HVA MED FORELDRENE?

Hei! Tenkte å komme med et lite oppfølgingsinnlegg til innlegget jeg skrev i går (du kan lese det her).

IMG_5976I innlegget tok jeg utgangspunkt i mennesker, da hovedsak jenter, som er over 18 år og myndige. Jenter som faktisk er gamle nok til å velge å operere seg om de ønsker. Da også voksne jenter som også burde klare å tenke selv, og ikke på liv og død gjøre akkurat det samme som personen bak bloggen de leser.

Ser mange kommenterer “hva med de 12 år gamle, usikre jentene”. Nå var det ikke til de 12 år gamle jentene jeg mente da jeg skrev mitt forrige innlegg, men da kan jeg jo komme med meningen min rundt de under 18 år også.

IMG_5992

Igjen, jeg syns det blir helt feil å skylde på bloggerne her også. Ja, vi har et ansvar. Men det har også foreldrene. Jeg mener ikke at det er en positiv endring i samfunnet at flere velger å legge seg under kniven. Tvert i mot! Jeg syns bare vi angriper problemet fra feil ende. Skal man skylde på de som velger å åpne seg opp rundt det? Eller la meg komme med en crazy tanke; hva med at foreldrene snakker med barna sine om det? Hva om foreldrene prøver å oppdra barna sine til å klare å skille ut informasjon på en kritisk måte? For nei, det er ikke normalt eller vanlig å operere seg når man fyller 18 år. Det får foreldrene ta med sine egne barn, i stedet for at de skal tro blindt på alt de leser på internett.

Og helt til slutt, la meg bare oppklare én ting: NEI, jeg er ikke for denne økende trenden i samfunnet. Jeg syns alle mennesker skal ha friheten til å velge akkurat hva de ønsker å gjøre, og jeg dømmer ikke. Poenget mitt med disse innleggene er ikke å si “fuck det naturlige, la oss alle sammen operere oss!”. Poenget er at jeg mener vi må slutte å peke finger på hvem det er sin feil, og heller bruke tiden på å informere de unge i stedet for å sitte på internett å fordele skyld.

IMG_5967

Dette er en veldig spennende diskusjon, og jeg liker virkelig å lese tilbakemeldingene deres i kommentarfeltet. Selv om noen av dere påstår at jeg “også har blitt for operasjoner, og har blitt skrudd i hodet”, noe som er helt feil. Poenget mitt er ikke om man skal operere seg eller ikke, det får være opp til hver enkelt. Poenget mitt er at man ikke kan sitte å skylde på bloggerne for alle jævla problemene her i verden.

17 kommentarer
    1. Slenger meg på en runde til på dette innlegget også, da jeg syns dette er en spennende debatt selv.

      Jeg er helt enig med deg i at foreldrene også har et ansvar, men ansvaret stopper ikke der. Det er en kjent sak at unge mennesker, i all hovedsak tenåringer, er i en løsrivningsfase. Bekreftelsen de trenger og stemmene de lytter til finnes ikke lenger i hjemmet, de søker seg utover. Slik samfunnet er i dag er blogg en enorm arena for nettopp denne bekreftelsen og disse stemmene. Dette er ikke et faktum man kan rømme fra, og når da bloggere, som vedkommende nevnt i ditt tidligere innlegg, fraskriver seg absolutt alt ansvar, er det en selvfølgelighet at reaksjoner vil komme. Det nytter ikke da som henne å skrive i kommentarfeltet at “Nei, unge mennesker leser ikke bloggen min, så det spiller ingen rolle, fordi det har Google analytics fortalt meg”. En slik ansvarsfraskrivelse har jeg ingen forståelse for, og ei heller ingen respekt for.

      Jeg personlig er ikke motstander av plastisk kirurgi som sådan, men at det blir bagatellisert i et forum som er rettet mot så mange unge jenter syns jeg er skremmende og forkastelig. “Generasjon perfeksjon” har allerede nok med utfordringene de har, og de trenger ikke enda en deltidsjobb for å spare opp til sprettrumpe i 18-års gave til seg selv.

      Når det er sagt opplever jeg heller ikke at 18-åringer faller under definisjonen av voksne, uansett hvor myndige de måtte være på papiret. Det finnes for det første individuelle forskjeller i modningsnivået, og for det andre mangler man fortsatt en rekke verktøy som 18-åring som skal bidra til at man faktisk skal tenke selv og bruke hodet på en fornuftig måte. Jeg tok mange valg som 18, 19, 20 og til og med 21 åring som jeg absolutt ikke ville tatt i dag i en alder av 24. Dette nettopp fordi jeg har lært meg å tenke selv og lært meg å bli trygg på meg og min egen person.

      1. Hei! Så jeg føyer meg nok inn i rekken av de som er veldig uenig med deg, og jeg skal prøve å forklare mitt synspunkt på en så saklig måte som mulig, kanskje det kan få deg til å ta et skritt tilbake og tenke over situasjonen igjen 🙂

        Bloggere har fått en helt unik posisjon i samfunnet, en posisjon de kanskje ikke forventet selv da de startet, men i dag er de en STOR påvirkningskraft på UNGE mennesker. Selv er jeg 25 år, leser masse blogg fordi jeg liker det, blir ikke påvirket i noen som helst grad. Jeg er voksen, jeg kjenner meg selv og trives med den jeg er. Det er ikke lesere som meg dere har et ansvar overfor, det er de som er yngre, de som går gjennom en tid med mye usikkerhet.
        Jenter på 12-13-14-15 år ser opp til dere, de vil se ut som dere, leve som dere, gjøre som dere. Her har bloggere en unik posisjon. En ting du lurer på er hvor er foreldrene? Foreldrene er nok veldig mye til stedet, men hvem tror du virkelig har mest innflytelse på en 13-åring? En irriterende mamma eller en sykt kul blogger? Selvfølgelig har dere mye mer innflytelse på disse jentene enn foreldrene, det er den første tingen dere må forstå.
        Argumentet at reklamebransjen også er ille blir dårlig på grunn av 2 ting; 1. at noe er “verre” er ikke et bra argument for å gjøre noe som er feil (altså å være et dårlig forbilde for de som er yngre) 2. å følge en blogger gjør at du nesten føler du kjenner personen, det den personen gjør vil påvirke så vanvittig mye mer enn å gå forbi en photoshoppet modell på en H&M plakat på t-banen!!!! Jeg håper dere snart åpner øynene for dette for dere kan ikke fortsette med den ansvarsfraskrivelsen dere driver med!! Tro meg, jeg er selvfølgelig imot photoshopping også, det er ikke noe bra, men en blogger vil ha mer innflytelse på en bloggleser enn et magasin/plakat/model etc. Dere benekter all deltagelse i unge jenters usikkerhet og press på kropp og utseende, er dere virkelig så blinde på hva dere selv driver med?
        Selv har jeg en søster på 10 år, og ja, jeg syns det er direkte skummelt at om hun bestemmer seg for å lese blogg en dag så vil det bli hennes forbilder, hvor 90% har HVERTFALL fylt på leppene, om ikke gjort mye mer! Det er ikke normalt, det er ikke sunt og det er ikke forbildene man vil ha for sine barn.

        Det er en konstant ansvarsfraskrivelse blant bloggere, “jeg må få leve mitt liv, det er min kropp mitt valg osv.” og her er jeg så uenig!! Om du vil leve ditt liv og operere rumpe, pupper, botox som 21 åring(????), lip fillers, perfekt fasade, da kan du finne en annen jobb en blogg! Det er mange jobber der ute. Om dere vil at blogg skal bli sett på som et seriøst yrke så må dere også begynne å være litt mer profesjonelle! TA ANSVAR! Forstå at dere påvirker unge jenter og gjør det på en BRA måte!

        Jeg skjønner at dere går i forsvarsposisjon, det er en naturlig ting å gjøre, men når det kommer til materialisme og kroppsfokus så er dere ikke gode forbilder. Dere er sikkert helt fantastisk snille mennesker som har mye å by på, men det drukner i utseendefikseringen deres. Dere ER forbilder, enten dere vil det eller ikke, da MÅ dere ta ansvaret som kommer med posisjonen dere har som blogger, og innflytelsen dere har på de som er yngre! Om dere ikke vil det, om dere vil fortsette og si “det er ikke min feil” da må dere finne en annen jobb!
        Dere er en stor del av dagens kroppsfokus og kroppspress, presset det ikke er lenge siden du gikk gjennom selv, syns du virkelig det er greit sånn som blogg foregår i dag? Hvor alle er så “ærlige” om hvilke operasjoner de tar? Jeg har alltid vært en flittig bloggleser og forsvart bloggere SÅ mye i diskusjoner med andre på min alder, men om dere ikke snart innrømmer at JA, vi har en NEGATIV effekt i dagens kroppspress, så gir jeg opp snart! Jeg krysser fingre og tær for at dere har så mye vett i hodet som jeg alltid har kjempet for at dere har! At unge jenter (som kanskje til og med blogger) har masse og tilby samfunnet på en POSITIV måte!

    2. Hei! Nå tror jeg du skal ta ett skritt tilbake og tenke deg litt om. Føler du deg kanskje litt tråkket på tærne her? Du kan da ikke mene at foreldrene skal kunne styre alle valg barna deres tar? Foreldrene har en viktig jobb, ja. Men barn og unge påvirkes av så veldig mye mer. Det er ikke til å stikke under en stol at bloggere påvirker/inspirer unge jenter, uansett hvor god/dårlig jobb foreldrene har gjort. Det er selvsakt ikke så enkelt at man peker ut bloggerne som eneste faktor. Da kan du kanskje sjønne att det ikke er så enkelt å peke ut foreldrene som de eneste til å kunne lære barna sine å ta de riktige valgene heller.

    3. Jeg må slenge meg på debatten, siden jeg synes den er veldig spennende og engasjerende.

      Først og fremst så er jeg enig i mye av det du skriver. Foreldrene har absolutt et stort ansvar, og det blir alt for enkelt å skylde på bloggerne ene og alene. For det er et mye større bilde enn som så, og påvirkning kommer fra alle mulige steder. Videre her jeg helt for at alle skal få gjøre akkurat som de vil, blogger eller ikke.

      Likevel mener jeg bloggere har et ansvar, fordi dere er forbilder som unge jenter kan relatere seg til og som lever ganske like liv som dere. Da mener jeg ikke at bloggere ikke skal få operere seg, men at man kanskje må tenke litt gjennom hvordan det deles. Er det virkelig nødvendig å skrive på bloggen sin at man skal operere rompa? Hvorfor ikke bare gjøre det og la det gå stille forbi?. Man kommer ikke utenom at sånne ting setter griller i hodene på unge jenter i alle aldre, enten man liker det eller ikke. Unge jenter i 12-14-16 års alderen hører ikke på foreldrene sine. De hører på bloggerne. Og når da en 21 år gammel jente forsøker å normalisere dette med plastiske operasjoner (ja, for vedkommende skriver faktisk på bloggen sin at dette er helt normalt), så er det veldig uheldig- synes jeg.

      Jeg kunne sikkert skrevet en hel roman om dette temaet, men jeg skal forsøke å runde av. Bloggere gjør som de vil, og skriver om det de vil. Men jeg skulle ønske at flere (og da spesielt Isabel), kunne tenkt seg om to ganger før det deles. Det hjelper ikke å si til ungdommer at “jeg oppfordrer ikke deg til å gjøre det samme”, for det er akkurat det man gjør, selvom man ikke mener det.

      Bloggere kan ikke bekjempe kroppshysteriet alene, men de kan bidra i stor grad med å tone det ned.

    4. Enig i det flere av de over nevner. Hvem var forbildet ditt da du var 16 år? Hørte du på de velmenende, gode og reflekterte rådene du f ikk av mamma? Tok du til etterretning hva pappa sa at var best for deg i det lange løp? Som de fleste av dine faste lesere vet, var du, som de aller fleste andre jenter, igjennom en fase av livet hvor man så opp til kanskje alle andre enn nettopp foreldrene. Man skulle finne ut selv hva som var best, og søkte utover i periferien etter svar på indre spørsmål. Svar man helst burde finne inni seg selv, minst mulig påvirket av ytre omstendigheter.

      Tingen er, at selv om man bygger opp om disse gode verdiene hjemmefra, vil det alltid være svake punkt i løpet av et ungt liv. Perioder der man påvirkes av alt annet enn det man har lært hjemmefra, og av alle andre enn de som faktisk har en betydning for eget liv. Det å forebygge denne påvirkningen av unge, ser jeg derfor på som nødvendig. Det er ikke snakk om enten eller, hvem som har skylden, eller hvem som har rett. Det handler om å samarbeide for å skape et best mulig utgangspunkt for unge som skal vokse opp i dette, rett og slett hjelpe dem til å lære og tenke selv.

    5. Hei Julia! Denne debatten er veldig todelt ser det ut til. Enkelte hater operasjoner og “falske kropper” – mens andre elsker det og verdsetter det. Jeg synes det er helt ok å operere seg så lenge det virkelig er nødvendig (noe det IKKE er i Isabel sitt tilfelle). Sett at man har en skjev nese, eller eller at den ene puppen er betydelig større enn den andre – javel, så operer hvis du føler det trengs. Isabel har en bakdel flere kunne drømt om, og det trengs virkelig ikke noe innsprøytninger der! Frykter at denne jenta har kommet på kjøret når det kommer til skjønnhet. Det er ikke vits å henge seg opp i alt. Man blir fort blind på operasjoner/fillers/botox… Mye vil ha mer sies det, i dette tilfellet ser jeg en desperat ung jente som har havnet i “fellen.” Alikevel synes jeg folk skal få lov til å gjøre hva de vil..

      Du har alltid vært en av mine favoritter, Julia! Jeg er helt enig i at man må tenke selv, men jeg er også opptatt av hvilken påvirkningskraft bloggere har som opinionsledere. Dette er et viktig tema! Takk for at du deltar i debatten og kommer med saklige innlegg – nok en gang viser du hvem du er og hva du står for

    6. Jeg er helt enig med deg i at dersom en blogger opererer seg, bør hun innformere leserne sine om det. Da kan leseren i hvert fall være klar over at det hun ser på bildene ikke er naturlig, og kanskje slippe unna tanker om hvorfor man ikke ser sånn ut selv.. men det er forskjell på å skrive “jeg har tatt silikon, men det er alt jeg ønsker å si om den saken” enn å skrive at “jeg var misfornøyd med puppene mine, så hvorfor ikke bare ta en liten operasjon. Det er helt naturlig å fikse på noe du ikke er fornøyd med”. Det siste eksempelet er normalisering av noe svært drastisk.

      Videre er jeg enig med deg at bloggere ikke skal ta alt ansvar. Men hvem er det unge jenter ser opp til, påvirkes av, hører på, følger med på? Det er bloggere og instagrammere og andre unge jenter. Det er ikke foreldrene deres. Derfor kommer det en ekstra oppfordring til dere om å skape en kultur som gjør det lettere for unge jenter å være seg selv. I stedet for å være den bloggeren som beskytter den enkeltes rett til å ta egne valg, herunder operere seg, kan du være den bloggeren som prøver å lage et bedre miljø for unge jenter. Det er klart alle skal få lov til å ta egne valg – det tror jeg ikke det er noen som egentlig er uenige i. Det er når så mange tar de samme valgene, og omtaler dem på den samme måten, at det blir en kultur. Og for at en kultur skal endres – må noen reagere. Og for at en kultur skal endres raskt må de med makt og påvirkningskraft gå foran.

      Jeg skjønner at det er umulig for dere bloggere å være “perfekte forbilder”, og at dere blir kritisert nesten uansett hva dere gjør. Det eneste jeg tenker dere har et ansvar for å tenke over er; hvilken trend vil jeg være en del av? dere må se at dere ikke bare er en privatperson – et enkeltindivid, som tar valg uten at noen påvirkes, men reflektere over hvilken kultur dere er en del av og hvordan dere vil at kulturen skal utvikle seg.

    7. Jeg er faktisk helt enig med deg!
      Jeg er selv ikke noe for denne trenden hvor plastisk operasjon er løsningen på dårlig selvtillit, men, det er et stor MEN her, det er opp til hver enkelt. Om man føler det er løsningen i sin situasjon, som det også mange ganger kan være, så skal man få gjøre det man føler er best for seg selv.
      Det er ikke andres jobb å peke fingre og fortelle hva som er rett og galt.
      Foreldre her har et stort ansvar mener jeg. Om din sønn eller datter blir så påvirket av hva de leser på Internett så er de rett og slett ikke gamle nok til å være på nett. Om f eks bloggere bidrar til at unge i større grad vurderer en plastisk oprasjon, så må foreldre lære barna å skille det de leser.
      Ja bloggere har et ansvar, men blogg er en plattform hvor man nesten publiserer dagboken sin, hvor man deler sine egne synspunkter, meninger og erfaringer, og også mye personlig som f eks operasjoner.
      Hvis man virkelig blir så påvirket av det enkelte bloggere skriver om, så slutt å trykk deg inn på bloggen.

    8. Hvorfor maser alle så innmari mye om små jenter på 12-14? De får ikke lov til å operere seg. Aldersgrensen er atten. I tillegg koster det penger. Det er ikke mange attenåringer som har 30 000 å bruke på å legge seg under kniven. Disse jenten kommer til å være godt over tjue før de i det hele tatt har mulighet til å ta en operasjon, og da har de forhåpentligvis vokst opp og fått litt mer livserfaring. Slik at de er utrustet med sunn fornuft og evnen til å tenke selv, og ikke lar seg påvirke av media og bloggnorge.

      Og når det kommer til de som sier at barn ikke hører på foreldrene sine. Foreldre må nok begynne å snakke med barna sine om dette og jobbe med å få inn gode verdier og god tankegang lenge før de fyller tolv. For da funker det nemlig. Holder ikke å komme som forelder å være etterpåklok når barna allerede har begynt å lese blogg. Når jeg var ungdom var det kult å røyke og snuse, men jeg har aldri hatt lyst til å verken prøve eller begynne med det, fordi mine foreldre snakket med meg om sånt fra jeg var seks år gammel. De forklarte ordentlig at det var skadelig og hvilke skader man får, de fortalte om gruppepress og at man må klare å si nei, de forklarte at de selv var dumme som en gang hadde begynte å røyke, at de forsatt gjorde det, at det er utrolig vanskelig å slutte og hvorfor. Dette gjorde de både med meg og søsteren min, og ingen av oss har noen gang hatt noen interesse av verken røyk eller snus. Vi er nå voksne begge to. Foreldre har så og si nesten alt ansvar.

      1. Her er det ikke snakk om at jenter på 12-14 opererer seg, selvøflgelig gjør de ikke det. Det er det presset blogger setter på utseende som påvirker unge jenter som er problemet. De bør gå foran som gode forbilder å fokusere på andre ting enn utseende. Det er rett og slett for mye fokus på det i bloggverden. Perfekte bilder med hair extensions, vippe extension, lip fillers, botox, silikon etc. Dette er ikke normalt blant den “vanlige” befolkningen, dette er et fenomen som kom i stor grad med bloggere. Jeg er selv vokst opp på Oslo vest og kjenner INGEN med fillers, silikon etc.

        At foreldre kan påvirke barna før tennåringsalderen er sant, men du snakker altfor mye fra egen erfaring. Det du sier om røyk ble også fortalt til meg og min søster som er 1 år eldre, akuratt samme info om at det var dumt og dårlig for kroppen, jeg tok det til meg og begynte ikke å røyke, min søster tok det ikke til seg og begynte å røyke. Ting er ikke svart/hvitt, det er ikke BARE å lære barna å ikke gjøre noe så gjør de det ikke, ting er mer komplisert. At det funket for deg betyr ikke at det funker for alle. At du hadde flinke foreldre som lærte deg gode verdier betyr ikke at alle har vært like heldige. Vi må slutte å argumentere med at det ikke BARE er bloggere sin feil, nei det er ikke bare deres feil, men de er en stor del av problemet og de bør begynne å tenke over effekten de har på de yngre. Fokuser på gode verdier, ikke reklamer for diverse inngrep, det er ikke sunt eller normalt! Vær det forbilde du vil at dine egene barn skal se opp til en dag! For når man får barn i tennåringsalderen trenger man den hjelpen man kan få, for eksempel fra en kul blogger 😉

      2. Ida! Jeg vil gjerne komme med noen synspunkter på det du skriver. Du skriver i det første avsnittet at jenter under 18 ikke får operert seg grunnet aldersgrensen, så derfor er det vel ikke noe vits å mase så mye om disse jentene heller. Du må forstå at det er kanskje ikke selve operasjonen i seg selv som er farlig, men det er hva det gjør med innsiden til disse jentene! For det handler jo etter min mening egentlig ikke om selve kirurgien, tvert i mot så handler det om hvordan mennesker ser på seg selv og hvilke selvoppfatning vi sitter inne med. Altså de tankene som fører til en person ønsker å forandre sitt eget utseende, og videre hva personen ønsker å oppnå med det. Det er tankene som er farlige, og hva de gjør med ens egen selvoppfatning!

        Du skriver også at “de forhåpentligvis har vokst opp og fått mer livserfaring” – ergo vil disse tankene antakeligvis fordufte ettersom årene går. Det blir bare synsing, da påvirkning vil kunne skje både før fylte 20 og etter fylte 20 – og å trekke den konklusjonen du gjør der, blir for meg altfor lettvint.

        Du peker også på foreldrene, i likhet med Julia. Og det er etter min mening helt OK! Foreldrene våre (for oss som i det hele tatt er heldige å ha foreldre…) er viktige – om ikke livsviktige! For meg som har jobbet i skolen lenge, samt i barnehage – er det dessverre slik at ikke alle er så heldige å ha oppegående foreldre, eller foreldre som bryr seg. Det er i tillegg slik at de fleste barna på skolen, og da snakker jeg tidlig grunnskole, har helt andre idoler og forbilder enn nettopp foreldrene. “Foreldre har så og si nesten alt ansvar…” – NEI! Det er ikke sant, og jeg skulle gjerne likt at du kunne henvist til noe teori og/eller forskning for å bevise det du sier. JA, foreldre har ansvar – men det har også barnehagen, skolen, og andre samfunnsarenaer.

        Jeg vil gjerne komme med et siste synspunkt, og da til deg Julia. Jeg forstår det du skriver om ansvar, og jeg kan forstå frustrasjonen. Jeg er ikke blogger selv, men jeg kan skjønne at det virker helt håpløst å få slengt alt dette ansvaret på seg gang på gang – for du kan ikke ha ansvaret for hva alle unge jenter tenker, føler og tror om seg selv. Det jeg derimot ikke forstår, er argumentasjonen for å skulle blogge om disse tingene når man VET at det kan påvirke noen i negativ retning. Da må det jo (hvert fall i mitt hode…) ringe en bjelle som sier at det er noe man muligens kan la være å prate høyt om… hvis det skulle skåne jenter, og føre til mindre kroppspress. Da får man heller fortelle det til familie og venner – HVIS man vet at det potensielt kan skade andre. Og det handler ikke om å ta skyld, og heller ikke om hvem som har ansvaret for disse jentene, men for meg handler det mer om å si til seg selv at “ja okei, kanskje jeg skal droppe å skrive om det – jeg vet tross alt at mange unge jenter ser opp til meg, derfor er det kanskje ikke så lurt”. Bare være litt mindre egoistisk et lite øyeblikk, hvis det kan hjelpe andre.

    9. Skal jeg fortelle deg hvorfor det er farlig å påvirke unge jenter ned i tolv-årsalderen? Eller 10 år, for den saks skyld. En dag blir disse jentene myndige, så å fortelle folk at det ikke gjelder de yngre, er faktisk helt feil. Du kunne ikke tatt mer feil og det er et tydelig tegn på din egen umodenhet. Det du blir påvirket av i yngre alder, vil også påvirke deg når du blir voksen. Miljøet er med på å forme deg og miljøet består mye av medier og blogg. Som du også er en del av.

      Som jeg skrev, disse jentene blir en dag eldre. De blir 18 år og da er de myndige. De bruker tida fra de kommer i puberteten til å la seg påvirke av bloggere og medier; plastisk kirurgi, restylan og botox, osv. Dette kan starte så tidlig som i 8-årsalderen pga før-puberteten. Hjernen er i utvikling fra fødselen av og er ikke fullt utviklet før de er 25 år, hos noen tidligere, hos andre senere. Selv en 18 år gammel jente gjør ikke et selvstendig og fornuftig valg. Dette er basert på forskning og viser gjerne til Anita Woolfolk (Pedagogisk Psykologi), Oddbjørn Evenshaug og Dag Hallen (Barne- og ungdomspsykologi) og Edvard Befring (Den forløsende pedagogikken).

      Man kan indirekte skylde på bloggeres påvirkning på unge, sårbare jenter for de valgene de tar når de er voksne. Bloggere er flinke til å sette ideer i hodet på unge jenter, og gutter. Men, det er ikke bare snakk om at bloggerne har hovedansvaret. Det er selvfølgelig feil. Det er samfunnet som fronter et usunt ideal og skolemiljøer med mye mobbing, der barn mobber andre pga for eksempel utseende. Så sitter det en ung jente på blogg.no, klikker seg inn på disse bloggene og får en løsning på “problemene” sine, en slags bekreftelse på at noe er feil med dem, men det kan fikses når de er eldre. Noen foreldre støtter også plastisk kirurgi og betaler gjerne for dem, da kan de til og med opereres når de er yngre enn 18 år.

      Jeg tror du skal sette deg litt mer inn i problematikken om barns oppvekstvilkår før du kan uttale deg om ting du ikke har kunnskap om. Du baserer deg på mye synsing og meninger, og det er helt greit. Men hvis du virkelig vil lære mer om barns utvikling og oppvekstvilkår, anbefaler jeg deg å lese Den forløsende pedagogikken av Edvard Befring. Det er pedagogikk-pensum basert på forskning, og den har åpnet øynene mine, og jeg tror du kommer til å forstå hvor sårbar utviklingen til barn er.

      1. Enig!!!!! Alt for mange synser og mener ditt og datt, men det hjelper lite hvis man ikke kan vise til noe teori og/eller forskning. Kunnskap er makt sies det, men i disse tilfellene kan det nesten virke som om de med minst kunnskap har mest makt. Skummelt.

    10. Hei!
      Utrolig bra skrevet. Du er veldig flink.
      Men litt utenfor tema…men hvor er kjolen din fra? Den var helt fantastisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg