HVA ER HEMMELIGHETEN?

(annonselenker)

God mandags morgen! Før alarmen ringte i dag var planene å komme seg rett på skolen, men nå ser det ut til at noen har limt meg fast til kjøkkenbordet i stedet. Ja, jeg bor i Bergen og det er ikke akkurat byen med mest sol. De kaller den ikke for byen under skyen uten grunn.. Likevel blir jeg alltid like sjokkert om det regner ute, slik som nå. Da føler jeg egentlig mer for å ta en lese-hjemme-dag enn å dra på meg et fresht antrekk som blir klissvått så fort jeg går ut døren. ÅH hvorfor kan jeg ikke bare være en person som klarer å lese hjemme? Hva er hemmeligheten til å ikke starte på et seriemaraton? Hva er deres beste studietips??

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
JakkeHER / GenserHER / BukseHER / SkoHER

Her er et antrekk på en litt mindre rainy day.. Nå skal jeg prøve mitt beste å skrive ferdig metodeoppgaven min, og om jeg ikke klarer å konsentrere meg må jeg nok bare dra på skolen. Enn så lenge er håret udusjet, krysser fingrene for at jeg klarer å studere hjemme slik at jeg slipper den kampen også. Ulempene med å ha langt, tykt hår. Som jeg egentlig ikke burde klage over, jeg vet. 

11 kommentarer
    1. Hemmeligheten min er å ikke skru på tven om morgenen, hvis jeg har planlagt å lese. Stå opp, gå på badet, rens ansikt og ta på dagkrem/sminke alt etter hva du vil, spis frokost mens du leser avisen eller kikker ut av vinduet, rydd vekk maten og legg fram pensum og les. Ikke sett på tven eller les avisen på mobilen, da blir du sittende der:)

    2. Jeg pleier å sette på alarmen i f.eks 45 minutter og da gjør jeg ikke noe annet enn å lese frem til den ringer. Når alarmen ringer så tar jeg en pause og sjekker f.eks telefonen osv. Og dette gjentar seg til du er ferdig.. Jeg pleier å ta for meg et kapittel av gangen. Leser den først en gang, så går jeg igjennom og noterer alt jeg mener er viktig. Husk å se på tidligere eksamner, fagmål osv så du har en viss idé om hva som er relevant å notere. Dette kan ta lang tid, men fordelen er at når eksamen nærmer seg så har du kun notater å lese på. MYE LETTERE enn tunge sider i bøkene.

      Ellers så pleier jeg å gjøre noe gøy ut av å lese. Det blir fort veldig demotiverende å lese side opp og side ned i timesvis. Derfor bruker jeg å gjøre noe som krever å være litt kreativ og bruke litt farger osv. Feks; Lage store tankekart, lesekort. Skaff deg plakater eller lignende og tegn opp et tankekart hvor du kan plotte ned alt du mener er relevant til eksamen. På lesekortene skriver du mer utdypende fakta og det viktigste fra pensum, her er også fordelen at hvert kort er lettere å lese enn mange sider i boken.
      og diverse “spill”. Sistnevnte er min absolutte favoritt å gjøre med mine medstudenter. Det kan være alt fra quiz (ØL!! Er veldig viktig her, aldri quiz uten øl. Prøv å begrense inntaket 😉
      Og en type “alias”. Hvor vi har laget kort med definisjoner og forklaringer. Trekker du ordet, så skal du si forklaringen mens de andre gjetter ordet. Trekker du forklaringen så må du si ordet og de andre forklaringen. Denne kan man variere mye i forhold til pensum!

      Håper det kan deg noen tips og ideer 🙂

      1. Tusen takk for mange gode tips 😀 Jeg liker alt som har med alkohol å gjøre, haha! Får prøve å begrense inntaket, men øl gjør nok lesingen mye mer spennende 🙂

    3. Mitt tips er å dra på trening slik man får energi videre til skolearbeidet. Når du leser eller skriver, gjør det litt koslig rundt deg, ha gjerne noe å spise samtidig 🙂

    4. Stilig outfit!
      Jeg foretrekker faktisk ofte å lese hjemme fremfor på skolen. Noen dager er det jo vanskelig å faktisk gjøre skolearbeid fremfor å se på serier og sånt, men sånn kommer det nok til å være uansett. Jeg kan like gjerne finne på å sette meg på lesesalen på skolen med propper i øra og skulle jobbe, men i stede begynne å finne nye sanger og lage spillelister liksom. I tillegg er jeg ofte alene når jeg er hjemme, fremfor på skolen hvor det er fullt av folk og distraksjoner (venner, kantine, kjekke gutter, haha. lett å bli forstyrra). Men når alt kommer til alt handler det bare om å drite i fristelsene og bare gjøre det. Prøve å tenke at om man bare gjør det nå, blir man fortere ferdig og man kan slappe av senere med god samvittighet.. Et tips jeg har som jeg bruker noen ganger når jeg virkelig sliter, er appen “Self Control” som du kan laste ned på macen. Det går ut på at du setter en tid, f.eks en time, der du ikke har lov til å gå inn på visse sider på internett. Disse sidene skriver du selv opp. Så er det bare å trykke start, og prøver du å gå inn f.eks på facebook hvis du har skrevet opp den, kommer det bare “siden kan ikke vises” eller noe. Den er faktisk genial, og tiden går ofte utrolig nok ganske fort, noe man kanskje ikke alltid tror. Jeg føler hvertfall at jeg blir mer effektiv av den, setter meg kanskje et mål om å måtte bli ferdig med noe til tiden løper ut, før jeg tar pause osv. Funker fett! Så den anbefaler jeg veldig! 🙂

      1. Wow, for en genial app! Det høres ut som den perfekte appen for meg som skal sjekke alt hvert femte minutt, takk for tips 😀

    5. Går nå på videregående så vet ikke om tipsene mine fungerer like bra for deg men here it goes:
      1. Først setter du deg en plan for hva du skal gå gjennom i løpet av dagen/timene med lesing. F.eks. kan et mål være å gå gjennom 1 kapittel i løpet av dagen.
      2. Når du har valgt ut bestemt mål er det to jobbeperioder som jeg syns funker bra:
      a) enten tar du sidetallet og deler opp hvor mange sider du skal ha vært igjennom før du har lov å ta pause, jobbeperiodene bør være på 30-60 min
      b) eller så setter du alarmen på mobilen på 30 min per jobbeperiode og gjentar dette til du er ferdig med det du skal være gjennom.

      NB! i løpet av jobbeperiodene skal det være 0 bruk av mobil/tv eller andre ting som forstyrrer jobbeøkten, pausene mellom hver jobbeøkt bør være på 5-10min max, i pausene bruker du tiden på å spise, hente vann eller andre nødvendige ting som kan hjelpe deg i jobbeperioden

      Det som hjelper på motivasjonen her er å belønne seg selv når man er ferdig med det som skal ha vært gjennomgått, feks. kan belønningen være at når du er ferdig med jobbingen kan du tillate deg selv å lage noe god mat og se serier i sengen til du skal legge deg, da vil du og ha god samvittighet for å se serier 🙂
      Håper dette kan bidra til en litt lettere studieperiode for deg. Ha en fin dag, og stå på!

    6. Beste studietipset mitt er å forberede på forhånd hvor mye du skal ha lest/gått igjennom i løpet av dagen. For eksempel 8 oppgaver, eller lese to kapitler. Da må jeg i alle fall gjøre det, og kan ikke legge meg til kvelden uten å være ferdig. Det er motiverende og lukke boken etter noen timer og ha nådd de små målene! Anbefales, og hvis du ikke gjør det en dag så får du dårlig samvittighet for å henge etter, og må derfor lese dobbelt neste gang! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg