HUND I BUR: DYREMISHANDLING ELLER IKKE?

God morgen! Jeg ligger enda i senga og burde egentlig vært på badet for ti minutter siden, men jeg kom over en sak på nordlys via facebook og ble liggende å lese kommentarene i håp om å få noen svar. Den handlet om et par som hadde kommet hjem til en helt forferdelig leilighet, der valpen deres mildt sagt rassert alt i sin vei. Det syns jeg jo egentlig var litt komisk, men poenget i saken ble litt overskygget av alle kommentarene som mente det var dyreplageri å ha hunden i bur mens de var borte. I utgangspunktet lå denne “””lille””” Grand Danois valpen på 10 måneder i bur, men hadde tydeligvis kommet seg ut mens de var borte.

Kommentarfeltet på denne artikkelen kokte, med mange argumenter på at disse eierne var grusome som hadde hunden sin i bur, mens andre mente det var helt greit å ha hunden sin i bur så lenge den var i nok aktivitet både før og etter pluss hadde alt den trengte av mat og drikke i buret. Personlig er jeg utrolig nysgjerrig på hva som blir sett på som dyreplageri, hva er egentlig best for hunden?

1690860-10-1422720378567

Jeg har jo hund selv så det er ikke rart dette vekker interesse i meg. For noen år siden lå jo Zara i bur mens jeg var på jobb, etter en lang luftetur og mat såklart. Jeg fikk vite at det var det lureste for en chihuahua, siden det er vakthunder føler de at leiligheten er deres ansvar å passe på, men hvis de lå i bur så hadde de liksom bare buret å passe på, derfor ble de roligere. Om dette bare er en røverhistorie aner jeg ikke, og jeg ble ikke direkte smartere av å google det heller. Zara har som sagt ikke vært i bur på noen år nå, ved unntak av når vi reiser med fly osv. Nå sovner hun stort sett på en pute i sofaen etter frokost, og ligger på samme flekken helt til jeg kommer hjem fra skolen. Haha! Så at hun er særlig urolig når hun “må passe på leiligheten” ser jeg ingen tendenser til.

Men jeg syns det er et dårlig argument å putte hundene sine i bur fordi de er så urolige om de går fri hjemme. Da tenker jeg at hunden i utgangspunktet ikke er klar for å være hjemme alene i det hele tatt, og ikke har blitt lært opp til hva som er rett og galt. Selvfølgelig kan det være småglipp der hunden plutselig finner ut at dorullen er en morsom leke, og det må jo være greit? Det jeg mener er at om hunden har helomvendt hele leiligheten, alt fra sofaputer til å spise opp blomster så er dette en hund som trenger mer trening. Man tar på seg et utrolig stort ansvar når man skaffer seg hund, og mange raser er utrolig mer krevende å oppdra enn andre. Jeg mener man burde ta på seg det ansvaret og heller ta seg fri fra jobb en periode for å lære opp hunden slik at den vet hvordan den skal oppføre seg, alene hjemme eller ei. Hunden vet da ikke bedre om den ikke har blitt lært opp. Det er ditt ansvar når du skaffer deg hund.

Når det kommer til tema om det er dyreplageri å ha hunden i bur eller ikke, så må jeg nok stille meg blank. Jeg vet ikke nok om tema til at jeg tør å uttale meg. Poenget mitt her er altså at bur ikke skal være et rom du stapper hunden i fordi den ødelegger ting hvis ikke. Det skal heller være et sted hunden kan slappe av når du er på skole/jobb, hvis den føler det.

Nå er jeg utrolig interessert i å høre deres meninger, så legg gjerne igjen en kommentar! 🙂

1690860-11-1413292223139

30 kommentarer
    1. Vanskelig det der. Vi har en liten hund, og den er på kontoret når vi er borte. Med buret sitt, vann, mat, litt leker og en stor dyne han kan ligge på(Ja, han er bortskjemt). + vi har radioen på litt lavt, så han ikke hører masse lyder fra utsiden og begynner å bjeffe. Vi har ikke døra lukket, men har laga en lav dør så han får sett ut men ikke kommer seg ut i hele huset. Han ligger å sover helt til vi kommer hjem uansett. Nå er han vokst opp med å ha det lille rommet når vi er borte, så hvis vi plutselig skulle latt han gått rundt i hele huset så tror jeg han hadde trodd det hadde vært folk hjemme.
      Men jeg kjenner noen som har hunden sin i et lite bur når de er borte, og setter bikkja inn i buret når han blir for masete. Det syntes jeg ikke er greit, men på en måte heller ikke dyremishandling…

      Veldig vanskelig spørsmål om det er dyremishandling eller ikke, men som de i artikkelen i nordlys; så syntes jeg de egentlig har oppdratt bikkja si ganske feil. Hvertfall når det er en så stor hund!

    2. Er enig med det du skriver. Jeg veit at det er mange hunder som foretrekker å ligge i bur! Og det viser vel bare at de kanskje føler seg litt tryggere der. Veit om noen som setter fram buret og har det åpent, og hunden vil som regel inn å legge seg der 🙂

    3. Jeg synes ikke det er dyremishandling. Hunder flest trives godt i buret, og det blir en ekstra trygghet når de er alene hjemme. Selvfølgelig skal den kun plasserer der i korte perioder, ikke hele tiden!

    4. er ikke for at noen dyr skal være i bur noensinne. Men som du sa er jeg enig med deg at de må være i bur når de skal fly osv, men utenom det er jeg ikke for. Bedre å trene opp hunden til å ikke rasere leiligheten. Andre dyr som tigere osv, hører ikke til i bur i dyreparker og burde være ute i naturen 🙂

    5. Herregud zara er så søt! Har hatt hund før, og da hadde vi et bur i gangen som han kunne velge selv om han ville ligge i. Det var og friplassen hans, siden vi har mange unger i familien. Så når han la seg var jo døren så klart åpent og et teppe over burde så han følte seg litt gjemt 🙂

    6. Jeg bruker bur mye. Men har buret åpent når jeg skal på jobb da jeg blir lenge borte. Ellers har jeg buret lukket når jeg skal noe eller når jeg føler at han trenger ro. Buret er hans trygghet. Han går ofte frivillig og legger seg i buret og dette liker jeg å tro er pga jeg har lært han til det:-) ikke noe straff å legge han i bur, men syns en hel arbeidsdag blir litt for lenge:)

    7. Jeg har hunden min i bur om nattan, føler ikke det er noe dyreplageri når hun bare ligger og sover uansett:-)

    8. Vi har alltid hatt vår i bur, frem til hun ble trent nok. Nå har vi henne løst, men med buret åpent slik at hun kan legge seg der om hun ønsker det 🙂 buret har aldri vært noen straff, hun har alt hun trenger inni der og det er ganske stort i forhold til henne. Hun elsker buret sitt, og nekter noen ganger å komme ut derfra :p

    9. Å ha hunden i bur er ikke dyreplageri, så klart er det nok mange som misbruker buret og hiver hunden inni når de er lei eller ikke gidder å bry seg om hunden. Jeg har en hund på 1,5 år som sover i bur om natten og når jeg ikke er hjemme. Hunden min er veldig nervøs og har vært det helt siden jeg fikk han og jobber hardt med å få det vekk, men det tar tid. Derfor blir buret brukt som hans hule, der han har kontroll og kan slappe helt av.

      Jeg mener altså at det ikke er dyremishandling, men det skal brukes med måte. Man hiver ikke hunden i bur bare fordi man vil. Men som du sier så er det mange forskjellige meninger om dette, og forskjellige ting som fungerer på forskjellige hunder. Man må rett og slett bare finne ut hva som fungerer for den enkelte hund:)

    10. Jeg har en liten silky terrier, og hun sitter alltid i bur når vi er borte! Virker som hun slapper av der, og som du sier så har de ikke like stort territorium å passe på. Om kveldene når hun blir trøtt går hun frivillig inn i buret å legger seg, så tror hun ser på det som “hiet” sitt, og et trygt sted å være.

    11. Hunden vår lå i bur da han var alene hjemme før, og han trivdes godt med det. Mens vi var hjemme la han seg frivillig i buret til og med, og med det i tankene syns jeg absolutt ikke at hund i bur er dyreplageri 🙂 Jeg tror det handler litt om omstendighete rundt det; hvor lenge ligger hunden der, har den fått en lang tur først, nok mat og drikke.. For min hund syns han dette var et trygt sted å ligge, dette var hans seng og hans sted. Nå er buret byttet ut med en kurv riktignok, men jeg syns fremdeles ikke at bur nødvendigvis er synonymt med dyreplageri.

    12. Synes i utgangspunktet det ikke er dyreplageri å ha hunden i bur, så lenge den ikke må ligge i et bur den ikke kan snu seg i engang, eller at den blir i buret i utholdelige mange timer. Dersom det er snakk om et par timer, er bur virkelig et nyttig “””Redskap””” å ha tilgang til. Det mange likevel gjør feil, er at de fanger hundene sine, dytter de inn i buret og låser igjen. Selvfølgelig blir dette rart for hunden på en slags traumatisk måte. For all del, det hadde mennesket også blitt hvis vi hadde blitt kastet inn i noe og låst inn der. Man må fremstille buret som en trygg sone for hunden, hverken som straff (som også mange gjør), men heller at det kun er et trygt tilfluktssted. Hunden vår har fri tilgang på buret sitt som står åpent hele tiden, og hvis han noen gang blir redd dersom det f.eks lyner og tordner, søker han trygghet i buret med en gang. Det er slik det bør være. Vi har lært hunden vår fra den var liten at buret ikke var en straff eller noe, men at den alltid frivillig går inn der, på sine prinsipper. Hvis han nå må i buret, bare roper vi på han, og han legger seg i buret uten problemer 🙂

    13. At man skal ta seg fri fra jobben for å ta mer ansvar gjør jo hunden mer selskapssjuk enn den er. Og når du først må bort og den er alene hjemme er dette uvandt for den. Derfor syntes jeg at hunden skal venne seg til at den må være alene på dagtid og kanskje da i et bur til å begynne med som valp. Når den blir så vandt med selskap og først er alene er det kanskje nettopp da den begynner å ødelegge ting fordi den er redd og alene.

    14. Jeg har en dogo canario på 18 måneder, som allerede veier 55 kg. Helt fra starten av drev vi å trente på å Være hjemme alene,men neon hunder er ikke egnet for store områder å “vokte” slik som du hadde hørt om zara.

      Vi gikk fra hunden inne i huset i fem minutter, på de fem hele minuttene hadde hun tisset og bæsjet i alle rommene i hele huset.. Hun var mildt sagt livredd! For meg var det likevel aldri et alternativ å putte henne i bur, da hun var valp satte hun nemlig tåen fast i sprinklene på buret og vi brukte 25-30 minutter på å skjære henne løs mens stakkars jenta hylte som besatt.. Dette skjedde heldigvis på natten da vi var hjemme, tenk om hun måtte å lugget slik i 9 timer? Hadde aldri tilgitt meg selv! Så løsningen vår er rett å slett at hun har et rom med sengen sin og lekene sine som hun er innestengt på når vi er borte, det blir ikke for stort å forholde seg til og jeg slipper å Være redd for at hun skal skade seg! 🙂

    15. Hunden vår, som er en fuglehund på 5 år, er som oftest i bur på dagtid (8-15). Da han var valp var han ikke glad i det i det hele tatt, men det er uaktuelt for oss å ha hundehår i sofaer og stoler så dette var løsningen. Etterhvert ble han vandt til det, og i dag trives han med å ligge i buret sitt, og han legger seg der ofte frivillig. Han blir selvfølgelig luftet og får vann før han blir satt i buret, og har selvfølgelig nok plass til å kunne snu seg og ligge i forskjellige stillinger osv. Jeg mener at bur ikke er dyreplageri, så lenge hunden har plass til å bevege seg, og får mosjon og vann (evt mat) før den blir plassert der.

    16. Jeg er uenig i det du sier om at hunden ikke er lært godt nok opp om den river i stykker alt i huset når den går løs. Valper klør i tennene og biter på alt. Vi har hatt den store hunden vår i bur når vi er på jobb om dagene helt fra dag 1, og det har funket kjempefint, hun sover i buret helt til vi kommer hjem. Hadde vi latt henne gå løs det første året, hadde hun bitt opp alt i hele leiligheten. Og jeg har også chihuahua, tro meg; det er en lek å lære de opp i forhold til større hunder, jeg har begge så jeg vet, en chihuahua er jo så lite arbeid at det er skremmende. Har aldri hatt noe problem med chihuahuaen med biting på ting hun ikke skal, men når det kommer til den andre kunne hun aldri ha vært løs når hun var liten og alene. Nå er hun 2 år og sikkert klar for å være løs, men hva er vitsen når hun koser seg i buret? 🙂 Er også redd hun hopper opp på det svære akvariet vårt så det knuser og hun tråkker på det og begynner å silblø når vi ikke er hjemme..

    17. Det er ikke dyreplageri å ha hunder i bur. Hunder skal trenes opp til å like buret sitt og føle seg trygge i det sitt slik at det blir deres fristed der ingen kan forstyrre dem 🙂

    18. Må legge til at det da er viktig at buret aldri brukes som straff, og at hundene får belønning når de legger seg i buret for at de skal forbinde det med noe positivt.

    19. Eg har 3 ulike hunder med 3 ulike behov….eg har en 13 år gammel Italiensk mynde som blir veldig sur om hun ikkje får ligge i fred i buret sitt og sover like gjerne der som på sofaen under pledd eller i min seng. Hun er der når eg er på jobb og når det er natt. Om natten går hun rundt veldig urolig og får ikkje sove om hun ikkje er i buret sitt.

      Eg har en Chiahuahua mix som er 6 som eg har reddet fra Spania som har bodd på gaten…hun søker tilflukt i buret sitt. Når eg gjør meg klar til å gå på jobb ligger de andre to på sofaen eller går rundt,men hun har lagt seg til å sove i buret med døren åpen. Dette er ikkje trent på,men hun begynte med det selv da vi fikk henne. Hun er tvangs spiser pga mangle på mat fra sine første leveår…når hun er andre steder enn buret når hun er alene hyler hun og spiser på ALT…..er hun i buret sover hun og kommer veldig glad og lykkelig ut igjen når eg står opp eller kommer hjem fra jobb.

      Hun 3dje en Chinese Crested som er 12 sover med meg i sengen og er stort sett fri om hun selv vil -ofte legger hun seg på badet under vasken i en kurv eller så går hun inn i buret til en av de andre -hun får alltid velge -de får alle velge…men av 13 år erfaring med hunder av forskjellige raser og gemytt og personlighet har eg funnet ut at dette er mest sikkert og fungerer for oss. Burene er store nok til å strekke seg i og bevege seg i og de har tepper og leker.
      Mange hunder ser på bur og kurver som sitt hi..og noen hunder har mer behov for *huler* enn andre hunder. Mine liker det mørkt når de sover,men teppe over hodet..alle gjør dette selv faktisk…nå løfter vi jo bare på ett pledd så kommer alle fykende og legger seg sammen i en haug.

      Alle må finne sin måte,men dyremishandling hadde for meg vært at hundene følte seg utrygge og var redde og utagerte på den måten.

    20. Jeg eier ikke hund og har ikke så mye peiling på dette. Jeg ville bare si at jeg syntes slike innlegg som dette syntes jeg er veldig interessante! En litt annen type innlegg som man ikke finner på så mange andre blogger, liksom. Fortsett gjerne med sånne innlegg, der du tar opp et tema og drøfter eller kommenterer dine meninger 🙂 Er også veldig gøy å lese!

    21. Vi har 2 hunder(mor og datter). Mamma-hunden som er 10 år går løs hjemme mens vi er på skole/jobb, mens datter-hunden som er 5 år, ligger i bur. Dette skyldes at hun yngste er litt mer nervøs av seg enn mamma-hunden og trives best med å ligge i bur når vi er borte. Vi har buret inne på et soverom, så der er det stille og rolig sammenlignet med stuen. Hun går frivillig inn i buret når hun vet at vi skal bort. Hun legger seg også der når hun bare vil ha litt ro og være for seg selv. Jeg er imot at du skal ha hunder i bur vist hunden ikke liker å være der, men så lenge hunden din føler seg trygg og trives best med å ligge i et bur så ser ikke jeg problemet med det 🙂

    22. Enig i mye av det du skriver:) Noen hunder må desverre være i bur når eieren ikke er hjemme da de ikke helt vet hvordan de skal oppføre seg, og noen kan ta dette som dyreplageri. Men er som du sier, buret skal være “fristedet” til hunden. Et sted den legger seg for å ikke bli forstyrret og vil være alene:) Man lærer noen nytt hver dag når det gjelder dyr og alle dyr er forskjellige!

    23. Hunden vår trivdes IKKE med å ha hele huset når hun var aleine. Vi begynte da med å ha ho på badet og da gikk alt mye bedre 🙂 har hørt mange bikkjer blir stressa av og ha for stor plass. Men bikkja vår bruker kun bur i bil. Og vi prøver og ikke ha ho så mye aleine hjemme, var jo ikke derfor vi fikk hund 🙂 men selvfølgelig litt aleine må ho være.

    24. oh gosh, jeg blir så slapp av slike diskusjoner haha! Kun fordi så mange skal være bedre vitende og liksom kan ALT. Er jo latterlig at folk roper dyremishandler når man ser en morsom video av en katt som løper inn i vinduet feks… MEHGERRD SKJERPINGS. Ok, måtte bare få ut litt irritasjon..
      Jeg har selv en tibetansk spaniel gutt på 5 år, og brukte nesten aldri bur på han de første årene, og i fjor solgte jeg siste buret jeg hadde.. Trenger det egentlig ikke.. Men min egen mening er at hunden skal enten være i buret om natten, eller når man er på skole/jobb. Ikke begge deler, det blir for mange timer 🙂 Også er jeg enig i det du sier, buret skal være en sove/avslapning plass og ikke straffe plass..

    25. Jeg har vokst opp med hunder, og har hatt i alt 9 hunder til sammen. INGEN av de har vi satt i bur, noen gang, med unntak når vi har tatt de med på lengre turer.

      Hunder skal i prinsippet ha fri plass å bevege seg på – ikke være stengt inne i ett bur. Hvis de vil ligge i buret frivillig, så er det selvsagt en annen sak – men jeg mener da at døra på buret burde stå åpent så de har fri tilgang til å bevege seg. Over lengre tid, hvis hunden ligger innestengt i ett bur 6-8 timer hver dag med minimal plass å bevege seg på, er hunden mer utsatt for å få leddplager.

      Men som mennesker er hunder individuelle, og det er opp til eierne å finne ut hvordan hunden best trives. Noen hunder trives vel bedre i buret sitt, mens andre liker bedre å ha et helt hus å vandre/sove i. Tror det kommer mye an på rasen, for vi hadde jo alaska huskey/alaska malamuter (sledehunder) – og de trenger å bevege seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg