HVEM TROR DU EGENTLIG AT DU ER?

Som person prøver jeg i størst grad å unngå å oppsøke ting som gjør meg provosert. Jeg ruller ned gardinene og later som om verden er et fint sted med bare hyggelige mennesker. Siden jeg har de holdningene jeg har, er fremmedfrykt og rasisme helt fjernt for meg. Jeg tenker at alle er som meg. At alle mennesker, uansett hudfarge, religion og kultur er like mye verdt.

Etter IS angrepet i Paris og flyktningstrømmen fra Syria har det vært vanskelig å holde gardinen nede. De siste ukene har jeg derfor vært veldig provosert. Provosert over den norske befolkningen og holdningene mange av oss har. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i flyktningspolitikken Norge har, derfor har jeg valgt å holde meg for munnen på bloggen. Nå klarer jeg likevel ikke mer, og tror mange av oss trenger å få litt kjeft.

Hvem tror du egentlig at du er? Aner du hvor forbanna heldig du er som er født i verdens rikeste og tryggeste land? Hva har du egentlig gjort for å fortjene det? Ingenting. Tilfeldighetene gjorde at du ble født nettopp i demokratiske Norge, et land fullt av oljepenger og muligheter. Mens her sitter du å mener landet er ditt, mens du sitter bak dataskjermen din å skriver rasistiske kommentarer og mener vi ikke burde ta inn flyktningene. “Dra tilbake dit du kom fra” er kanskje lett for deg å si. Du som er så heldig. Du som kan dra tilbake til din trygge leilighet. Du som ved en tilfeldighet er født i verdens rikeste land.

2396542Bilde fra vg.no

Hvorfor tror du egentlig flyktningene kommer hit? Fordi de har hørt om velferdsstaten, NAV og uføretrygd? Fordi de vil chille og se på tv dagen lang mens pengene likevel kommer på konto? Ja, det var helt sikkert det den syriske familien tenkte da de forlot jobber, hus og eiendeler bak og hoppet på første rømningsbåt til Norge. Mange mistet nok halve familien til døden på veien, men det gjorde vel ingenting så lenge de fikk bo på et av Stordalens hotell i Norge. Med frokostbuffet og alt dekt av staten. Hva gjør vel et barn mindre da?

Å si at alle muslimer er terrorister og støtter IS i skjul er som å si at alle som stemmer på høyre har samme meninger som Anders Behring Breivik. I verden finnes det religion og politikk, og det finnes mennesker som handler ekstremt på deres personlige tolkning. Det betyr likevel ikke at en normal muslim tror på drap eller terror, og det betyr ikke at de høyrepolitiske tror på massemord. Det finnes ekstremismer i alle religioner og politiske retninger, dessverre. Man kan ikke skjære alle over én kam. Han fra Somalia som kjøper femti poser med kneipbrød på Coop til seg og vennene sine er ikke nødvendigvis en terrorist. Hun som går med burka på skolen er ikke nødvendigvis oppvokst i en kriminell familie. Tiåringen som begynte i klassen din på barneskolen og ikke pratet norsk rømte kanskje fra krigen i Syria. Han har kanskje sett mer jævelskap i virkeligheten enn vi har sett i den verste grøsserfilmen. Hva vet vel vi?

Man kan ikke dømme alle mennesker i en religion basert på hva et utvalg mennesker gjør. Vi kan ikke dra konklusjonen om at “alle er like” og at alle er en trussel for Norge. Mange av disse menneskene har opplevd mer forferdelige ting enn vi i det hele tatt kan tenke oss. Så å se at de blir hetset, kalt stygge navn og vandalisert gjør at jeg skammer meg. Skammer meg fordi jeg kommer fra et land der fremmedfrykten fremdeles er så stor, og i stedet for å ønske de velkommen med åpne armer velger mange å snu ryggen til å skrive grusomme ting i kommentarfeltet på VG bak sin trygge dataskjerm i sitt trygge hjem. Det er så feigt. De som gjør det burde skamme seg. 

 

 

15 kommentarer
    1. Takk, Julia! Det er godt å se at du som en offentlig person kommer med slike meninger og står opp for mange som ikke har like ”høy stemme”. Skriv gjerne flere slike innlegg, det er inspirerende og rett og slett herlig å se!

    2. Jeg er helt enig i at de som sitter bak dataskjermen og klarer å lite av seg de medt rasistiske kommentarer, heller bør lukke pc-skjermen. Men de som kommer med konstruktiv kritikk (som faktisk er flertallet), bør som alle andre få lov til å ytre seg.

      Å si at du skammer deg over nordmenn, fordi flere av oss ikke møter opp på togstasjonen eller flyplassen med “Velkommen til Norge”-skilt blir for meg helt surrealistisk. Så klart er folk bekymret. Og det har de også grunnlag for å være.

      For det første. Flyktningene setter seg ikke på en båt fra Syria til Norge. De reiser derimot føere titalls (trygge, demokratiske) land – nettopp for å komme til Norge. Et land som er så langt nord som mulig, med et kaldere og verre klima enn de fleste andre steder – og da skal man selvfølgelig få lov til å stille seg spørsmålet “hvorfor akkurat hit?”.

      Og da er svaret, så klart – at Norge har et helt supert velferdssystem. Her får man utdelt både bolig og penger resten av livet. Jeg skjønner at de velger akkurat Norge, jeg hadde gjort det samme i deres situasjon. Det som derimot bekymrer meg, er at Norge ikke gjør noe med problemet. For ja – det er et problem!

      I følge ulike aviser, er dette bare starten på flyktningkrisen. Det betyr at Norge vil motta flere hundre tusener av migranter de neste årene. Det er en svært bekymringsfull utvikling. Ikke på grunn av hudfarge (som jeg ærlig talt ikke tror noen av kritikerne legger vekt på i det hele tatt), men heller det at det blir en enorm belastning på velferdssystemet.

      I følge flere statistikker, kommer i underkant av 50% av migranter seg ut i jobb. Det vil si, at bare neste år får Norges befolkning 75 000 mennesker som skal livnære seg av NAV resten av livet. Plusser man forventet migranter året etter der, er det 150 000 nye mennesker som heller ikke bidrar til velferdssystemet.

      Og nettopp derfor er dette en bekymringsfull utvikling. Nettopp derfor er Sverige spådd til å ha økonomi på nivå med Uganda i 2025. Og nettopp derfor er de fleste politikere (med unntak av de som er opptatt av politisk korrekthet, symbolpolitikk og mulige ansettelser i høye FN-stillinger etter endt tid i regjering) bekymret over utviklingen.

      Dette er ikke snakk om hudfarge. Dette er ikke snakk om rasisme, og det er heller ikke snakk om diskriminering. Norge er en bedrift, og som andre bedrifter kan Norge faktisk gå konkurs hvis den økonomiske belastningen blir for stor. Da kan vi hverken hjelpe oss selv eller flyktningene.

      Nå er det på tide å ta fakta innover seg.

    3. Glemte forresten å si at argumenter som “Norge er verdens rikeste land, vi har olje, dette har vi råd til” begynner å bli ganske oppbrukte.

      Vi er ikke verdens rikeste land. Vi er det landet med høyest BNP pr. innbygger. Og det er vi, fordi arbeidsledigheten har vært utrolig lav over flere år, samtidig som vi skatter høyere enn noe annet land. Nå har imidlertid økonomien snudd. Oljeprisene er lave, og titusener har mistet jobben sin. Ja, det er faktisk økonomiske nedgangstider her i Norge.

      Ikke glem at norges økonomi ikke er sårbar, for det er den.

      Venter spent på et konstruktivt motsvar.

    4. Jeg er helt enig med deg! men ta litt hensyn til de som er redde og, noen er faktisk bare redde for at ting kan forandre seg, selv om det nødvendigvis ikke betyr til det verre. Mange av oss nordmenn liker ikke forandringer. Det blir ikke bedre av at vi kjefter ned de som ser synspunkter fra andre kanter. Vi kan ikke dømme de som ser bare fra ett ståsted og sier sin mening, når du/jeg/vi gjør akkurat det samme. Men dritt slenging og usaklige kommentarer kan folk bare slutte med, Ha litt informasjon før du mener at ALLE er terrorister, ALLE skal bare snylte på nav osv. Noen gjør det selvfølgelig, men det gjør også mange av oss nordmenn.

    5. Jeg er enig i at et stort antall nordmenn skriver kommentarer på en rasistisk måte og med stor fremmedfrykt. Men så er det vi som er oppriktig bekymret pga. denne enorme innvandringsprosessen. Jeg er så klart for at vi skal hjelpe mennesker i nød, som har opplevd grusomme ting og er i fare i sitt hjemland. De ønsker jeg velkommen med åpne armer. Vi må ikke glemme at vi har vært flyktninger selv en gang. MEN, så har vi disse lykkejegerne, som reiser fra land til land, og absolutt skal ende opp i det beste. Hvis jeg hadde måttet flykte fra Norge, hadde jeg vært enormt takknemlig hvis noen ville ta oss inn og gi oss tak over hodet, uansett hvor det var. Disse “flyktningene” som holder på slik, ødelegger for de som virkelig er takknemlige og trenger hjelp. Når det er sagt, så er det ikke bare disse menneskene sin feil at denne fremmedfrykten har oppstått her – det er innvandringspolitikken i Norge. Det er menneskene som styrer dette landet. De er alt for interessert i å imponere andre land og vise at de er så gode mennesker, at de ikke er helt fornuftige – heller naive. Integreringen MÅ forbedres, og hele prosessen må forbedres.

      Nå har jeg kommet med en saklig kommentar, og jeg ser flere mennesker i kommentarfelter rundt omkring som har gjort det samme – men fortsatt blitt kalt for rasister, hjerteløse og at de har fremmedfrykt. Derfor kommenterer jeg anonymt, fordi jeg må bare late som jeg er så utrolig politisk korrekt, og følge strømmen uten å få folk på nakken som kaller meg for rasist, bare fordi jeg mener rett skal være rett.

    6. Jeg er helt enig! Utrolig hva folk, spesielt voksne mennesker, får seg til å skrive på nettet… jeg blir oppriktig forbanna over sånne feige, dømmende mennesker! Måtte vi alle lære barna våre at alle er like mye verdt, uavhengig av hudfarge eller religion.

    7. Fantastisk Julia! Nå skrev du akkurat det jeg tenkte, blir så glad av å se at det finnes mennesker som bryr seg <3

    8. Bøyer meg i støvet for dette innlegget! Endelig setter noen ord på det jeg har irritert meg over den siste tiden, mennesker med fordommer for verden utenfor vår egen. Så utrolig bra skrevet, kunne ikke vært mere enig!

    9. skjønner at du her lengre oppe blir bekymret. Men det jeg da lurer på er HVA skal vi ellers gjøre?
      Jeg kan godt ha det litt mindre behagelig økonomisk, hvis det betyr at flere kan leve i trygghet.
      Det er ikke slik at man bare kan skyve problemene bort og si: nei, her tar vi ikke imot flere. For HVOR skal de gjøre av seg? De kan jo ikke bo i landene de kommer fra, så et sted må de jo rømme til.

    10. Det er ikke stort VI kan gjøre. Jeg kommer selvfølgelig til å behandle asylsøkere som alle andre mennesker – med respekt. Men det som hadde vært en løsning, var om alle land med en grei nok økonomi kunne hjulpet hverandre! Rett og slett delt på ansvaret, Det er flere land som ikke har tatt i mot noen flyktninger. Land med god økonomi og velferd. Og at disse flyktningene blir integrert i samfunnet så fort som bare mulig. Da vil også disse rasistene og folk med fremmedfrykt kanskje endre syn på dem, og se at det fungerer å leve sammen med dem. Jeg tror at systemet og hvordan det går utover dem gjør at disse negative holdningene kommer frem. Ikke at jeg beskytter dem, men man ser vel poenget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg