdanig mot mannen. ”

      Huuuh? Er ikke poenget helt motsatt? Hvorfor skal man tatovere hodebunnen sin, og gjøre andre triks/operasjoner- og i tillegg fremme de og gjøre BARN usikre (som nei, ikke er selvstendige til å ta sine egne valg- det er derfor de ofte har forbilder) når det faktisk finnes problemer som nettopp dette?

    2. Man kan ikke sammenligne debatten med andre ting som skjer (for det meste) i andre land. Det må være lov å snakke om aktuelle ting for landet. Selvfølgelig er alvorlige temaer viktigere, men synes det er helt greit å ha debatt om det.

      Vanskelig å få i gang en debatt om man bare slenger ut at «nok er nok» uten å peke på noen man er uenig med. Det er jo ikke meningen å være ekkel mot noen.

      Synes forsåvidt dette innlegget ikke var noe annet enn sytete. Skriv om hvordan man tar selvstendige valg og ikke lar seg påvirke til å gjøre til man angrer på du.

    3. AMEN!
      Kunne ikke vært mer enig. Virker som at her i Norge skal man ikke måtte ta ansvar for noe selv, alt skal skylles på influencere etc. Har gjort mange mindre lure ting i mitt liv jeg og, men det har vært mine valg, og det er hvertfall ikke noe jeg skylder på noen andre for å ha fått meg til å gjøre! Litt selvinnsikt og forbanna ryggrad må det enkelte menneske kunne ha også, nok til å stå for egne valg og avgjørelser..

    4. Sier du med andre ord at de “selvstendige” valgene du tok ville du tatt uansett dersom det ikke hadde vært noe påvirkning fra andre? Det er lett å si flere år etter at det var dumme valg og man kanskje kunne valgt annerledes, men der og da ble du påvirket og valgte det “selv” fordi du ville oppnå noe du så på andre. Det går helt fint for oss som er såpass voksne og kan riste på hodet over hvor syk denne verdenen er, men for de ungdommene som leser blogger og ikke har lært seg å tenke kritisk så er det ikke like lett. De er ikke hodeløse kyllinger, men unge mennesker som ikke har utviklet konsekvenssenteret sitt og ikke har levd så lenge og fått erfaringer som gjør at de klarer å være så kritiske som de burde. Det de ser er fine og brune kropper, fyldige lepper, fint hår, lange øyevipper osv fra bloggere som lever noe som i deres øyne er et drømmeliv, men samtidig er deres liv mer nært og realistisk for dem enn Kardashians. Det syns jeg faktisk dere skal tenke over og ta ansvar for. Så kan man gjerne si at foreldre må ta ansvar, men hadde jeg vært forelder ville jeg lagt inn totalforbud mot bloggere og med det ville dere mistet lesere, og du vet nok like godt som meg at det er nærmest umulig med slike forbud. Når regjeringen reagerer og setter i gang tiltak så betyr det at det er blitt et reelt problem som dere må ta ansvar for som voksne mennesker. Å sette dette problemet i perspektiv med problemer i U-land blir rett og slett litt tåpelig, ja det er store problemer, men vi kan ikke bruke det som argument i alle saker for da kunne vi aldri tenkt at vi har ordentlige problemer i dette landet lengre. Jeg er 100% for et forbud mot reklame som fremmer kosmetiske inngrep, jeg synes og at det ikke bør være lov å skrive at man har gjort det i det hele tatt. Jeg ante ikke va hipdips var før dette, ei tenkte jeg over hvordan hårfestet mitt bak øret er? Har heller aldri studert leppelinja mi eller tenkt at jeg må være brun året rundt, men jeg skjønner at tantebarnet mitt på 15 år begynner å tvile på om hun ser bra nok ut. Så nei, denne debatten er ikke latterlig i det hele tatt. Alle må ta ansvar uansett om man jobber som sykepleier, er student eller jobber i butikk, bloggernes ansvar er å ta vare på og respektere sine lesere fordi det er de som gjør at dere kan leve av dette.

    5. Ærlig talt. Dette handler om at påvirkere må skjønne at de har en jobb som innebærer et ansvar – slik som de fleste andre «vanlige» jobber. Nei, man kan ikke skrive om hva som helst uten å tenke over hvem publikum er og fraskrive seg alt av moralske innstinkter og retningslinjer. Og når jeg er inne på retningslinjer – disse burde det være mange flere av enn det som eksisterer per dags dato. Referer videre til instastoryen du la ut i helgen rettet mot videoen til Kristin, hvor du sier «kan ikke folk bare få gjøre som de vil?» Joda absolutt. Men da kan ikke jobben være å påvirke et så stort publikum uten å tenke på konsekvensene av det man skriver.

      1. Poenget med dette innlegget er ikke å skrive fra seg ansvar, for jeg er fullstendig klar over hva min rolle er som en såkalt influenser 🙂 Samtidig så blir det for enkelt å skylde på bloggerne for disse problemene. Hva med foreldrene? Skolesystemet? Å bygge indre verdier, selvbilde og gi informasjon til hvordan dagens (kanskje uheldige) internettkultur er?

    6. Pleier aldri å kommentere på blogger, men her måtte jeg bare! Du får satt ord på akkurat det jeg tenker angående denne debatten. AMEN!!!!! Julia 4 president

    7. Er i utgangspunktet enig i det meste du sier, MEN når det gjelder kritikken mot Sophie Elise så handler det jo mye om at hun er et ekstremt tilfelle hva gjelder promotering av kosmetiske inngrep og endring av kropp. Å stille spørsmål ved om det er riktig og nødvendig å dele i detalj alle sine komplekser, nå sist usikkerhet knyttet til hårfeste, må være helt betimelig. Ikke alt må deles bare fordi det er sant og fordi det finnes. Dessuten må Sophie Elise som alle andre bloggere klare å skille seg selv som privatperson, fra seg selv som merkevare og bedrift. Dette er jobben deres, og alle personer i alle yrker mottar kritikk når yrket utøves på en ikke tilfredsstillende måte. Det må gå an, uten at man kaller det er personangrep. Det er JOBBEN som kritiseres og stilles spørsmål ved, ikke person.

      1. Helt enig i at man må se på dette som en merkevare først og fremst, men nå var det ikke akkurat konstruktiv kritikk som ble lagt fram mot henne som bedrift heller.

    8. Så fordi det skjer forferdelige ting i andre land har vi ikke lov å engasjere oss i saker som angår vår fremtid, nemlig ungdommene våre her i landet? Dette synes jeg blir for dumt. Du polariserer disse sakene. Tenk på de stakkars ungdommene som faktisk går rundt å tenker på at de ikke er gode nok, eller som skriker seg til søvn hver natt fordi de ikke ser ut som de skulle ønske. Er ikke deres stemmer så viktige fordi det skjer helt grusomme ting 7 timer unna dem? Du som blogger burde ha mer selvinnsikt enn som så.

      1. Jeg forstår poenget ditt, og det var kanskje ikke så heldig å sammenligne på den måten. Samtidig så blir det for enkelt å skylde på bloggerne for disse problemene. Hva med foreldrene? Skolesystemet? Å bygge indre verdier, selvbilde og gi informasjon til hvordan dagens (kanskje uheldige) internettkultur er?

    9. Det du tydeligvis ikke forstår i denne debatten er at gutter og jenter på 10,11,12,13 år gjerne ikke er i stand til å ta egne valg i samme grad som vi voksne, og selv om bloggere selvfølgelig ikke har alt ansvar, har de en ekstrem påvirkningskraft som man ikke bør feie under en stol.

      1. Poenget med innlegget var absolutt ikke å fraskrive meg ansvar, og at vi har en påvirkningskraft som influencere er helt åpenbart. Så akkurat der er vi enig:)

    10. For så vidt enig i bloggerne ikke har all skyld og at følgerne kan og kan ta egne valg. Derfor bør vi nok jobbe mer med opplæring av kildekritikk, oppbygging av selvbilde og generelt være bevisst på hvilke forbilder vi har og hvordan forbilde man vil være.

      MEN, vi tar så utrooolig mange ubevisste valg i løpet av dagen, og det er naivt å tro at ikke markedsføring og blogging påvirker dette. Og det i stor grad! Det er lett å tro at vi er mer selvstendige enn vi er, og ikke påvirkes av reklame (eller i liten grad)- men har man litt innsikt i psykologifaget så minner vi ofte mer om “hodeløse høns” enn mennesker som tar egne selvstendige valg faktisk. Det er egentlig noe som skal være til hjelp for oss, men mange vet å utnytte dette til sitt eget formål (salg). Sannsynligvis påvirker bloggere/influencere MER enn vanlig reklame, og jeg tror mange glemmer (eller ikke vet) hvor stor påvirkningsevne man faktisk har. Og med det kommer et viss ansvar – uten at det betyr at man automatisk er skyld i alle tenåringsproblemer.

      Uanset tror jeg det er viktig å diskutere dette, men at alle sider av en sak bør frem i lyset. Og man kan lære av det, ikke minst. Med ydmykhet og villighet til å endre trenger man på ingen måte å være perfekt. Man kan for øvrig diskutere viktige ting uten at andre viktige ting blir mindre viktig.

      1. Hei! Jeg er helt enig med deg og syns det er supert at det kommer opp til diskusjon. Her er det ingen fasitsvar og i en sånn debatt er det helt naturlig at de to motpolene kanskje roper høyest fra hver sin kant. Jeg for min del er mye mer kritisk til hva jeg legger ut nå av behandlinger ol. enn jeg var tidligere, så poenget mitt er absolutt ikke at man trenger å pushe injeksjoner, operasjoner osv til enhver tid. Jeg syns bare det går en grense på hvor “drøy” man kan bli, og personangrep er på ingen måte greit selvom intensjonen kanskje var god.

      1. Hei <3 Denne uken kommer det dessverre ingen podcast grunnet dårlig planlegging. Vi forklarer mer i neste pod, og det SUGER at vi ikke fikk spilt inn for i dag 🙁 ELENDIG av oss!

    11. Men du kan jo spørre deg; om du ikke hadde fulgt Kardashians/bloggere/andre kilder for påvirkning, hadde du da fylt på leppene? Jeg mener bloggere og massemedia bør ta ansvar for hvordan man kommuniserer ting til leserne sine. Dere kan ikke skrive fra dere alt ansvar og argumentere for at leserne må ta sine egne avgjørelser. Dere har lesere ned i 10-års alder, hvordan tror dere de blir påvirket av Sophie Elise som klager over sin egen kropp? Kanskje de har enda smalere lepper eller mindre rumpe, hvordan skal de føle seg da? Samme med VG/Dagbladet/ukeblader som stadig skriver om forskjellige slankekurer og vidunderkurer i jakten på det perfekte ytre. Alle har komplekser, men tenk over hvordan man presenterer det. Negativitet avler mer negativitet.

      Og som Linnea Myhre sier på instragram; det fokuserers så utrolig mye på kropp og hvordan vi ser ut. Hva med å fokusere mer på hvem vi ER og hva vi kan istedet for hvordan vi ser ut?

      Alle må ta ansvar for egne valg, men bloggere må også ta ansvar for hva de kommuniserer og hvordan. Dere er en offentlig kanal, og dere har stor påvirkningskraft.

      1. Hei! Jeg har kanskje formulert meg feil i innlegget, men jeg mener IKKE at man nødvendigvis skal rope høyt om hvilke skjønnhetsbehandlinger man velger å ta. Jeg er fullt klar over mitt eget ansvar som influencer:-) Samtidig syns jeg det blir ekstremt drøyt når regjeringen skal inn i det hele.

        Jeg er forresten helt enig i det Linnea sier om å fokusere på hvem vi ER og ikke hvordan vi ser ut. Tommel opp for det!

    12. Amen❣️ Personlig synes jeg KG er en brautende blogger som roper når hun kan for å få klikk og seertall på YT. Hvorfor ellers lager hun hetsvideo mot spesifikke bloggere hver gang det er noe som ikke passer henne perfekt.

    13. Skyld på «foreldrene og skolesystemet» du ja… Kanskje de eneste «påvirkerne» i barn og unges liv som faktisk ikke fokuserer på utseende men på andre kvaliteter/ferdigheter/talent/verdier. (Jeg må bare si at innlegg som dette forteller ALT om hvor stort behovet for strenge regler og retningslinjer for bloggbransjen er. For når holdningene er såpass selvsentrerte, og kunnskapen så laber, så er det skremmende at denne bransjen ikke blir regulert av noen som vet bedre. Takk for meg.

      1. Hele poenget med hele innlegget er at det ikke er EN syndebukk i denne debatten. Jeg stiller bare spørsmål, og retter ikke finger mot noen. Så les innlegget litt bedre før du bruker tid på å lire av deg en så sint kommentar, takk.

    14. Du sier det ikke kun er en syndebukk i denne debatten. Foreldre og skole osv må også være våkne og bevisste her. Men! Sosiale medier har blitt SÅ stort, og det er da viktig at de aktørene også er bevisst på sin rolle og sin innflytelse på barn og unge. Jeg tror oppriktig at det er mange foreldre og lærere som snakker om dette til barna sine og som f.eks forteller de at de er bra nok. Men til syvende og siste så kommer nok barna til å uansett se opp til «kjendiser»..så det er synd at noen gir uttrykk for og ville fraskrive seg ansvaret. Det er ikke ulovlig å fikse på utseendet, men jeg stiller meg kritisk til at det skal være så lett å fronte dette på nettet og samtidig tjene penger på det.

    15. Men hele bransjen du jobber i er jo bygget opp med grunnlag i at leserne blir påvirket. Det blir for dumt av deg å mene at alle alltid tar egne valg og at de bare kan unngå å bli påvirket. Da hadde ikke du kunnet tjene penger på bloggen. Hadde ikke folk blitt påvirket, så hadde ingen firmaer giddet å betale for å annonsere på bloggen din. Bloggere må levere rapporter med statistikk til annonsørene, og all datatrafikk følges. En nettbutikk vet jo om jeg har kjøpt et produkt fordi jeg fulgte en link fra en bestemt blogg eller ikke. Altså har vi gode data på at blogglesere blir påvirket av bloggere. Det er ingen tvil om at leserne dine påvirkes til både det ene og det andre. Det er greit nok at alt vi gjør kan kategorseres som selvstendige valg, men ideen kommer jo fra et sted. Og det er ikke alltid uskyldig å være den som setter tanker i hodet til folk, og som påvirker beslutningene deres.

      Og når du nå selv har valgt å dra paralleler i ditt eget innlegg, så tillater jeg meg det også. Det å ta sitt eget liv er et også eget valg, men likevel har pressen et eget punkt i vær varsom plakat som forbyr å omtale selvmord, fordi dette kan gi andre mennesker ideer eller påvirke dem til å ta sitt eget. Det er jo absolutt sammenliknbart til det å skrive om plastiske operasjoner, og viser jo absolutt at det i enkelte temaer er nødvendig at man nasjonalt lager egne retningslinjer. Hvorfor skal ikke plastisk operasjon være et tema som trenger regjeringens innblanding? Vi har jo allerede forbundt reklame for plastiske operasjer, så det er allerede et tema stortinget er involvert i.

    16. Aldri kommentert en blogg i mitt liv man må jo påpeke det?
      Men jeg elsker dette innlegget! Og gjorde meg godt i hjertet, endeliiig! Jeg trengte litt håp i menneskeheten 🙁
      Og synes det er bra du sammenligner med slike ting fordi vi kunne brukt energien vår på så mye annet. Fol khar blitt alt for hårsåre å skal beskytte de for alt i hele verden.
      Det har alltid vært slike «forbilder»
      Pamela, twiggy haha ja du vet…
      Det har jo ALLTID vært sånn.
      Min mor tok silikon å når min mormor var ung ville de fjerne ribbein fordi de ville bli lik twiggy. Haha men folk har blitt så sårbare å vi i Norge lever i en bobble… herregud det må gå ant å bry seg om andre ting å om folk skal beskyttes for dette hjelpes hvordan skal det gå med ungdommen? Når de kommer ut i verden? Det er jo enda værre?!
      Dette er Norge på sitt typsike nå, jeg er bare så oppgitt over Norges befolkning at dette er flaut huff.

      Uansett.. Glad jeg leste dette! Takk!

    17. Du er tøff Julia:) Påvirkningskraft finnes over alt! Alle finner forhåpentligvis sin retning om det er å dyrke utseende, idrett, politikk, religion, mat, reise, sang, kunstutfoldelse osv… listen er lang! Jeg er sikker på at det finnes «influencere» i alle retninger. Hvis vi går i sømmene her så er vel ikke alle influencere helt «stueren» uavhengig av hvilke retning dem representerer. Unge mennesker har, og vil fortsatt bli påvirket av influencere. Selvbildet kan selvsagt få seg en brist hvis unge mennesker sammenligner seg utseendemessig med enkelte influencere, men selvverd tror jeg ikke bloggerne kan forandre, det er noe som forankres i ungdom allerede fra barndommen.
      Ytringsfrihet lenge leve!

    18. Du skriver at: «er det virkelig for mye å be om at folk må lære seg å ta ansvar selv». Som flere andre også påpeker her – dette handler faktisk om unge mennesker som ikke har lært seg enda å tenke kritisk og som har influencere som deres ubevisste forbilder. Det er heller ikke så lett som å bare si «men bare avfølg de dårlige forbildene», for dette er ikke mulig i dagens SoMe-samfunn. Influencerne dukker opp overalt enten man vil det eller ikke. Det er jo det algoritmene er til for. Hvis man dessuten har litt innblikk i psykologi og filosofi så vet man også at alle handlinger man foretar seg er ikke frie handlinger. En handling et menneske gjør er alltid påvirket av NOEN, enten dette er influencere, foreldre, venner, storsamfunnet, bibelen, qoutes, osv. Dette tenker man jo såklart ikke over hver gang man tar et valg fordi man ikke er klar over det selv. Derfor synes jeg at det er på tide at dere influencere også får strengere retningslinjer for hva dere kan reklamere for og skrive om. Typ Vær Varsom plakat som er tilpasset influencere.

    19. Sorry, men å trekke frem voldtekt og lemlestelse, i en sak som omhandler tattovering av hodebunn, som et eksempel på at det “finnes større problemer i verden liksom” er så utrolig nedrig. Og nei, du trenger ikke å ta fly i 7 timer for å finne folk som har blitt voldtatt (eller lemlestet).

    20. Jeg er enig i mye du skriver. Dog er det viktig å tenke på et av grunnpilarene i debatten: noen influencere får unge mennesker i dag til å føle seg dårlige. Så er spørsmålet da, er det virkelig nødvendig? Tviler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg