HVA SKJER FREMOVER?

Jeg har lenge vært i vurderingsfasen om hva jeg vil gjøre fremover.. Det siste året har alt handlet om jobb, jobb og atter jobb. Ja, jeg vet at en stor del av jobben min er å reise og dra på eventer (haha lol) – men jeg trenger mer enn det. Jeg har tatt noen runder med meg selv. Hva vil jeg egentlig fra sommeren av? Planen er jo fremdeles å flytte til Oslo, noe jeg gleder meg ekstremt til. Samtidig føler jeg at jeg trenger nye utfordringer i hverdagen.

Jeg satt meg derfor ned å tenkte på hva jeg faktisk vil i løpet av livet. En liten bucket list, om man kan si det på den måten. Og én ting jeg alltid har pratet om, men aldri satt meg inn i er å lære meg spansk. Det har alltid vært en stor drøm for meg å prate flytende spansk. Sååå, hvorfor ikke gjøre det?

Frem til sommeren skal jeg prøve så godt jeg kan å lære meg “basic” spansk. Litt sånn hei, hallo, hvordan går det – og prate enkle setninger. Etter sommeren har jeg tenkt å ta skrittet videre oooooog….. FLYTTE TIL MADRID!! Ææh jeg kan ikke tro jeg skriver dette, men jeg er 99% bestemt meg. Har allerede begynt å se på leiligheter, og pratet med venninnen min som bor der nede som kan hjelpe meg både med leilighetsjakt osv. Jeg har tenkt å starte med én måned, men helst vil jeg bo der lengre. Man vet jo aldri hva som skjer på jobbfronten, så vil ikke binde meg for lenge. Men, det er en start!

Har noen av dere flyttet til Spania for å lære spansk, og kanskje har noen tips å komme med? Både til leiligheter, programmer, what to do osvosv? Hadde blitt utrolig takknemlig for svar! ♥

20 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg prøver å komme i kontakt med deg ang et kjøp, på Mail, men vet ikke om du har sett de eller om den har havnet i søppelpost?

    2. Bor ikke i Spania men har leilighet der, så er der 4-5 ganger i året 🙂 Vil anbefale deg appen duolingo! Den funker kjempegodt til å lære seg litt basic, og da hører man også uttalen da mange ord kan være like på spansk men uttales forskjellig.

    3. Bor ikke i Spania men har leilighet der, så er der 4-5 ganger i året 🙂 Vil anbefale deg appen duolingo! Den funker kjempegodt til å lære seg litt basic, og da hører man også uttalen da mange ord kan være like på spansk men uttales forskjellig.

    4. Så utrolig kjekt for deg! Det fortjener du.
      Hva skjer med butikken da? Skjønner du jobber en del, så hvordan blir det å ikke skulle jobbe noe der? Og hvordan løser du det når du flytter til Oslo? Sorry for uvitenhet 🙂

      1. Det er superflinke partnere og ansatte på butikken, så den er jeg ikke bekymret for! Jeg jobber jo ikke så mye i selve butikken, men med nettbutikken – og den kan man jobbe med overalt 🙂 Jeg er litt usikker på om jeg flytter til Oslo først, eller rett etter. Gleder meg uansett masse til begge deler! Klem

    5. Second that, duolingo reddet meg på videregående, haha! Sykt spennende, jeg ønsker deg masse lykke til!

    6. Jeg ville søkt meg inn på universitetet, egentlig 🙂 Har en venn som studerte spansk i en spansk by der ingen egentlig snakket engelsk, han pratet vel flytende (ikke perfekt, men) etter 6-8 måneder.

    7. IKKE HENG MED INTERNASJONALE STUDENTER/VENNER! Det er det eneste som gjorde at jeg ble så flink i spansk som jeg er nå. Jeg gikk bevisst inn for å få venner fra spansktalende land, også unngikk jeg norsk og engelsk så godt jeg kunne. Det er hardt i starten og føle at man ikke får deltatt i en samtale så mye som man ønsker, men plutselig løsner det og da er det kjempekult. Lykke til!

    8. Var ett år på utveksling i Madrid på andre videregående, og har bodd 3 år i Barcelona nå. Å bo i Spania og å lære meg spansk er det beste jeg noen gang har gjort, anbefalest virkelig!
      Om jeg var deg ville jeg ikke ha flyttet uten å ha søkt meg inn på et språkstudie eller annet studie på universitet! Da er det så mye lettere å få seg venner.
      Prøv å ungå å henge for mye med nordmenn(høres lett ut men er mange av oss her nede). Prøv å vær mye med spanjoler eller andre spansktalende og snakk så mye du kan! Du lærer sykt fort og mye bare ved å høre på folk som snakker og omgås spansktalende.

      Anbefaler virkelig å reise til Spania! Så gøy å bli bedre kjent med kulturen og så er jo ikke været noe å klage på heller 🙂

      1. Så gøy, jeg elsker Barcelona. Virkelig en av mine favorittbyer 😀 Blir spennende å se hvordan det går, jeg er uansett supermotivert til å lære meg å prate flytende! Hvor lang tid tok det før du gjorde det? Klem!

        1. Heia 🙂 Hvis jeg husker rett så følte jeg at det ble lettere etter 1/2 år! Men at det tok kanskje 9-10måneder før jeg følte jeg kunne være helt med i en samtale 100%!
          Det er helt sykt hvor fort man lærer av å bare lytte til folk og snakke med kassedama på butikken!

    9. Heihei! Jeg bor i Barcelona for øyeblikket, og studerer spansk på Universitat de Barcelona. Jeg elsker byen, språket og menneskene og vil anbefale både byen og studiet på det sterkeste! Det er mulig å velge hvor lenge du vil studere, 1 måned- eller ett semester. Selv har jeg gått for ett år, eller to semestre. Jeg legger ved en link så du kan sjekke ut. De er veldig behjelpelige over mail i tillegg… Lykke til!
      http://www.eh.ub.edu/home/

      1. Åh, jeg elsker Barcelona! <3 Tusen takk for tips, skal absolutt sjekke det ut 😀 God jul, klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg