HVA ER EGENTLIG JOBBEN MIN?

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive et innlegg om en “vanlig” arbeidsdag for meg, men siden de fleste dager er ulike ble det innlegget fort lagt i papirkurven. Nå skal jeg heller skrive om hva jobben min er, sånn egentlig – om noen lurer.
Min eneste og hovedinntekt kommer fra bloggen. Jeg har jobbet som fulltidsblogger siden 2013, og det har vært en helt fantastisk reise jeg aldri (ALDRI!!) ville vært foruten. Så, hva er egentlig en vanlig arbeidsdag når man blogger? Det er så varierende, heldigvis! Man bestemmer helt selv hva man skal skrive om, når man skal skrive det. Det høres ut som en nydelig frihet for mange, men når man har så frie tøyler blir iallfall jeg veldig usikker på hva jeg skal poste her. Hva syns dere er gøy å lese om liksom? Tidligere tenkte jeg mye på hva jeg skulle poste, og at det skulle falle i smak hos leserne. Det resulterte i  mange kjedelige og upersonlige innlegg som ikke var meg i det hele tatt. Nå prøver jeg å skrive om det jeg har lyst til, og inspirere på min egen måte. Da er det også mye lettere for meg å dele oftere, for man trenger liksom ikke overtenke alt man publiserer. Det er jo bare meg! Dette er en personlig blogg som handler om mitt liv og det jeg tenker på. Jeg elsker også å få tips og ønskeinnlegg fra dere, for å gjøre det på min måte – så fortsett med det! ♥

IMG_0370-2

GENSER HER

I tillegg til bloggen er jeg deleier i multi-brand butikken Janne & Julia som ligger i gågaten i Bergen. Jeg tar ikke ut noen lønn fra det firma. Først og fremst fordi jeg ikke ser hensikten i det siden jeg allerede har en godt betalt jobb, og fordi det er så utroooolig viktig å spare så mye penger som mulig de første årene i en ny bedrift. Lønnskostnader er ikke billig med gebyrer her og avgifter der. Retailbransjen er ikke akkurat på topp om dagen heller, så om vi vil utvikle konseptet vårt enda mer er det superviktig å være flink med økonomien! Jeg har absolutt ingenting med firmaet sin økonomi å gjøre, vel og merke. Det er nok like så greit at Janne tar seg av den, for å si det sånn 😉
Min oppgave i Janne & Julia er å ta meg av sosiale medier, nettbutikken vår, innkjøp og markedsføring. Det er faktisk mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg før vi opprettet firma og åpnet butikken. Jeg har aldri en arbeidsdag under åtte-ni timer med både blogg og butikk, men herlighet så gøy det er! Det er ofte lange dager og ekstrajobb når jeg drar hjem fra kontoret, men dette er jo som hobbyen min. Hva ellers skal jeg finne på liksom, hehe.

IMG_0347-2  IMG_0378-2IMG_0387-2

Tidligere jobbet jeg mye hjemmefra med bloggen, mens nå jobber jeg så og si aldri derfra mer. Det er så deilig å ha et kontor å gå til, der man faktisk kan gjøre seg ferdig (så ferdig man kan bli iallfall) før man går hjem for dagen. Siden jeg bor alene er det heller ikke spesielt hyggelig å være hjemme en hel dag alene med bikkja. Blogging er jo ikke akkurat det mest sosiale yrket på hverdagsbasis. Ja, vi reiser endel og får oppleve mye med andre bloggere – men det er jo ikke hver dag! Jeg elsker å kunne sitte her, og når jeg vil ha pause kan jeg bare gå ut i butikken å slå av en prat med vår daglige leder, Ingeborg. Eller gå bort på REGN (en butikk i samme gate) der Janne (han jeg eier J&J med) er daglig leder.
Ingen arbeidsdager er like. I det siste har jeg jobbet mye fra kontoret, mens i ukene fremover blir det endel reising der jeg selvfølgelig også skal jobbe. Først skal vi til København for fashion week (tenkte å lage en videodagbok derfra!), før vi skal rett til Oslo på moteuka for innkjøp med J&J, før jeg reiser rett fra Oslo til Dubai for “ferie” med en av mine beste venninner Linn. Tenk at jeg kan gjøre sånne ting i jobbsammenheng liksom, det er så sykt deilig! Det blir nok bra både for meg og bloggen å komme seg bort litt. Kreativiteten blir ikke akkurat skyhøy av å sitte på et kontor dagen lang, så jeg trenger skikkelig et par inspoturer 😀
Så ja, hvordan er det egentlig å drive for seg selv? Kort sag, det er tøft. Du har aldri ferie 100%. Du kan aldri sykemelde deg 100%. Du har ingen garanti for at du har en jobb og inntekt tre måneder frem i tid. Ingen kontrakt som sikrer deg en stabil økonomi eller en arbeidsplass. Den eneste garantien du har er deg selv og din egen innsats, noe som kan være ufattelig slitsomt i vanskelige perioder. Er det ikke du som gjør jobben, er det heller ingen andre som gjør det. Med det sagt ville jeg ikke hatt det på noen annen måte. Selv om man må føle ekstra på nedturene, føler man også noe så innihelvete på oppturene. De gjør alt verdt det!
Om du har noe du lurer på er det bare å legge igjen en kommentar så svarer jeg der ♥

 

4 kommentarer
    1. Hvordan gjør du det med Zara når du jobber så masse? Bruker du å ha henne med på kontoret? Og bruker hun å være hjemme alene når du er på byen? :-)Har en liten hund selv, og hun er ikke noe glad i være hjemme alene på kveldstid :/

      1. Det varierer veldig (på hvor dårlig vær det er og hvor mye jeg har å bære på, haha). Hun er både hjemme alene (opptil åtte timer) eller så tar jeg henne med meg på kontoret. Hun er hjemme alene når jeg er på byen ja! Zara har ingen problemer med å være alene, og sover bare når jeg er borte haha. Dette er jo naturligvis en tilvendigssak, som jeg absolutt anbefaler å prøve ut med din egen hund. Jeg kan ikke engang tenke meg hvor slitsomt det må være å bekymre seg over at hunden ikke har det bra alene. Men, med læring kommer også resultater 😀

    2. Tar du opp studielån? Studerer du fulltid ved siden av? Er det kjedelig at leserne dine er så dårlige på å legge igjen kommentarer (i forhold til hvor mange som leser bloggen)?

      1. Jeg tror jeg skal ta opp fire fag til sommeren, eller fem! Jeg har ikke bestemt meg enda. Akkurat nå har jeg permisjonsår fra skolen siden jeg ikke har tid til alt, men jeg tenkte iallfall å ta noen fag 🙂 Haha ja det er litt kjedelig – kanskje det er vanskelig å kommentere siden jeg bruker wordpress?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg